Az óceánjáró hajókon eltöltött vakációk népszerűsége jócskán megugrott az elmúlt évek során, ebben pedig nem kis szerepe volt annak, hogy az üzemeltető vállalatok a pandémiás időszakot követően áraik csökkentésére kényszerültek, hogy a nehéz gazdasági helyzet és a Covid-protokollok árnyékában is folytatni tudják működésüket.

Undocking the AIDAnova
21 August 2018, Germany, Papenburg: Tugs pull the new cruise ship "AIDAnova" out of the covered hangar of the Meyer shipyard. The ocean liner AIDA Cruises, which is powered by liquid gas, was successfully undocked in the evening. Photo: Hauke-Christian Dittrich/dpa (Photo by Hauke-Christian Dittrich / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Hauke-Christian Dittrich / AFP

A nyomott árú luxushajózás korszaka azonban rövidesen a végéhez érhet – a legnagyobb óceánjárókat üzemeltető vállalatok, mint a Royal Caribbean Cruises és a Carnival Corp., jelezték, hamarosan emelnek majd áraikon, mivel a forgalmuk lassan utoléri a pandémiás korszakot megelőző években tapasztaltat.

Az óceánjárós nyaralások a Covid kitörése előtt 15-20 százalékkal voltak olcsóbbak a szárazföldi vakációknál, ez a rés azonban azóta egy 50 százalékos szakadékká tágult – fejtette ki Patrick Scholes turisztikai elemző a Reutersnek.

Keményen dolgozunk, hogy megszüntessük a két méltán népszerű üdülési forma árszabásai közt fennálló, indokolatlanul nagy hézagot

– mondta az áremelés szükségességéről Josh Weinstein, a Carnival Corp. vezérigazgatója.

Bob Levinstein, az óceánjárók árait összehasonlító Cruise Compete adatszolgáltató vezetője kiemelte: az iparágban megjelent a korábban szinte egyáltalán nem jellemző spórolás is, mivel folyamatosan növekednek mind a munkaerőköltségek, mind a marketingdíjak, de még a kikötők szolgáltatási díjai is felfutóban vannak, amit a jelenlegi nyomott jegyárakból nagyon nehezen tudnak csak kigazdálkodni a vállalatok.

A szakértő kiemelte: a nehéz anyagi helyzet ellensúlyozására egyre több helyen figyelhető meg a szektorban, hogy olyan, korábban ingyenes szolgáltatásokért, mint a szobaszerviz, extra költségeket számítanak fel az üzemeltetők – ennek nyomán a fedélzeten való költekezés mértéke rekordmagasságokba szökött: a második negyedév során a Norwegian Cruise Lines esetében 49,9 százalékkal, a Royal Caribbeannél 36,8 százalékkal, míg a Carnival esetében 17,2 százalékkal haladta meg a fedélzeti bevétel a 2019-es év azonos időszakában mért forgalmat.

Az elemzők rámutatnak: az amerikai családok számára etalonként elismert, Disney World-beli családi utazással összevetve igazán látványos az óceánjárók nyomott árazása. Míg egy 7 éjszakás all-inclusive hajóút nagyjából 4 ezer dollárjába kerül egy négyfős családnak, addig a Disney World-túra 5800 dollár környékén áll csak meg.