Az Egyesült Államok mozijai húsz éve nem teljesítettek olyan rosszul, mint az idén. A Comscore box office figyelője szerint a hollywoodi filmek az idei nyáron 3,43 milliárd dollár bevételt termeltek a USA-ban. A tengerentúlon május első péntekje és az amerikai munka ünnepe (Labor Day) közötti időszak számít a nyári moziszezonnak.

Amc,Cinema,Movie,Theater,Lobby,,Snack,Bar,Customers,Waiting,In
Fotó: Shutterstock

Az idei nyári bevétel 21 százalékkal alacsonyabb, mint 2019-es év azonos időszakában, és 19 százalékkal marad el a 2005 és 2019 közötti átlagos számoktól. 

Utoljára 2001-ben termeltek ennél kevesebb pénzt az amerikai mozik, akkor 3,34 milliárd dollárt hoztak össze a filmek a nyári szezonban. 

A The Wall Street Journal azt írja, hogy a nyári bevételek általában a teljes éves bevétel 40 százalékát adják.

A Comscore szerint az idei gyenge eredménynek az az oka, hogy nagyon kevés volt a film a nyári hónapokban. A filmipar még mindig a járvány utáni állapotában van, így több száz produkciót kellett elhalasztani. A forgalmazók nem győzik összehangolni a megjelenéseket, hogy két vagy több blockbuster ne egyszerre kerüljön a műsorlistákra. A The Wall Street Journal azt írta, hogy 

az idei nyáron csak 22 filmet mutattak be széles körben az USA-ban, a 2019-es 42-vel szemben.

Ha nincs elég film a kínálatban, és nem érkeznek a blockbusterek egymás után, akkor az iparág veszíteni fog a lendületéből. A filmipar egy olyan üzlet, amit a lendület hajt

– mondta a Comscore vezető médiaelemzője, Paul Dergarabedian.

Az idei nyári szezont a Doctor Strange az őrület multiverzumában nyitotta, viszonylag jónak számító, 411 millió dolláros bevétellel a belföldi piacon. Világszerte 952 milliót termelt a film. A szezont a Brad Pitt főszereplésével készült A gyilkos járat zárta, amely ugyan még fut néhány moziban, de eddig csak 79,5 millió dollárt tudott összekalapozni.

Ezzel kapcsolatban a Disney pénzügyi igazgatója, Christine McCarthy azt mondta, hogy a mozipiac átalakult a járvány kitörése óta. Szerinte már csak az olyan népszerű franchise-ok tudnak kasszát robbantani, mint a Marvel képregényfilmei.

A filmszínházak rossz teljesítményének már megjelentek a fájdalmas jelei. A Cineworld Group, a világ második legnagyobb moziláncának amerikai leányvállalata csődvédelmet kért, mivel a jegyeladásokból nem tudta kompenzálni a társaság magas adósságállományát.

Visszatértek a magyarok a mozikba – VG Podcast

Ismét sorra érkeznek a nagy hollywoodi blockbusterek a mozikba, így a magyar nézők is sorban állnak a jegypénztáraknál. Tavaly a hazai filmszínházak majdnem 5,5 millió látogatót fogadtak, ami nagyjából fele a 2019-es vendégszámnak. Az ország legnagyobb multiplex-mozihálózatában az idei első fél évben több film is nagyon jó nézőszámokat produkált, így a tavalyi eredmény szinte biztosan hozható lesz. Az év végi Avatar 2. pedig még meglepetést is okozhat.

Vannak biztató jelek

A bevételek csökkenése ellenére egyes mozitulajdonosok úgy látják, hogy a 2022-es gyengélkedés nem azért következett be, mert az emberek már nem akarnak moziba menni, hanem a szűk kínálat miatt. 

A nagyobb bemutatók egyenként átlagosan 50 százalékkal több pénzt hoztak a nyári hónapokban,

mint 2019-ben. Ez azt jelenti, hogy az emberek szeretnek moziba menni, és ezt meg is teszik, ha van olyan film, amelyet érdemes ott megnézni. A most bemutatott 22 produkció átlagosan 155,9 millió dollárt termelt, szemben a 2019-es 103,5 millióval.

Az idei nyáron több film is volt, amely bőven a várakozásokat meghaladó módon teljesített. Ezek között van a Top Gun: Maverick, amely belföldön 701 millió dollárt termelt, világszerte pedig 1,4 milliárdot. Ezzel minden idők ötödik legnagyobb hazai megjelenése lett. Meg lehet még említeni a Jurassic World: Világuralom címűt, ami az USA-ban 375 millió, globálisan pedig majdnem egymilliárd dollárt hozott össze.

A Universal Pictures amerikai moziforgalmazásának elnöke, Jim Orr elmondta, hogy nagyon óvatosan kell megtervezni a feltorlódott filmek moziba küldését. Hozzátette, hogy a következő hónapokban lesz mit nézni, a Universal például még hét alkotást küld az idén a vásznakra. Ezek között lesz A halloween véget ér című slasher horror Jamie Lee Curtis főszereplésével. 

A Universal 24 produkciót mutatott be 2022-ben, s ezzel a legtermékenyebb stúdió volt.

A Comscore szerint az idén már csak négy blockbuster kerül a mozikba. Októberben érkezik a Warner Bros. DC Entertainment szuperhősfilmje, a Black Adam, a címszerepben Dwayne Johnsonnal. Novemberben a Disney két Marvel-alkotást is megjelentet, a Fekete Párduc 2.-t (Black Panther: Wakanda Forever) és a Walt Disney Animation Studiostól a Fura világot (Strange World). 

Minden bizonnyal az idei legnagyobb premiert a 20th Century Studios szolgáltatja, hiszen decemberben kerül a mozikba az Avatar: A víz útja, James Cameron több mint tízéves űreposzának a folytatása.

Az USA ötödik legtöbb vetítőtermével büszkélkedő Kansas Cityben található B&B Theaters vezérigazgatója, Bob Bagby szerint az idei esztendő fordulópont volt a társaság számára. 2020 végén már a csődvédelemben gondolkodtak a pandémiás zárlatok miatt, azonban az idei év hatodik hónapja a cég történetének legerősebb júniusa volt, köszönhetően a Top Gun sikerének. Úgy vélte, hogy a jövő nagyon kecsegtető, hiszen az embereket egy látványos blockbusterrel be lehet vonzani a moziba, és mint mondta, 2023 bővelkedni fog az ilyen filmekben.

A streaming lassan felülkerekedik a mozikon

Az utóbbi hetekben több kasszasiker-sorozat is bemutatkozott a streamingplatformokon. Az Amazon Prime kínálatában A Gyűrűk Ura: A hatalom gyűrűi (The Rings of Power) és az HBO Max repertoárjába tartozó Sárkányok háza (House of the Dragon) elképesztő nézettségi csúcsokat dönt. A szériák több százmilliós büdzséből forogtak, és több millió nézőt vonzanak hétről hétre. Eközben a filmszínházak kongnak az ürességtől.