
Cégvezető a home office-ról: a kötelező jelenlét nem megoldás, a munkaerőpiacnak fejlődnie kell
Szakmai pályafutását könyvelőként kezdte az IBM-nél, amelynél több mint tizenkét évet húzott le. Milyen volt egy tech óriásnál dolgozni a kilencvenes évek végén, kétezres évek elején?
Épphogy csak befejeztem a tanulmányaimat, amikor 1998-ban felvettek az IBM-hez. Nagyon izgatott voltam, hogy a 280-300 ezer alkalmazott egyike lehettem. Emlékszem, hogy eleinte mennyire izgultam, amikor angolul kellett beszélnem, de szerencsére, hamar belejöttem. Nem igazán lehet összehasonlítani a két céget, mégis azt érzem, a Roche teljesen más: mi az egészségügyért, pontosabban a betegekért vagyunk. Az gondolom, hogy az életminőség javításáért, az élet meghosszabbításáért dolgozni sokkal nemesebb cél, mint egy tech óriásnál bármilyen pozíciót betölteni. Amikor jött az ajánlat a Roche-tól 2011-ben, mégis úgy éreztem, hogy az IBM-nél megvan minden, ami a fejlődésemhez kell.

Nem először dolgozik Magyarországon, bár időközben Malajziát, pontosabban Kuala Lumpurt is megjárta. Voltak kétségei új pozícióját illetően, amikor a koronavírus-járvány kellős közepén tért vissza Budapestre?
Amikor 2021 januárjában megérkeztem a Roche Services & Solutions Véső utcai székházába, majdhogynem egy lélekkel sem találkoztam. A lezárások után jött a kijárási tilalom, így este nyolckor már én is a szobámban tartózkodtam. Az első néhány hónap az online megbeszélésekről szólt, és nem a kapcsolatépítésről. A malájokkal kapcsolatban egyébként érdemes megjegyezni, hogy nagyon nyitottak és kedvesek.
Hogyan változtatta meg a Covid a vállalatuk életét?
Ha a pandémiát megelőzően megkérdez, azt mondtam volna, nehezen tudom elképzelni, hogy az alkalmazottak ne járjanak be a munkahelyükre, és akár négy napot is otthonról dolgozzanak.
A világ azonban megváltozott, a járvány többek között azt is bebizonyította, hogy a munka dandárja home office-ból is elvégezhető.
Sőt, azt vettük észre, hogy az emberek munkamennyisége, hatékonysága megnőtt, mióta nem kell utazniuk. Ez a felfedezés felnyitotta a mi szemünket is. A Roche Services & Solutionsnél arra biztatunk mindenkit, hogy hetente egyszer-kétszer mindenképpen járjon be az irodába – ez tulajdonképpen egy nagylelkű ajánlat a részünkről. Hiszünk abban, hogy a kötelező jelenlét nem megoldás, főleg azért, mert nincs bizonyíték arra, hogy a teljesítmény ezáltal jobb lesz. Az én nézeteimet is nagyban befolyásolta, amióta megtapasztaltam, hogy igenis működik ez a rendszer.
Ugyanez a helyzet a távmunkát végzőkkel, belőlük több mint 300 van. Valaki például Sopronból jön be hozzánk havonta egy alkalommal. A távolság tehát itt nem akadály, akár debreceniek, pécsiek vagy szegediek is jelentkezhetnek a cégünkhöz. A megbeszéléseink jelentős része – az első körös interjúkhoz hasonlóan – egyébként is online zajlik, miután a legtöbben főleg virtuális, nemzetközi csapatokban dolgoznak, globális projekteken.
Jól sejtem, hogy ön javarészt mégis bentről végzi a munkáját?
Az az én döntésem, hogy bejárok az irodaházba minden munkanapomon. Az indokaim egyszerűek: szeretek közösségben lenni, beszélgetni, ebédelni a kollégákkal.
Beszéljünk egy kicsit a Roche Services & Solutionsről (RSS), amely a névadó svájci gyógyszeripari vállalatot szolgáltatóközpontként támogatja.
Budapesti irodánkból 58 országban több mint 152 Roche-leányvállalatnak nyújtunk globális támogatást és tanácsadást, többek között
- pénzügy,
- beszerzés,
- humán erőforrás,
- IT,
- digitális szolgáltatások és szabályozás terén.
