BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Végre eljött a vásárlók ideje – a boltok mindent bevetnek a forgalomért, és nem kímélik többé az árakat

Harmadik hónapja tart az árháború, a kiskerláncok minden héten új termékeknél nyitnak frontot. Nem látszik a vége az árcsökkentésnek.

Új szereplő lépett be a kiskereskedelmi láncok közötti árháborúba, hétfőn a SPAR is meghirdette a maga árcsökkentési programját. Ez hivatalos nevén Árzuhanás Promóció néven fut, és március 13-ától indította útjára a vállalat. A lényege, hogy hetente újabb és újabb termékek ára csökken a SPAR és Interspar áruházakban, ezekről pedig minden hétfőn terméklistát tesznek közzé a weboldalukon. Ezen szerepel a konkrét termék neve és az árcsökkenés mértéke. Az is előfordulhat, hogy a listán már szereplő termékek ára később még tovább csökken.

Budapest 20160203 Gazdaság Kereskedelem 2016 Spar Batthyány téri áruház Fotó: Reviczky Zsolt Népszabadság Budapest 20160203 Gazdaság Kereskedelem 2016 
Spar Batthyány téri áruház 
Fotó: Reviczky Zsolt Népszabadság
Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

A SPAR markáns árcsökkentéssel harangozta be a programot, ettől a héttől minimum 5, maximum 39 százalékkal estek az árak terméktől függően. Alább a lista, hogy pontosan mi és mennyivel lett olcsóbb:

   • kenyerek, kalácsok – 13–39 százalék,
   • szalámik, sonkák, párizsik – 5–21 százalék,
   • száraztészták – 5–10 százalék,
   • rizsek – 6–8 százalék,
   • tejfölök, UHT-tejek, joghurtok, kefirek és túrók – 5–10 százalék, 
   • egyes lisztek – 9 százalék.

Mindez a kasszáknál is érzékelhető leárazást ígér, ugyanakkor a SPAR arra is emlékeztetett, hogy már korábban is élt az árengedmény eszközével, és március 2-tól 16–36 százalékkal olcsóbban kínálja sajtválasztékának meghatározott cikkeit. Emellett a mintegy 14 500 főt foglalkoztató boltlánc azt is kiemelte, hogy januárban több mint 600 vegyi áru és kozmetikai cikk fogyasztói árát csökkentette. De az árcsökkentés nem az egyetlen eszköz a SPAR kezében, az egyéb kedvezmények, akciók, hűség- és kuponajánlatok is segítenek abban, hogy a vásárlók minél kevesebbet költsenek.

Távolról sem a SPAR az első szereplője az árháborúnak

A kiskereskedelem szereplői között február elején vált láthatóvá az árháború. Akkor az már javában tartott, de az Aldi új szintre emelte azzal, hogy nyilvánosan is bejelentette a vaj árának tartósan 20 százalékkal való lefaragását. 

Ez a húzás megtört egy másfél éves drágulási folyamatot, ezért mindenképp mérföldkőnek számít.

Ugyanakkor nem kell hasra esni tőle: 2022 januárja és 2023 februárja között a saját márkás vaj 88 százalékkal drágult, vagyis ennek csak egy kisebb részét engedték el.

Akárhogy is, rá egy napra a Lidl állt elő azzal, hogy 21, illetve 25 százalékkal szállítja le a nála kapható legnépszerűbb vajak árát. Közben az is kiderült, hogy a CBA, bár nem verte nagydobra, 10-15 százalékos árcsökkenést hajtott végre a polcain, és nem csupán a vajnál, hanem a tejtermékek egy részénél, a gyümölcsleveknél és a teáknál is. Ezzel nem ért véget a sor. A következő szereplő a Penny volt, amelyről február 10-én írtuk meg, hogy 20 százalékkal csökkenti a vaj árát. És még mindig nem került pont a mondat végére: a Tesco direkt módon nem szállította le az árait, de kiderült, hogy leköveti a legolcsóbb piaci árazást. Így végeredményben náluk is olcsóbban lehet megkapni a vajat.

Az árháború márciusig is kitartott. Sőt, ha lehet, még nagyobb elánnal nyílt újabb front a boltok között. A kezdeményező ezúttal is az Aldi volt, amely március 1-jén kihirdette, hogy folytatja az alapvető élelmiszerek körében a tartós és jelentős árcsökkentést, és terméktől függően 20–23 százalékkal alacsonyabb áron kínálja magyar beszerzésű trappista sajtjait. A válaszcsapás ezúttal a CBA-tól érkezett, amely 20 százalékot meghaladó mértékű árcsökkentést hajtott végre a trappista sajtoknál, ugyancsak március 1-jétől. 

A Lidl sem sokat késlekedett, és arról tájékoztatták a Világgazdaságot, hogy március 6-tól, hétfőtől jelentős mértékben és tartósan csökkenti a kínálatában található, legnépszerűbb sajtok árát. De itt nem állt meg, és azt is közölte, hogy januártól ez idáig 300 termék árát vitte lejjebb. Legújabban 70 termék fogyasztói árát csökkentette, köztük a magyar vásárlók számára olyan fontos pékárutermékekét, mint a félbarna, a fehér kenyér vagy a fahéjas tekercs. A pékáruk mellett a baromfirudacskák ára is jelentős mértékben csökkent. Vagyis nagyon úgy tűnik, hogy a minden eddiginél kiélezettebb árverseny korántsem ért a végére, és szinte biztos, hogy hamarosan újabb bejelentések érkeznek az árak mérsékléséről.

Miért csökkentik a boltok az árakat?

A lépés egyértelműen annak szólt, hogy a kiskereskedelmi forgalom drámaian beszakadt: az áremelkedés miatt a vásárlók visszafogták a költekezésüket, ami egyértelműen meglátszott az értékesítés volumenén. Ez nagyon fontos eleme a folyamatnak, ugyanis ez a helyzet sem a gyártói, sem a kereskedői oldalnak nem jó. A felek közötti konszenzus pedig meg is hozta a fogyasztói árak lefaragását, ezt látjuk most már harmadik hónapja Magyarországon. Ugyanakkor azzal is érdemes tisztában lenni, hogy nem szimplán arról van szó, hogy a valóban brutális kiskereskedelmi árverseny miatt a boltok maguktól lejjebb viszik az árszintet, 

hanem a beszállítók engedtek általánosan az átadói árakból.

Vagyis annyi történt, hogy ezt az árcsökkenést nem tartják maguknál a boltok, hanem átengedik a fogyasztóknak. Ezzel persze végeredményben valóban mérséklődtek a polci árak, ami különösen üdvözlendő a lassan másfél éve tartó drágulási folyamatot elnézve.

Eljött az igazság pillanata a boltokról: tovább zuhan a forgalom, a vásárlók ítéletet mondtak az áremelésekről

Árcsökkentés: hiába árazták le több száz terméküket a kiskereskedelmi láncok, köztük a Lidl és az Aldi, a volumen már második hónapja vaskos mínuszt mutat.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.