Közélet

Annyiba került a lelőtt orosz vezérgép, mint hat Fradi-stadion

Az A50-es elvesztése sokkal érzékenyebben érinti az orosz haderőt, mint elsőre gondolnánk. Ezekből a gépekből a háború kezdetén is csak mindössze 15 állt az orosz légierő rendelkezésére.

Több ukrán tisztviselő is arról beszélt hétfőn, hogy az Azovi-tenger felett lelőttek egy A-50-es orosz kémrepülőt és egy Il-22-es légi vezérlési központot vasárnap.

A darázs becenevet viselő, a NATO-n belül pedig Mainstay néven ismert A-50-es egy légi figyelmeztető és vezérlő rendszer (AWACS), míg az Il-22-es egy légi vezérlőközpont. Az A-50-eseket a Beriev nevű cég gyártja Taganrog közelében, és az 1980-as évek közepén álltak szolgálatba. A módosított A-50U típus pedig 2011 óta szolgál az orosz légierőnél – írja a Newsweek.

Zhukovsky,,Russia,-,Aug,26,,2013:,The,The,Beriev,A-50
Fotó: Shutterstock

Az újabb típus több mint 600 kilométeres távolságon belül látja a légi és mintegy 300 kilométeres körben a földi célpontokat, az előbbiből 40-et, az utóbbiból pedig 300-at tud egyszerre követni. Ráadásként 

az A-50-es akár 10 vadászgép tevékenységét is képes koordinálni légiharcban vagy szárazföldi célpontok elleni csapások során is. 

A kémrepülő képes levegőben tankolni, üzemeltetéséhez pedig 15 fős személyzet szükséges. Egyetlen ilyen repülő mintegy 300 millió dollárba (több mint 100 milliárd forint) kerül.

A World Directory of Modern Military Aircraft adabázisa szerint Oroszországnak mindössze 15 állt a rendelkezésére ezekből a gépekből az Ukrajna ellen indított invázió kezdetén, ráadásul tavaly februárban ezekből egyet fehérorosz partizánok is megrongáltak.

Noha az orosz hatóságok általában nem szokták veszteségeiket elismerni, a háborúpárti bloggerek bejegyzései megerősíteni látszanak az ukránok állítását. Ugyanakkor a posztok szerint az Il-22-es képes volt elérni egy repülőteret és leszállni, ellentétben az A-50-essel.

 

A-50 háború orosz-ukrán háború kémrepülő
Kapcsolódó cikkek