Emmanuel Macron francia elnök pénteken bejelentette, hogy a kormány egy fenntartható repülőgép-üzemanyaggyárat építene fel 1 milliárd euróért, valamint a jövőben nagyobb támogatást nyújtanának a magáncégeknek, hogy a légiközlekedésben tisztább megoldásokat dolgozzanak ki – írta a Bloomberg.

Paris,,France,-,March,2018:,Air,France,Airplanes,At,Charles
Fotó: Shutterstock

A légiközlekedési ágazatra egyre nagyobb nyilvános nyomás nehezedik a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében, mivel az igyekszik fokozni a globális felmelegedés elleni küzdelmet, és csökkenteni a blokk függőségét az importált fosszilis üzemanyagoktól.

A repülőgépipar a globális CO2-kibocsátás 3-4 százalékáért felelős. Nekünk, franciáknak 20250-ig az ultra-tiszta repülés bajnokaivá kell válnunk, hogy példát mutassunk a világ többi országának 

– jelentette ki Macron a Párizs melletti Villarocheban, a Safra repülőgép-hajtóműveket gyártó üzemében.

A francia elnök elmondása szerint a kormány 1 milliárd euróval segíti a megújuló repülőgép-üzemanyaggal kapcsolatos projektek fejlesztését, köztük a francia startup, az Elyse Energy munkáját.

A bioüzemanyaggal foglalkozó vállalat és partnerei, például a TotalEnergies és a Thyssenkrupp a beruházásokkal olyan fahulladékból és alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogénből előállított szintetikus sugárhajtóanyagokat kutatnának, amelyek megfelelőalternatívát jelentenének a kerozin leváltásához.

Az üzem a tervek szerint 2028-ban nyitja meg kapuit.

A kormány ezenfelül 50 millió eurót biztosítana olyan startupoknak, amelyek elektromos és hidrogénes megoldásokat kívánnak kifejleszteni üzleti repülőgépek számára, 2023 év végéig pedig 2,3 milliárd eurós támogatást oszt ki a légiközlekedési ágazat szén-dioxid-mentesítésére.

A 2030-ig tervezett kezdeményezés részeként Franciaország mintegy 15 milliárd eurós állami- és magánberuházást indítana el az ágazat környezetbaráttá tételére.

Repülőjegy-drágulással köszön be a jövő kerozinja

A fenntartható, klímabarát üzemanyagok előállítására komplett iparág fejlődik ki, előbb azonban azt is érdemes tisztázni, hogy ki fizeti a meglehetősen borsos számlát, az állam és az állampolgár mennyivel szálljon be.

Ennek legnagyobb nyertesei valószínűleg a legnagyobb hazai és európai repülőgépgyártók, az Airbus és a Dassault Aviation lesznek. Az ágazat kulcsfontosságú az ország exportja szempontjából, a GIFAS ágazati lobbi szerint a nettó tavaly 22,8 milliárd eurót tett ki.

A lépés egy újabb próbálkozás Macron részéről, hogy a népszerűtlen nyugdíjreformja után visszaszerezze a lakosság támogatását. A francia elnök a héten a gyógyszeripar vezetőivel is találkozott, akikkel nagy méretű állami beruházásokról és belföldi munkahelyteremtésről tárgyalt.

Az Air France–KLM francia–holland légitársaság közleményben méltatta a Macron bejelentését, mondván, hogy az intézkedések kulcsfontosságúak az ágazat szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséhez bioüzemanyagok, új repülőgépek és a pilóták képzése révén.