Például a görögországi Roche-leányvállalatnak a főkönyvelői feladatait is itt látja el egy kolléga, aki természetesen ért görögül, és ismeri az ottani pénzügyi szabályozásokat, előírásokat. Alig száz munkatárssal indultunk 2006-ban, mára ez a szám meghaladja a 2200-at. Míg az első időkben főleg részfeladatokat végeztünk, illetve call centerek működtek, mostanra mi is teljes end-to-end folyamatokat látunk el.
Magasan képzett szakembergárdával dolgozunk, és míg a munkanyelvünk angol, sokan több más nyelven is beszélnek. A diverzitás és elfogadás nálunk nem csak üres szavak, valóban fontos részei a vállalati kultúránknak, és ehhez hozzájön, hogy az átlagéletkor 35 év, a magyarok aránya 80-90, míg a nőké 70 százalék nálunk.
Mi a helyzet a szülőkkel, akik önöknél dolgoznak?
A különlegességek között említeném, hogy
egy hónap fizetett szabadságot adunk kisgyermek születésekor az apáknak és anyáknak is – ez duplája a hivatalos állami keretnek.
Igyekszünk tekintettel lenni a kisgyerekes kollégákra, amennyiben a munkakör lehetővé teszi, nyugodtan beoszthatják a feladataikat a napirendjüknek megfelelően, hogy például időben eljussanak a bölcsődébe, óvodába. Fontos számunkra a munka és a magánélet egyensúlya: rugalmas munkarend, otthoni munkavégzés, távmunka lehetősége is segíti a munkavállalókat.

Mi a véleménye arról, hogy egyre többen mégis visszaterelnék az alkalmazottakat az irodákba?
Mindenkinek meg kell találnia a működéséhez szükséges egyensúlyt, társaságunknál ez a heti egyszeri-kétszeri bejárást jelenti.
Alapelvárás, hogy a munkaadónak nagyon rugalmasnak kell lennie. E nélkül mi sem lehetnénk vonzó munkahely a fiatal korosztályoknak, tudniillik nagy a verseny a legjobb munkavállalókért.
Büszkén állíthatom, hogy az irodánk gyönyörű: mindenkinek állítható, ergonomikus asztala van két pluszmonitorral, számos rekreációs helyiséget – játék-, zene-, masszázs- és imaszobát – tartunk fenn munkatársainknak, de van tetőteraszunk is, sőt saját zenekarjaink is, melyeknek próbatermet rendeztünk be. A biciklivel közlekedő kollégáknak fűtött, zárt bringatároló áll rendelkezésükre, aki autóval érkezik, ingyen parkolhat a mélyparkolóban.
A fenntarthatóság ugyanakkor nagyon fontos számunkra, igyekszünk a munkavégzés minden területén olyan megoldást választani, ami a lehető legkisebb mértékben terheli a környezetet. Talán ezeknek is köszönhető, hogy rengeteg közösségi programot szerveznek házon belül a munkatársaink, és szinte minden napra jut egy társas est, közös mozizás, meccsnézés, kirándulás vagy kosárlabda-mérkőzés, bringatúra, esetleg jóga, buli.
Népszerűek az ingyenes nyelvtanfolyamok – köztük a magyar –, és van
- éves bónuszunk,
- cafeteriánk,
- egészség-, illetve
- életbiztosítási csomagunk is, továbbá
- azoknak, akik hosszabb távon maradnak a cégnél, hűségjutalmat adunk.
Felmerül a kérdés: mekkora a fluktuáció önöknél?
Tíz százalék körül van, amellyel az átlag alatt vagyunk a szolgáltatói szektorban. A koronavírus-járvány idején ez a szám sokkal alacsonyabb volt, mindössze 6-7 százalék. Bár fejlődésre mindig lehetőség, mégis úgy érzem, jól teljesítünk ezen a téren.
Mennyien követik a példájukat?
Mindenkinek a rendelkezésére állunk a működésünket illetően, talán a versenytársaink egy részének már fel is tűnt, hogy milyen rendszert építettünk ki az alkalmazottaknak. Ezenfelül azt kell hogy mondjam:
a munkaerőpiacnak is reagálnia, fejlődnie kell, sokkal nagyobb hangsúlyt fektetni a nem pénzbeli juttatásokra, mert ezek jelenthetik a különbséget a tehetséges munkavállalókért zajló versenyben.
Nálunk is van, aki a jobb kereseti lehetőség reményében vált, majd rájön, hogy a pénz nem minden. Számunkra az a visszaigazolás, amikor azzal keresnek meg minket, hogy inkább mégis vissza szeretnének jönni.