Sikerült biztosítani egy tankhajót, amelyre áttölthetik a Jemen partjainál rozsdásodó, Safer nevű tankerből az 1,1 millió hordónyi olajat, megakadályozandó egy esetleges környezeti katasztrófát – közölte csütörtökön az ENSZ.

This handout satellite image obtained courtesy of  Maxar Technologies on July 19, 2020 shows a close up view of the FSO Safer oil tanker on June 19, 2020 off the port of Ras Isa. - The United Nations held an unusual session July 15, 2020 to express fears of "catastrophe" if a decaying oil tanker abandoned off Yemen's coast with 1.1 million barrels of crude on board ruptures into the Red Sea. A breach of the 45-year-old FSO Safer, anchored off the port of Hodeida, would have disastrous results for marine life and tens of thousands of impoverished people who depend on fishing for their livelihood. The UN Security Council said it had sent details of a plan for an inspection team to conduct light repairs and determine the next steps to the Iran-backed Huthi rebels, who control Hodeida, on Tuesday.
Fotó: Handout

A világszervezet szakértői már évek óta figyelmeztetnek arra, hogy 

egy olajszivárgás miatt megsemmisülhet Jemen vörös-tengeri halállománya, a tisztítási munkálatok pedig mintegy 20 milliárd dollárba kerülnének.

Ám miközben az ENSZ pénzt próbált előteremteni az olaj áttöltésére, a tankerárak az egekbe szöktek, nagyrészt az Ukrajna elleni orosz háború nyomán.

Időzített bomba a Jemennél veszteglő olajtanker

Már csak 14 millió dollár hiányzik a mentési terv megvalósításához.

David Gressly, az ENSZ jemeni humanitárius koordinátora szerint időközben sikerült a kívánt összeg túlnyomó részét, vagyis 95 millió dollárt előteremteni. Hozzátette: további 34 millió dollárra lenne még szükség a projekt megvalósításához.

Achim Steiner, az ENSZ fejlesztési programjának (UNDP) vezetője szerint az új tankert már áprilisban útnak indíthatják, s az áttöltés május elején meg is történhet.

A világszervezet tisztségviselői régóta figyelmeztettek arra, hogy ha az 1976-ban gyártott hajó léket kap vagy felrobban, az négyszer akkora környezetszennyezést okoz, mint az Exxon Valdez 1989-es katasztrófája Alaszkánál.

A jemeni kormányerők és a húszi lázadók évek óta vitáznak azon, kit terhel a felelősség a hajó rakományáért. A húszik sokáig nem engedélyezték az ENSZ szakértőinek a hajó vizsgálatát, a tankerre ugyanis alkualapként tekintettek a kormányerőket támogató, Szaúd-Arábia vezette arab koalícióval folytatott tárgyalásaik során.