Január 15-én elkezdődött a Déli Körvasút fejlesztésének következő üteme, amely a vasúti pálya átépítését – kettőről három, esetenként négyvágányosra bővítését – célozza. A munkára azután kerül sor az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közleménye szerint, hogy a beruházás 2023. november 24-én immár harmadik alkalommal is megkapta a környezetvédelmi engedélyt.
 

Déli körvasút
A nádorkerti megálló látványterve.
Fotó: Magyar Építők

 

Három új vasúti megálló is létesül

A Déli Körvasút beruházás részeként a ferencvárosi és a kelenföldi vasútállomás között megújul a vasúti pálya, új Duna-híd létesült, illetve Nádorkert, Közvágóhíd és Népliget néven három új megálló is épül. A projekt révén egyaránt bővül a főváros és az agglomeráció fenntartható közlekedési rendszere, miközben csökken a térséget érő zajterhelés és légszennyezés. A munkálatokkal kapcsolatban az Építési és Közlekedési Minisztérium, illetve a vasúttársaság a lakosság megértését, türelmét és bizalmát kéri.

Fakivágás, újrafásítás

A most kezdődő munka részeként először zárt mobilkerítés épül, majd a MÁV Zrt. területén található – vasútbiztonsági szempontból egyébként is gyérítésre szoruló, zömében gyomfákból álló – növényzetet kivágják. A következő munkafázisban már korlátozott számban kell olyan fákat kivágni – amennyiben lehetséges – vagy átültetni, amelyek a töltés oldalában, a Hamzsabégi park szélén találhatók. 

Ezeknek, illetve a Bartók Béla út és a Szerémi sor közötti fáknak a pótlására összességében mintegy 2 ezer előnevelt, nagyobb törzsátmérőjű fa ültetését kapta feladatul a kivitelező.

Az újonnan ültetendő fák száma érdemben meghaladja majd a pótlásra szoruló növényekét, így a Déli Körvasút beruházás révén nemcsak a főváros és térségének fenntartható közlekedése javul, de új zöldfolyosóval is gyarapodik a kerület.

Zárt mobilkerítésre is szükség lesz

A közlemény hangsúlyozta, hogy a Déli Körvasút projekt nem csupán az agglomerációs közlekedés és a magyar főváros szűk vasúti áteresztő képességének fejlesztését célozza, de összességében javítja majd a beruházás környezetében lakók életminőségét és hozzájárul a városrész fejlődéséhez is.
A most bejelentett munkálatok január 15-én, hétfőn kezdődnek a vonal budai oldalán. A zárt mobilkerítés építése előreláthatólag február 7-ig tart, ezzel párhuzamosan zajlik majd – még kizárólag MÁV területen – a bozót- és cserjeirtás, illetve a gyomfák kivágása. Az elmúlt hétvégén és a következő néhány napban a kivitelező munkatársai a vasúttársaság nevében kiadott szórólapokon is tájékoztatják a gépjármű-tulajdonosokat arról, hogy melyek azok a MÁV Zrt. tulajdonában lévő területrészek, ahol a következő időszakban tilos a megállás és a várakozás.

Mi a Déli Körvasút projekt?

A Déli Körvasút célja, hogy a vasút, mint a leginkább fenntartható és környezetbarát közösségi közlekedési mód Budapesten belül, az elővárosi, a helyi, az országos és a nemzetközi szintű forgalomban is versenyképes alternatívája legyen a gépjármű-közlekedésnek. Ehhez bővíteni kell a jelenlegi szűkös kapacitásokat. A beruházás révén

  • javulnak a közlekedési kapcsolatok,
  • növekszik a pálya átbocsátóképessége,
  • ezzel együtt csökken a zajterhelés,
  • az illegális és balesetveszélyes átjárási útvonalakat pedig új, biztonságos átjárók váltják fel.

A beruházás növelheti a Budapestre irányuló és azon áthaladó teherforgalmi kapacitásokat, de elsősorban a személyközlekedés lehetőségeit bővíti, egyebek mellett javítja az eljutást Kelenföld és Ferencváros között, illetve jobb csatlakozást kínál majd a metró- és HÉV-vonalakhoz.