
Kínai-kazah-magyar terminál épül a Csepel-szigeten
Kasszim-Zsomart Tokajev kazah államfő magyarországi látogatására időzítették annak a megállapodásnak az aláírását, amely az eddiginél is több kínai és kazah áru Magyarországra, azon keresztül Európába érkezését, egyben az ellenkező irányú szállítások útját kövezi ki.

A szerződés kulcselemeként a magyar L.A.C. Holding, a JSC Kazakhstan Temir Zholy (KTZ) kazah állami vasúttársaság és a kínai Xi’an Free Trade Port Construction and Operation Co., Ltd. létesít egy intermodális terminált a Csepel-szigeten. (A közlemény csak Budapestet jelöli meg a beruházás helyszíneként, de azonfelül, hogy a logisztikára szakosodott Csepel-sziget kézenfekvő választás lenne, ott a kazah társaság tavaly óta már működtet egy érdekeltséget.)
A létesítmény kapacitása évi 230 ezer TEU (normál konténer-egyenérték) lesz, és a közlemény szerint növelni fogja a konténervonatok számát a Kína–Európa–Kína útvonalon, beleértve a TITR-en keresztüli tranzitot is. A projekt megvalósításával csökken az útvonalon
- a szállítási idő,
- a szállítási költség
- és az átrakodási idő.
Hódító úton a kazah és a kínai társaság
A lépésre részben a KTZ külföldi jelenlétének bővítéseként került sor. A KTZ ugyanis azon dolgozik, hogy terminálokat létesítsen a kulcsfontosságú közlekedési folyosók mentén, erősítve Kazahsztán pozícióját Eurázsia egyik legfontosabb tranzitközpontjaként. Tervei részben átfednek a Xi’an Free Trade Portéval, amely szintén terjeszkedik Európában és Ázsiában. A két társaság a kínai fél székhelyén, Hszian városban az idén márciusban már át is adott egy intermodális terminált. A kínai Egy út, egy övezet kezdeményezéshez jól illeszkedő projektről tavaly júniusban állapodtak meg. A létesítmény évente 66,5 ezer TEU-nyi áru kezelésére képes.
Van orosz partner is
Szintén márciusi hír, hogy a hsziani szabadkereskedelmi kikötővállalat a kínai határhoz közel eső oroszországi zabajkalszki pályaudvaron épít egy modern közlekedési és logisztikai központot, ebben a projektben az oroszországi Fesco csoport vasúti részlege a partnere. A beruházáshoz szükséges vegyesvállalat alapításáról egyelőre csak szándéknyilatkozat született, amelyet a TransRussia 2024 kiállításon írtak alá. A Fesco és a Xi’an Free Port együtt kíván működni más stratégiai kérdésekben is, például a vasúti konténerszállítás fejlesztésében a kínai Hszian és Sanszi tartományokból Oroszországba és Fehéroroszországba, illetve fordítva.
Terminálok végig a folyosók mentén
A kínai–kazah páros néhány napja (az ENSZ 29. bakui klímaváltozási konferenciáján) egy azeri társasággal is indított az L.A.C. Holdinggal indítotthoz hasonló partnerséget. A helyi fél a bakui Nemzetközi Tengeri Kereskedelmi Kikötő (CJSC), amellyel egy intermodális teherterminált létesítenek egy 40 hektáros területen Aljat település bakui kikötőjében.
Ajánlott videók
