BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Nálunk alig ismerik, a világ spanyol ajkú részét viszont már meghódította Karol G, „a kolumbiai Taylor Swift”

Taylor Swift az idei évben mindenki más elől ellopta a show-t, The Eras című turnéjával elsöprő sikert aratott, a streamingplatformokon is őt hallgatták a legtöbben, és a lemezboltokban is az ő albumából fogyott a legtöbb példány. Van azonban egy énekesnő, aki ugyan a swifti magasságoktól még messze jár, a spanyol nyelvű országokban viszont igazi szupersztárnak számít, és elképesztő számokat produkált 2023-ban és 2024-ben: ő nem más, mint a latin pop legújabb kolumbiai csillaga, Karol G.

A latin popzene képviselői közül Ricky Martin, Enrique Iglesias vagy Shakira Magyarországon is nagy népszerűségnek örvend, ahogy a műfaj újabb generációjából Luis Fonsit, Malumát, Daddy Yankee-t, J Balvint és Camila Cabellót sem kell valószínűleg senkinek sem bemutatni. Akadnak azonban olyan előadók, akikért bár a világ spanyolul beszélő részén hatalmas tömegek rajonganak, nálunk mégis jószerével ismeretlenek, főleg az átlagos zenehallgató számára. Egyelőre még az utóbbi kategóriába tartozik Karol G is, de a 33 éves énekesnő közelmúltbeli sikereit látva jó esély van rá, hogy ez nem sokáig marad így.

Karol G
Karol G a színpadon a 2024. szeptember 20-án, Rio de Janeiróban tartott koncertjén / Fotó: AFP

Az 1991-ben a kolumbiai Medellínben született Carolina Giraldo Navarro, azaz Karol G egészen fiatalon kezdett zenével foglalkozni, 14 évesen szerepelt az X Faktor helyi verziójában is, akkor azonban még nem figyeltek fel rá. Az énekléssel is majdnem felhagyott, édesapja unszolására folytatta, végül 2017-ben hozta el számára az áttörést első nagy slágere, az Ahora me Llama. A dalban közreműködik napjaink egyik legnépszerűbb latin énekese, Bad Bunny.

A Puerto Ricó-i rapper, aki nemrégiben Lionel Messivel közösen dobott piacra cipőt az Adidasnál, évek óta a leghallgatottabb előadók közé tartozik a Spotifyon, 2020 és 2022 között első volt, tavaly a második, idén pedig a harmadik. A kollaboráció tehát alaposan megdobta Karol G ismertségét, a közös nótájuk klipje immáron több mint egymilliárd megtekintésnél jár a YouTube-on, az énekesnő csillaga pedig azóta is egyre inkább felfelé ível.

Tavaly megjelent nagylemeze, a Manana Será Bonito lett az első női előadó által jegyzett, teljes egészében spanyol nyelvű kiadvány, amely első helyet ért el a Billboard amerikai albumlistáján. 

Rocío Guerrero, az Amazon Music latin zenéért felelős vezetője a BBC-nek nyilatkozva kiemelte, hogy Karol G üstökösszerű előretörése nagyban köszönhető a streamingplatformoknak, amelyek által a latin popzene nemcsak a spanyol nyelvű országokban, de a világ többi részén is egyre közkedveltebb.

A portál cikkéből kiderül, hogy az Amazon Music felületén streamelt latin zenék több mint egyharmadát már Latin-Amerikán kívüli felhasználók fogyasztják, Karol G dalainak hallgatottsága pedig több mint 250 százalékkal nőtt az elmúlt három évben.

Ezek a számok bizony komoly pénzeket is jelentenek, napjainkban a latin a leggyorsabban növekvő népszerűségű műfaj az Egyesült Államokban, az ehhez a zsánerhez köthető előadók az elmúlt évben körülbelül 1,4 milliárd dollár bevételt termeltek, ennek jelentős része a streamingből származik. Karol G Manana Será Bonito című lemeze az idei év negyedik legtöbbet hallgatott albuma volt a Spotifyon világszerte.

Karol G világ körüli turnéja is hatalmas sikert hozott

A popdíva dalaira élőben is hatalmas tömegek kíváncsiak, a legutóbbi albumához kapcsolódó, 65 koncertből álló világ körüli turnéja telt házzal futott 2023 augusztusától 2024 júliusáig, a fellépésekre összesen 2 millió 278 ezer jegyet adtak el, az összbevétel pedig 307 millió dollárra rúgott. Ez ugyan a közelében sincs annak a 2 milliárd dolláros rekordösszegnek, amelyet Taylor Swift könyvelhetett el a közelmúltban lezárult The Eras című turnéja után, ám így is megsüvegelendő eredmény, főleg, ha hozzávesszük, hogy Karol G koncertkörútjának 2023-ra eső része 155 milliós bevételt hozott, ezzel pedig a Billboard tavaly év végi listáján a 11. legjövedelmezőbb turné lett műfajtól függetlenül.

Adódik a kérdés, vajon mi lehet Karol G sikerének titka? Leila Cobo, a Billboard magazin latin zenei rovatának vezetője úgy véli, az énekesnő reggaeton alapú zenéje kellőképp friss, fogyasztható és táncolható, rajongótáborának jelentős részét pedig fiatal, latin származású lányok és nők adják, akik számára Karol G igazi példakép.

Real Madrid CF v FC Barcelona - LaLiga EA Sports
Karol G neve az FC Barcelona mezén is megjelent / Fotó: NurPhoto via AFP

A kolumbiai popsztár vagyonát jelenleg 25 millió dollárra becsülik, a zenén kívül tetemes bevételei származnak a különböző szponzorációkból is. Támogatói közt tudhatja 

  • a Kappa sportszergyártót, 
  • a Smirnoff vodkamárkát, 
  • a Loewe nevű spanyol divatmárkát, 
  • de a Spotify és az FC Barcelona közti együttműködésnek köszönhetően már a katalán futballcsapat mezén is megjelent a neve.

Karol G üzleti érdekeltségeit Girl Power Inc. nevű cége fogja össze, amely a Con Cora nevet viselő jótékonysági alapítványát is működteti. Az alapítvány számos programot koordinál, ezek között akad olyan, amelyik hátrányos helyzetű fiatalok számára biztosít ösztöndíjakat, természettudományos pályára készülő lányoknak segít érvényesülni, vagy épp gyerekfocicsapatoknak nyújt támogatást. Karol G emellett tavaly megalapította a lemezkiadóját is Bichota néven, ezzel főként az volt a célja, hogy a zenéit illető ügyeket még inkább a saját kezébe vegye, legyen szó akár a kreatív folyamatokról, akár a pénzügyekről.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.