A holland Stedin regionális hálózatüzemeltető arra figyelmeztetett, hogy az elektromos autók (EV) nyilvános töltőállomásait délután 4 és este 9 óra között ki kellene kapcsolni, ugyanis az elavult rendszer túlterhelése áramszüneteket, hosszú távon pedig infrastrukturális problémákat okozhat – írta a NOS holland lap.

2022-05-18 14:32:06 ILLUSTRATION -AMSTERDAM - A customer at an electric car charging station in a dedicated electric car parking lot. ANP EVERT ELZINGA netherlands out - belgium out (Photo by EVERT ELZINGA / ANP MAG / ANP via AFP) elektromos autók
Az elektromos autók a holland hálózat épségét veszélyeztetik. Fotó: AFP

Az üzemeltető jelentése szerint a legtöbb holland városban a lakóövezetek kisfeszültségű elektromos hálózata még abból az időből származik, amikor a házakat gázzal fűtötték, és a melegvíz-ellátás is innen származott, miközben a gépjárművek kizárólag benzinnel és gázolajjal működtek.

Az elmúlt években azonban a háztartások és a közlekedés is egyre inkább erre az elavult hálózatra támaszkodik, amit a jelenlegi működésük nem tud kiszolgálni. A legnagyobb problémát azonban a gyorsan terjedő elektromos autók okozzák, amelyek a nyilvános töltőállomások miatt néhány éven belül akár a kapacitás 20 százalékát is lefoglalhatják.

A Stedin ezért azt javasolja, hogy a kormány vagy a helyi önkormányzatok kizárják az EV-ket a csúcsidő alatt, délután 4-től este 9 óráig.

A hálózat ugyanis túl van terhelve, amely a közelmúltban több alkalommal is áramkimaradáshoz vezetett mintegy másfél millió háztartásban. A rendszert pedig nem lehetne rövid idő alatt felújítani: az üzemeltető szerint több mint 105 ezer kilométernyi kábelt és 54 ezer transzformátort kellene kicserélni ahhoz, hogy csak a mostani használatot el tudják viselni.

Az elektromos autók száma az elkövetkező években a jelenlegi mintegy 450 ezerről – az összes autó 5 százaléka – 2030-ra várhatóan mintegy 2 millióra (20 százalék) nő. A nyilvános töltőállomások száma pedig a jelenlegi 150 ezerről 2030-ra várhatóan 400 ezerre fog emelkedni. Ilyen számok mellett lehetetlen a stabil ellátást biztosítani.

Egy korlátozás bevezetésével azonban mindenki jól járna: minden egyes töltőállomás lekapcsolása egy háztartás ellátását biztosítaná, lenne idő a rendszer fokozatos frissítésére, az EV-k vezetőit pedig valószínűleg nem zavarná, hogy délután helyett éjszaka kellene tölteniük.

Ha megváltoztatjuk a viselkedésünket, hálózatüzemeltetőként több kapacitást tudnánk felszabadítani. Ezt aztán felhasználhatjuk a várólistán lévő vállalatok, valamint az új építésű otthonok és iskolák csatlakoztatására

– mondta Koen Bogers, a Stedin igazgatótanácsának elnöke. Emellett bejelentette, hogy elkezdték egy úgynevezett intelligens hálózati rendszer kifejlesztését, amely automatikusan tudná kezelni a csúcsidőben fellépő elosztási problémákat.

A javaslatot azonban kemény kritikák érték elsősorban a holland autóipar irányából, amelynek képviselői szerint ez el fogja rettenteni a lehetséges vásárlókat az elektromos autóktól, ezzel pedig egyenesen szembemennének a kormány által kijelölt környezetvédelmi célokkal.

Csődhullám söpörhet végig az elektromos autók piacán

Az elektromos járművek iránti kereslet folyamatosan növekszik, de nem olyan robbanásszerűen, mint ahogy sok startup és befektető jósolta.