BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nincs elég vasút az épülő magyar autó- és akkumulátorgyárakhoz

Sürgősen lépni kell, mert a jelenlegi vasúti infrastruktúra nem elegendő az épülő autóipari gyárak kiszolgálására. Mindenek előtt ki kell épülnie a Budapestet elkerülő V0 vasútvonalnak – figyelmeztetnek közlekedéslogisztikai szakértők. A magyarországi autógyártás volumene megduplázódik a következő években, az akkumulátorgyárak kapacitásigényéről viszont csak sejtések vannak, az biztos, hogy innen fogják kiszolgálni az európai akkumulátorigények kétharmadát. Ehhez képest a hazai vasúti árufuvarozás már most infrastrukturális korlátokba ütközik.

Már most infrastrukturális korlátokba ütközik a hazai vasúti árufuvarozás, nem kérdéses, hogy sürgős vasúti fejlesztésekre van szükség, mert anélkül nem tudják majd kiszolgálni az új autóipari és akkumulátorgyárakat.

Autorack,With,New,Cars,For,Export,At,Gefco,-,Global
Fotó: Shutterstock

Megduplázódik az autógyártás volumene a következő években – hangsúlyozták vezető logisztikai szakértők egy herceghalmi Közlekedéslogisztikai Konferencián, ahol leszögezték, hogy

nem elegendő a jelenlegi vasúti infrastruktúra az épülő komplexumok kiszolgálására.

Az épülő debreceni BMW-gyárnak is szüksége lesz a vasútra az áruszállításhoz.
Fotó: Czeglédi Zsolt

Jelenleg évente mintegy 400 ezer autót, Audit és Mercedest gyártanak Magyarországon, ehhez jön majd az épülő debreceni BMW és a szegedi BYD, amely várhatóan évente további 200–200 ezer autót gyárt majd. Mindeközben a meglévő gyárak kapacitását is fejleszteni fogják.

Közútról nem lehet vasútra áttérni

Már most korlátos a vasúti kapacitás, így viszont hiába törekednek rá, nem tudnak nagyobb forgalmat a vasútra terelni a győri Audinál. Erről Medgyasszay Gábor, az Audi Hungária Zrt. inbound logisztikai vezetője beszélt, jelezve, hogy 

a vasúti rendezésnél, valamint a szállítási menetrendeknél nem csak Magyarországon, hanem Ausztriában és Németországban is vannak problémáik.

Elértek a határra a gyártók, a továbblépés az infrastruktúra fejlesztése nélkül lehetetlen, ezért most a közúti szállításnál igyekeznek alternatív üzemanyagra átállni. Erre sincs azonban megfelelő infrastruktúra, például LNG-töltőhálózat kamionoknak. 

Egyelőre nem látszik a megoldás

Az épülő debreceni BMW-gyár is a vasúti szállítást preferálja, azonban 

az épülő autóipari és akkumulátorgyárak forgalma megoldhatatlan feladat elé állítja a magyar logisztikai infrastruktúrát

– derült ki Gyűrűs Bence, a debreceni BMW logisztikai partnercége, a DP World Hungary Logistics Kft. ügyvezető igazgatójának szavaiból. 

Malmoznak a tehervonatok a határon

Egyre könnyebben elkerülhető Magyarország a vasúti árufuvarozás szempontjából a szomszédos országok vasútfejlesztései és üzletpolitikai kedvezményei miatt. A hazai vasútvállalatok már annak is örülnének, ha szerelvényeik gyorsabban léphetnének át a határon, és érdemi előrelépés történne az intermodális szállítás feltételeinek megteremtésében. E kérdésekről Hódosi Lajos, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója nyilatkozott a Világgazdaságnak.

Egyelőre nem látszik a probléma megoldása, a szakember szerint 

ezen a helyzeten csak a V0 vasútvonal megépítése segítene.

Nincs elég információ az akkumulátorgyáraktól

A Magyarországra települő akkumulátorgyárak fogják kiszolgálni a következő években az európai akkumulátorigények kétharmadát. 

A gyárak majdani fuvarozási kapacitásigényéről viszont a távol-keleti beruházók egyelőre kevés információval szolgálnak

– hangzott el a szakmai fórumon.

Csak annyi biztos, hogy Debrecennél a BMW és a CATL-akkumulátorgyár is tervez a vasúttal mind a munkatársak közlekedésénél, mind az árufuvarozásnál, de az nagy kérdés, hogy ezt mekkora arányban tudják megvalósítani – mondta Homoki István, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. mérnöki csoportvezetője.

A fő fejlesztési fókusznak a vasúthálózat azonnali bővítésén és korszerűsítésén kell lennie.

A Budapestet elkerülő V0 vasútvonal építésének haladéktalan megkezdése és a lassújelek felszámolása különösen fontos ahhoz, hogy a környezetbarát intermodális fuvarozás minél nagyobb teret nyerjen, és ne az amúgy is túlterhelt közútjaink teherforgalma növekedjen tovább – hangsúlyozta Bíró Koppány Ajtony, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.