A koronavírus új variánsa rekord sebességgel terjed világszerte, több országban újabb korlátozósokat vezettek be vagy fontolgatnak, így a logisztikai cégek a legnagyobbaktól a legkisebbekig egyre nehezebben találnak munkaerőt. A Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesületének (IRU) adatai szerint jelenleg globálisan a teherautósofőri állások mintegy ötöde betöltetlen annak ellenére, hogy a munkaadók emelt bérekkel csábítják a jelentkezőket. „Úgy néz ki, hogy 2022-ben is jelentős fennakadások várhatóak, a vírus ismét megmutatja, hogy ki a főnök” – mondta a Bloombergnek Simon Heaney, a Drewry hajózási szaktanácsadó elemzője.

Fotó: APU GOMES / AFP

A korlátozások, a karanténok és a fertőzéstől való félelem miatt egyre több munkavállaló nem fogad el bizonyos fuvarokat, vagy egyszerűen elhagyja a pályát. Romániában például sok kamionsofőr nem hajlandó az Európai Unión kívülre, így az Egyesült Királyságba szállítani a hosszas várakozási idő miatt a határokon, illetve olyan helyekre sem, ahol magas a fertőzöttek aránya – panaszkodott a lapnak Alex Constantinescu, aki 27 éve alapította ma már 130 kamiont üzemeltető vállalatát. A sofőrhiány már a járvány előtt is gondokat okozott, de a válság azóta még akutabbá vált, pedig a cége harminc százalékkal emelte a béreket az elmúlt három évben. A helyzet máshol sem jobb. Az Egyesült Királyságban 23 százalékkal, vagyis 72 ezerrel kevesebb kamionsofőr dolgozott az év második felében, mint 2019-ben, Kínában is elrettenti a munkától az embereket a sok karantén, hiszen az országban a zéró tolerancia jegyében egész városokat zárnak le, hogy megakadályozzák a járvány terjedését. Múlt héten például a 13 milliós Hszian került karanténba – 127 eset miatt.

Fotó: WILLIAM EDWARDS / AFP

A tengeri szállításban sem enyhült a válság. Bár a július közepi kilenc százalékról november közepére öt százalék alá csökkent azoknak a tengerészeknek az aránya, akiknek lejárt a szerződése, így friss emberekkel kellett volna lecserélni őket – most azonban nem hajlandóak visszamenni a hajókra. A szingapúri központú Western Shippingnél ez a tengerészek húsz százalékát, mintegy ezer embert jelent, míg az Anglo-Eastern Univan Groupnál foglalkoztatott harmincezer tengerész öt százaléka jelezte a múlt hónapban, hogy nem érdekli újabb szerződés. Ami még nagyobb baj, hogy a vonakodók egy része tapasztalt tiszt, ami aggasztja Bjorn Hojgaardot az Anglo-Eastern Univan vezérigazgatóját, aki egyúttal a hongkongi hajótulajdonosok szövetségének az elnöke is, mert veszélyeztetheti a biztonságot. A munkaerőhiány pedig még rosszabb lehet, mert a megrendelők ragaszkodnak hozzá, hogy a hajótársaságok csak oltottakat alkalmazzanak, az omikron miatt viszont több emlékeztető vakcinára van szükség. Ehhez képest a tengerész között nagy arányt képviselő indiaiaknak és Fülöp-szigetekieknek nem egészen harminc százaléka volt teljesen beoltva november közepén.

Fotó: TAO MING / AFP

Az amerikai kikötőkben stabilizálódott ugyan a helyzet, de ez nem jelenti okvetlenül azt, hogy a fennakadások sokkal kevesebb problémát okoznának. Mivel az ünnepek lassan véget érnek, így túl vagyunk a keresleti csúcson, a következő pár hónapban dől majd el, hogy az ellátási láncokban a járvány okozta válság átnyúlik-e 2023-ra is.

Nagyjából ugyanannyi konténert pakolnak le a hajókról a teherautókra, és szállítanak a raktárakba, mint korábban, de kevesebb teherhajó várakozik a kikötőkben, nagyrészt azért, mert kevesebb is érkezik

– mondta ezzel kapcsolatban a Fox Newsnak Aaron Terrazas, a Convoy gazdaságkutató igazgatója. Emlékeztetett, hogy a fogyasztási javak amerikai importja hagyományosan augusztus és október között éri el a csúcsot, aztán következik egy nyugodtabb időszak a kínai holdújévig, ami alatt a kikötők le tudják dolgozni a lemaradást. „A holdújév és február eleje lesz az igazi lakmusz teszt, ha addig nem érünk el haladást ezen a téren, akkor a válság még alighanem a következő évre is áthúzódik” – vélekedett.