BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Cropped,Shot,Of,Female,Friends,Out,For,Shopping,In,The ajándék
karácsony
ajándék
fogyasztóvédelem
ngm

Kiderült, hogy mennyit költenek a magyarok karácsonykor

Az infláció továbbra is meghatározza a fogyasztói szokásokat, az idei ünnepi időszak pozitív gazdasági kilátásokat ígér.

A magyarok ajándéklistáján továbbra is szépségápolási cikkek, játékok és ruházati termékek szerepelnek az első helyen, miközben a praktikus és élményalapú ajándékok népszerűsége is nő az ünnepek alatt – olvasható a Deloitte közleményében.

Cropped,Shot,Of,Female,Friends,Out,For,Shopping,In,The ajándék
karácsony
ajándék
fogyasztóvédelem
ngm
A magyarok átlagosan 102 ezer forintot terveznek idén költeni a karácsonyra / Fotó: Shutterstock

A Deloitte Consumer Industry Center kutatása szerint az amerikai vásárlók körülbelül 8 százalékos kiadásnövekedéssel terveznek ezen ünnepi szezon során. Hasonló következtetésre jutott a vásárlási tendenciák növekedése kapcsán a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív felmérése is, mely alapján 

a magyar lakosok átlagosan 102 ezer forintot terveznek idén költeni a karácsonyra és az ahhoz kapcsolódó előkészületekre. 

Az adatokat tovább elemezve kiderül, hogy az ajándékozási kedv 9 százalékkal nőtt az előző évhez viszonyítva, és átlagosan 46 ezer forintot szánunk az ajándékok beszerzésére.

A Világgazdaság által az Aldi és Lidl áruházláncokkal készített interjú alapján is világosan látszik az idei ünnepi szezon pozitív kilátása a kiskereskedelemre nézve. A Lidl képviselői elmondták, hogy 

az idei ünnepi szezonban erős karácsonyi forgalomra és a piac bővülését meghaladó növekedésre számítanak, ellentétben az előző egy-két év csökkenő statisztikáival. 

Ez az optimizmus tükrözi a fogyasztók vásárlói kedvének növekedését, mely a karácsonyhoz kapcsolódó kereslet emelkedésével jár együtt, és várhatóan jelentős lendületet ad a kiskereskedelmi szektornak.

Mindezek mellett a magyar vásárlók körében a karácsonyi bevásárlás és készülődés idő- és a költséghatékony kezelésének előnyben részesítése továbbra is megfigyelhető. A magyarok körülbelül felénél alakultak ki ugyanis pénztárcakímélő megoldások (például közösen vesznek nagyobb ajándékot, vagy csak a gyerekek kapnak meglepetést).

A Deloitte Consumer Industry Center kutatása alapján a legnépszerűbb ajándékok közé tartoznak a szépségápolási cikkek, illatszerek és játékok, melyeket szívesen választanak a vásárlók a karácsonyfa alá. A rangsor harmadik helyén pedig az időtálló ruházati cikkek szerepelnek, melyeket sokan preferálnak praktikus és stílusos ajándékként.

Növekedési tendencia figyelhető meg ugyanakkor a praktikus ajándéktárgyak népszerűségének körében is. A tavalyi évhez képest többen terveznek konyhai eszközöket, barkács- és kerti felszerelést, sporteszközöket, valamint háztartási gépeket tenni a karácsonyfa alá.

Mégis, a tárgyi ajándékok mellett az amerikai vásárlók körében idén az élményalapú ajándékozás (szeretteikkel történő időtöltés, ünnepi eseményeken részvétel, utazás) aránya utat törve magának 16 százalékkal nő az eddigi időszakokhoz képest.

Black Friday és az online vásárlás

Továbbra is jelentős hatást gyakorolnak a vásárlási tendenciára a kedvezmények, ezen belül is a Black Friday, valamint a szintén egyre szélesebb körben terjedő Cyber Monday bevezetése. Ugyanis a magyar vásárlók számára a novemberi időszak tekinthető az ajándékvásárlás fő szezonjának. A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a magyar lakosság 37 százaléka célzottan tervez Black Friday akciók igénybevételével ajándékot vásárolni. Ugyanakkor bizonyos bizalomvesztés is megfigyelhető a magyarok körében a Black Friday-akciók vonatkozásában, mivel nagy arányban gondolják a magyar vásárlók, hogy a valódi árakhoz képest nem valódi kedvezmények ígéretével próbálják megtéveszteni a vásárlókat.

„A magyar vásárlói adatokhoz képest ugyanakkor a megkérdezett amerikaiak 80 százaléka tervezte a Black Friday, valamint Cyber Monday akcióit kihasználva beszerezni karácsonyi meglepetéseit. Az eltérésből kikövetkeztethető, hogy az amerikai vásárlók nagyobb bizalommal viseltetnek hasonló kedvezményes napok iránt, mint a magyar lakosság” – tette hozzá Aracsi Bernadett, a Deloitte FMCG&Retail iparági csoportjának vezetője.

Az online vásárlás egyébként továbbra is kiemelkedő szerepet játszik az ajándékok beszerzése során. 

A magyar vásárlók 57 százaléka ugyanis webshopból tervezi beszerezni a meglepetéseket. 

Az online vásárlás előnyben részesítését igazolja a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség elnökének Világgazdaság részére adott interjúja is, melyben kifejezte az offline boltok által nyújtott akciók szükségességét, amely nélkül jelentősen csökkenne a fizikai boltokat látogató vásárlók száma.

Az ünnepi szezon kutatásai megerősítik tehát, hogy bár az infláció továbbra is hatással van a költési szokásokra, az idei karácsonyi időszakra mégis pozitív növekedési tendenciák várhatóak. A fogyasztók fokozatosan megkezdik az előkészületeket, az ajándékozási kedv pedig ezzel párhuzamosan növekszik, amit az ünnepi időszak élénk gazdasági aktivitása is mutat.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.