Már most infrastrukturális korlátokba ütközik a hazai vasúti árufuvarozás, nem kérdéses, hogy sürgős vasúti fejlesztésekre van szükség, mert anélkül nem tudják majd kiszolgálni az új autóipari és akkumulátorgyárakat.

Autorack,With,New,Cars,For,Export,At,Gefco,-,Global
Fotó: Shutterstock

Megduplázódik az autógyártás volumene a következő években – hangsúlyozták vezető logisztikai szakértők egy herceghalmi Közlekedéslogisztikai Konferencián, ahol leszögezték, hogy

nem elegendő a jelenlegi vasúti infrastruktúra az épülő komplexumok kiszolgálására.

Az épülő debreceni BMW-gyárnak is szüksége lesz a vasútra az áruszállításhoz.
Fotó: Czeglédi Zsolt

Jelenleg évente mintegy 400 ezer autót, Audit és Mercedest gyártanak Magyarországon, ehhez jön majd az épülő debreceni BMW és a szegedi BYD, amely várhatóan évente további 200–200 ezer autót gyárt majd. Mindeközben a meglévő gyárak kapacitását is fejleszteni fogják.

Közútról nem lehet vasútra áttérni

Már most korlátos a vasúti kapacitás, így viszont hiába törekednek rá, nem tudnak nagyobb forgalmat a vasútra terelni a győri Audinál. Erről Medgyasszay Gábor, az Audi Hungária Zrt. inbound logisztikai vezetője beszélt, jelezve, hogy 

a vasúti rendezésnél, valamint a szállítási menetrendeknél nem csak Magyarországon, hanem Ausztriában és Németországban is vannak problémáik.

Elértek a határra a gyártók, a továbblépés az infrastruktúra fejlesztése nélkül lehetetlen, ezért most a közúti szállításnál igyekeznek alternatív üzemanyagra átállni. Erre sincs azonban megfelelő infrastruktúra, például LNG-töltőhálózat kamionoknak. 

Egyelőre nem látszik a megoldás

Az épülő debreceni BMW-gyár is a vasúti szállítást preferálja, azonban 

az épülő autóipari és akkumulátorgyárak forgalma megoldhatatlan feladat elé állítja a magyar logisztikai infrastruktúrát

– derült ki Gyűrűs Bence, a debreceni BMW logisztikai partnercége, a DP World Hungary Logistics Kft. ügyvezető igazgatójának szavaiból. 

Malmoznak a tehervonatok a határon

Egyre könnyebben elkerülhető Magyarország a vasúti árufuvarozás szempontjából a szomszédos országok vasútfejlesztései és üzletpolitikai kedvezményei miatt. A hazai vasútvállalatok már annak is örülnének, ha szerelvényeik gyorsabban léphetnének át a határon, és érdemi előrelépés történne az intermodális szállítás feltételeinek megteremtésében. E kérdésekről Hódosi Lajos, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója nyilatkozott a Világgazdaságnak.

Egyelőre nem látszik a probléma megoldása, a szakember szerint 

ezen a helyzeten csak a V0 vasútvonal megépítése segítene.

Nincs elég információ az akkumulátorgyáraktól

A Magyarországra települő akkumulátorgyárak fogják kiszolgálni a következő években az európai akkumulátorigények kétharmadát. 

A gyárak majdani fuvarozási kapacitásigényéről viszont a távol-keleti beruházók egyelőre kevés információval szolgálnak

– hangzott el a szakmai fórumon.

Csak annyi biztos, hogy Debrecennél a BMW és a CATL-akkumulátorgyár is tervez a vasúttal mind a munkatársak közlekedésénél, mind az árufuvarozásnál, de az nagy kérdés, hogy ezt mekkora arányban tudják megvalósítani – mondta Homoki István, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. mérnöki csoportvezetője.

A fő fejlesztési fókusznak a vasúthálózat azonnali bővítésén és korszerűsítésén kell lennie.

A Budapestet elkerülő V0 vasútvonal építésének haladéktalan megkezdése és a lassújelek felszámolása különösen fontos ahhoz, hogy a környezetbarát intermodális fuvarozás minél nagyobb teret nyerjen, és ne az amúgy is túlterhelt közútjaink teherforgalma növekedjen tovább – hangsúlyozta Bíró Koppány Ajtony, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára.