BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Árcsökkentés: két táborra szakadtak a boltok, homlokegyenest mást csinál az Aldi és a Lidl, mint a Tesco és a SPAR

Abban nincs vita, hogy drágák az élelmiszerek, de mindenki másképp csökkenti az árait.

„Úgy gondoljuk, hogy a magyar vásárlóknak nemcsak egy-egy termék árának csökkenésére van szükségük, legyen szó a vajról vagy jelen esetben a trappista sajtról, hanem tartósan alacsony árakra” – így reagált a Tesco Magyarország a Világgazdaság megkeresésére annak kapcsán, hogy mit lépnek az Aldi, a CBA és a Lidl által meghirdetett árcsökkentésre.

kisker
20230306 Kaposvár A vásárlókért „harcolnak” az üzletláncok. Szinte naponta jelentik be, hogy mely termékek árát mérséklik. Vannak olyan boltok, ahol csak néhány élelmiszer ára változott, a Lidl  bejelentette, újabb száz termék árát csökkentik.
Fotó: Lang Róbert / Somogyi Hírlap

Ahogy arról beszámoltunk, éppen egy hete az Aldi bejelentette, hogy folytatja az alapvető élelmiszerek körében a tartós és jelentős árcsökkentést, és terméktől függően 20–23 százalékkal alacsonyabb áron kínálja magyar beszerzésű trappista sajtjait. Az első válasz a CBA-tól érkezett meg, amely 20 százalékot meghaladó mértékű árcsökkentést hajtott végre a trappista sajtoknál, ugyancsak március 1-jétől. A Lidl sem sokat késlekedett, és arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy március 6-tól, hétfőtől nagymértékben és tartósan csökkenti a kínálatában található, legnépszerűbb sajtok árát. Ezzel a sajtok ára kiszereléstől és típustól függően akár 25 százalékkal csökken. Ezek után vált aktuális kérdéssé, hogy a többi bolt, mint a Tesco, a SPAR vagy éppen a Penny, hogyan reagál az az árháború újabb felvonására.

Állja a német diszkontok nyomását a Tesco

Miközben a német hátterű kiskerláncok széles körű figyelmet érnek el a vásárlók körében azzal, hogy rendre bejelentik egy-egy termék árának mérséklését, a Tesco tartja magát ahhoz, hogy nem alkalmaz direkt árcsökkentést. Ehelyett exkluzív vásárlási kedvezményekre építi a stratégiáját, azt állítva, hogy ezzel a fogyasztók optimalizálni tudják a háztartási kiadásaikat. „Célunk, hogy vásárlóinknak ne kelljen kompromisszumot kötniük vagy lemondaniuk egyes termékekről” – húzták alá.

Ezért a Tescónál nem egyetlen termék árát csökkentik, hanem a bevásárlókosár teljes tartalmára figyelnek.

Emlékeztettek rá, hogy január óta több mint 2000 termék ára csökkent, átlagosan 9,5 százalékkal a kínálatukban, emellett az „árgarancia” jelölésű termékek – mintegy 500 alapvető élelmiszer és háztartási cikk – árát közel egy éve tartósan alacsonyan tartják. Emellett a Tesco Clubcarddal hétről hétre közel 1200 terméket kínálnak Clubcard-áron, amelyeket a hűségkártya-tulajdonosok tetemes árkedvezménnyel vásárolhatnak meg. Szerintük ezzel a leghűségesebbek akár havonta több mint tízezer forintot is tudnak spórolni. Megjegyezték, hogy ezenfelül egy héten kétszer a Clubcarddal rendelkezők a vásárlásuk végösszegéből 5 százalék kedvezményt is kapnak: a nyugdíjasok keddenként, míg a Clubcard appot használók február 19-től vasárnaponként.

Saját magában hisz a SPAR

A SPAR egyértelművé tette lapunknak, hogy nem áll be abba a sorba, amelyet az Aldi vagy a Lidl diktál. „Saját akciós és árképzési politikával rendelkezünk, amelynek célja a versenyképes árak biztosítása a fogyasztók irányába” – fogalmazott tömören Maczelka Márk kommunikációs vezető.  Felidézte, hogy annak érdekében, hogy a vásárlók a lehető legkedvezőbb áron tudják lebonyolítani a bevásárlásaikat, létrehozták a SPAR-akciótervet. Ebben megkülönböztetnek piros és sárga árcímkés termékeket: az előbbiek mindig jó árakat ígérnek, az utóbbiak pedig minden héten akár 1600 akciózott terméket jelölnek meg, amelyek csütörtöktől érhetők el az áruházakban. Ezenfelül hétvégi extra kedvezményeket is alkalmaznak, illetve a SuperShop-kártya-pontok levásárlása és beváltása is kedvezőbb árakat eredményez. Ugyanakkor a SPAR akciós újságját lapozgatva az látszik, hogy a bolt látványos, 18-36 százalékos leárazást hajtott végre a trappista sajt kategóriájában.

A promóciók az új kedvenceik a kereskedőknek

Kerestük a Pennyt is annak kapcsán, hogy ők milyen stratégiát követnek. Arra hivatkoztak, hogy az árképzési folyamataik üzleti titoknak minősülnek, így ebben a kérdéskörben nem áll módjukban nyilatkozni. Ez egyébként csak azért érdekes, mert néhány hete még minden további nélkül számoltak be arról, hogy 20 százalékkal csökkentik a vaj árát. A visszafogottságukat ezúttal az magyarázhatja, hogy a friss akciós újságjuk szerint egyelőre nem ültették át az árcsökkentést a trappista sajtnál. Viszont többtucatnyi termék árát faragták le 20-30 százalékkal. A piaci szereplők egyébként hosszú távon éppen erre, a promóciók közkedveltségének megugrására számítanak. A különböző rugalmas akciók lesznek a legélesebb fegyverek a kiskereskedelem szereplőinek kezében abban a harcban, hogy ki tudja a legtöbb vásárlót megszólítani, és ezzel helyrebillenteni a forgalmát, amely az elmúlt fél évben súlyos veszteségeket szenvedett el.

Az árstopok fokozatos kivezetésével számol a Kifli

A Kifli.hu piaci részesedése a kiskereskedelem lassulása ellenére nőtt. A cég most arról is beszélt, milyen forgatókönyvekkel készül az élelmiszerárstop utáni időszakra.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.