BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hozzányúl a B kategóriás jogosítványhoz az EU: így változik a szabályozás már 2026 januárjától – évtizedek óta nem történt ilyen

Az autósok hamarosan nehezebb járműveket, köztük elektromos lakóautókat és mentőautókat is vezethetnek. Az Európai Unió januártól hatályba lépő irányelve jelentősen kibővíti a B kategóriás jogosítvány hatókörét.

Történelmi változás jön az autósoknak: az új uniós szabályozás lehetővé teszi, hogy a B kategóriás jogosítvány tulajdonosai akár 4,25 tonnás, bizonyos esetekben pedig 5 tonnás járműveket vezethessenek. A cél a fenntartható közlekedés és az alternatív hajtású járművek elterjedésének ösztönzése – írta a bama.hu.

elektromos autó b kategóriás jogosítvány
Az Európai Unió januártól hatályba lépő irányelve jelentősen kibővíti a B kategóriás jogosítvány hatókörét / Fotó: alexgo.photography / Shutterstock

Januártól alapjaiban változik, milyen járműveket vezethetünk a B kategóriás jogosítvánnyal. A jelenlegi 3,5 tonnás határ 4,25 tonnára emelkedik, és bizonyos feltételek mellett akár 5 tonnáig is kitolódhat. 

A változtatás elsősorban az elektromos autók és más alternatív hajtású járművek miatt vált szükségessé, amelyek nehezebb akkumulátorai vagy speciális hajtási rendszerei miatt jóval nagyobb tömegűek a hagyományos modelleknél.

A módosítás különösen a lakóautók, könnyű haszongépjárművek és mentőautók esetében hoz könnyítést.

Eddig ezeknél gyakran teherautó-vezetői engedélyre volt szükség, ami jelentős adminisztratív és anyagi terhet jelentett azoknak, akik elektromos vagy hidrogénhajtású modelleket szerettek volna használni.

Fontos azonban, hogy a plusz súly kizárólag az alternatív hajtásrendszerből származhat, a rakomány tömege nem növelhető a jelenlegi határ fölé.

Önmagában nem lesz elég a B kategóriás jogosítvány

A tagállamoknak 2029-ig kell átültetniük a szabályt saját jogrendjükbe, és várhatóan külön képzés vagy vizsga is szükséges lesz ahhoz, hogy a sofőrök élhessenek a megemelt súlyhatár adta lehetőségekkel. Rácz István, a Sziget Autósiskola vezetője szerint azonban kockázatokat rejt a változás:

Ha a jogosítvány bővítését nem kötik megfelelő feltételekhez, a friss sofőrök túl nagy szabadságot kapnának. Egy kezdő sofőr könnyen kaphatna a kezébe egy nagy lakóautót, ami balesetveszélyes lehet.

Bár a részletszabályok még formálódnak, a szakértők egyetértenek abban, hogy a változás hosszú távon komoly lökést adhat az elektromos és alternatív hajtású járművek elterjedésének Európában. Az új szabályozás tehát nemcsak a sofőrök életét könnyíti meg, hanem a fenntartható közlekedés fejlődését is támogatja.

Döntött az Európai Parlament az új uniós jogosítványról: 65 év felett nagy szigorítás lesz, életbe lép a kétéves próbaidő – itt van az összes szabály

Az új szabályok célja, hogy a mobiltelefonon elérhető digitális vezetői engedély fokozatosan az elsődleges jogosítványformátummá váljon az unióban. Az Európai Parlament most irányt szabott az uniós jogosítványok reformjának.

 

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.