Közélet

A háború kezdetén csapdába esett konténerszállító hajózott ki Ukrajnából

Hiába tekintik célpontnak az oroszok a feltehetően nem gabonát szállító hajót.

Ukrajna szerint az éjjel Oroszország ismét az ország gabonatároló létesítményei ellen intézett támadást, ám ennek ellenére elhagyta Odessza kikötőjét egy konténerszállító hajó, noha Moszkva a gabonaalku összeomlása óta közölte, hogy minden Ukrajnába tartó vagy onnan induló hajót katonai célpontnak tekint. A hongkongi zászló alatt hajózó Joseph Schulte tavaly február 24., az orosz invázió kezdete óta horgonyzott a fekete-tengeri kikötőben.

Az éjszaka folyamán Oroszország a Duna partján fekvő Reni városában támadott gabonasilókat az ukrán tájékoztatás szerint. A folyami kikötő egyre fontosabb szerepet játszik az ukrán élelmiszerexport terén, ám egy iparági forrás szerint az éjszakai támadások ellenére a kikötő továbbra is üzemel.

The first cargo ship using new Black Sea shipping lanes is seen leaving the southern port of Odesa on August 16, 2023. Ukraine on August 16, 2023 said the first cargo ship to use new Black Sea shipping lanes had exited a southern port despite threats from Russia that its navy could target vessels leaving the country. "The first vessel is moving along the temporary corridors established for civilian vessels to and from Black Sea ports," Ukraine's Infrastructure Minister Oleksandr Kubrakov said in a statement. (Photo by STRINGER / AFP)
Fotó: AFP

Mióta Oroszország kilépett a török és ENSZ-közvetítéssel létrejött megállapodásból, amely lehetővé tette az ukrán gabona eljutását a világpiacra, megszaporodtak az ukrán kikötők és gabonasilók elleni támadások, és Moszkva többször jelezte, hogy célpontnak tekinti az Ukrajnába tartó vagy onnan érkező hajókat. Ennek ellenére 

Kijev a múlt héten humanitárius folyosó megnyitását jelentette be a Fekete-tengeren, 

lehetővé téve, hogy távozzanak az orosz blokád miatt Ukrajnában rekedt óceánjárók, feltéve, hogy azok nem szolgálnak hadi célokat.

Az első hajó útra keléséről Olekszandr Kubrakov ukrán miniszterelnök helyettes számolt be a Facebook-oldalán, amit a hajó társtulajdonosa, a Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) – a másik tulajdonos egy kínai bank – is megerősített. Kubrakov szerint 2114 konténerben 30 ezer tonna árút szállít a fedélzetén a tengeri jármű. Azt ugyanakkor nem lehet tudni, hogy egészen pontosan mi a hajó rakománya, ám gabonát ritkán szállítanak konténerekben – írja a Reuters.

Az ukrán gabona-infrastruktúra elleni támadások azután szaporodtak meg ismét, hogy elindult a régóta várt és eddig csak mérsékelt sikereket elérő ukrán ellentámadás június végén. Azonban szerdán Hanna Majlar ukrán hadügyminiszter-helyettes beszámolt Urozsaine település visszafoglalásáról, ami az első hasonló bejelentés június 27. óta. A falu bevételével az ukrán csapatok mindössze 90 kilométerre kerültek az Azovi-tengertől, kettévágással fenyegetve az orosz hadsereget.

Miután Moszkva kilépett a gabonaalkuból, Ukrajna egyre inkább a Duna kikötőihez fordult, amelyek korábban csak a gabonakivitel negyedét bonyolították le, ám mára a fő exportútvonallá nőtték ki magukat. A megállapodás tető alá hozásában oroszlánszerepet játszó Recep Tayyip Erdogan korábban kifejezte reményét, hogy Oroszország visszatér az egyezséghez. Ezt nagyban segítheti, ha Vlagyimir Putyin valóban meglátogatja török kollégáját a közeljövőben.

 

gabonasiló ukrán gabona Ukrajna hajó
Kapcsolódó cikkek