BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az amerikai mozik húsz éve a legkevesebb pénzt termelték, de szakértők szerint nincs ok a pánikra

A nyári szezonban 22 nagyobb filmet mutattak be az Egyesült Államok mozijai, és ezek 3,43 milliárd dollárt termeltek. A járvány előtti utolsó évben, 2019-ben 42 produkció debütált a nyári három hónapban. Szakértők szerint a kevés film ellenére a bevétel meglepően jónak mondható, a blockbuster mozik pedig 50 százalékkal több pénzt termeltek, mint a pandémia előtt. Az idén még négy nagy költségvetésű alkotás kerül a mozikba.

Az Egyesült Államok mozijai húsz éve nem teljesítettek olyan rosszul, mint az idén. A Comscore box office figyelője szerint a hollywoodi filmek az idei nyáron 3,43 milliárd dollár bevételt termeltek a USA-ban. A tengerentúlon május első péntekje és az amerikai munka ünnepe (Labor Day) közötti időszak számít a nyári moziszezonnak.

Amc,Cinema,Movie,Theater,Lobby,,Snack,Bar,Customers,Waiting,In
Fotó: Shutterstock

Az idei nyári bevétel 21 százalékkal alacsonyabb, mint 2019-es év azonos időszakában, és 19 százalékkal marad el a 2005 és 2019 közötti átlagos számoktól. 

Utoljára 2001-ben termeltek ennél kevesebb pénzt az amerikai mozik, akkor 3,34 milliárd dollárt hoztak össze a filmek a nyári szezonban. 

A The Wall Street Journal azt írja, hogy a nyári bevételek általában a teljes éves bevétel 40 százalékát adják.

A Comscore szerint az idei gyenge eredménynek az az oka, hogy nagyon kevés volt a film a nyári hónapokban. A filmipar még mindig a járvány utáni állapotában van, így több száz produkciót kellett elhalasztani. A forgalmazók nem győzik összehangolni a megjelenéseket, hogy két vagy több blockbuster ne egyszerre kerüljön a műsorlistákra. A The Wall Street Journal azt írta, hogy 

az idei nyáron csak 22 filmet mutattak be széles körben az USA-ban, a 2019-es 42-vel szemben.

Ha nincs elég film a kínálatban, és nem érkeznek a blockbusterek egymás után, akkor az iparág veszíteni fog a lendületéből. A filmipar egy olyan üzlet, amit a lendület hajt

– mondta a Comscore vezető médiaelemzője, Paul Dergarabedian.

Az idei nyári szezont a Doctor Strange az őrület multiverzumában nyitotta, viszonylag jónak számító, 411 millió dolláros bevétellel a belföldi piacon. Világszerte 952 milliót termelt a film. A szezont a Brad Pitt főszereplésével készült A gyilkos járat zárta, amely ugyan még fut néhány moziban, de eddig csak 79,5 millió dollárt tudott összekalapozni.

Ezzel kapcsolatban a Disney pénzügyi igazgatója, Christine McCarthy azt mondta, hogy a mozipiac átalakult a járvány kitörése óta. Szerinte már csak az olyan népszerű franchise-ok tudnak kasszát robbantani, mint a Marvel képregényfilmei.

A filmszínházak rossz teljesítményének már megjelentek a fájdalmas jelei. A Cineworld Group, a világ második legnagyobb moziláncának amerikai leányvállalata csődvédelmet kért, mivel a jegyeladásokból nem tudta kompenzálni a társaság magas adósságállományát.

Visszatértek a magyarok a mozikba – VG Podcast

Ismét sorra érkeznek a nagy hollywoodi blockbusterek a mozikba, így a magyar nézők is sorban állnak a jegypénztáraknál. Tavaly a hazai filmszínházak majdnem 5,5 millió látogatót fogadtak, ami nagyjából fele a 2019-es vendégszámnak. Az ország legnagyobb multiplex-mozihálózatában az idei első fél évben több film is nagyon jó nézőszámokat produkált, így a tavalyi eredmény szinte biztosan hozható lesz. Az év végi Avatar 2. pedig még meglepetést is okozhat.

Vannak biztató jelek

A bevételek csökkenése ellenére egyes mozitulajdonosok úgy látják, hogy a 2022-es gyengélkedés nem azért következett be, mert az emberek már nem akarnak moziba menni, hanem a szűk kínálat miatt. 

A nagyobb bemutatók egyenként átlagosan 50 százalékkal több pénzt hoztak a nyári hónapokban,

mint 2019-ben. Ez azt jelenti, hogy az emberek szeretnek moziba menni, és ezt meg is teszik, ha van olyan film, amelyet érdemes ott megnézni. A most bemutatott 22 produkció átlagosan 155,9 millió dollárt termelt, szemben a 2019-es 103,5 millióval.

Az idei nyáron több film is volt, amely bőven a várakozásokat meghaladó módon teljesített. Ezek között van a Top Gun: Maverick, amely belföldön 701 millió dollárt termelt, világszerte pedig 1,4 milliárdot. Ezzel minden idők ötödik legnagyobb hazai megjelenése lett. Meg lehet még említeni a Jurassic World: Világuralom címűt, ami az USA-ban 375 millió, globálisan pedig majdnem egymilliárd dollárt hozott össze.

A Universal Pictures amerikai moziforgalmazásának elnöke, Jim Orr elmondta, hogy nagyon óvatosan kell megtervezni a feltorlódott filmek moziba küldését. Hozzátette, hogy a következő hónapokban lesz mit nézni, a Universal például még hét alkotást küld az idén a vásznakra. Ezek között lesz A halloween véget ér című slasher horror Jamie Lee Curtis főszereplésével. 

A Universal 24 produkciót mutatott be 2022-ben, s ezzel a legtermékenyebb stúdió volt.

A Comscore szerint az idén már csak négy blockbuster kerül a mozikba. Októberben érkezik a Warner Bros. DC Entertainment szuperhősfilmje, a Black Adam, a címszerepben Dwayne Johnsonnal. Novemberben a Disney két Marvel-alkotást is megjelentet, a Fekete Párduc 2.-t (Black Panther: Wakanda Forever) és a Walt Disney Animation Studiostól a Fura világot (Strange World). 

Minden bizonnyal az idei legnagyobb premiert a 20th Century Studios szolgáltatja, hiszen decemberben kerül a mozikba az Avatar: A víz útja, James Cameron több mint tízéves űreposzának a folytatása.

Az USA ötödik legtöbb vetítőtermével büszkélkedő Kansas Cityben található B&B Theaters vezérigazgatója, Bob Bagby szerint az idei esztendő fordulópont volt a társaság számára. 2020 végén már a csődvédelemben gondolkodtak a pandémiás zárlatok miatt, azonban az idei év hatodik hónapja a cég történetének legerősebb júniusa volt, köszönhetően a Top Gun sikerének. Úgy vélte, hogy a jövő nagyon kecsegtető, hiszen az embereket egy látványos blockbusterrel be lehet vonzani a moziba, és mint mondta, 2023 bővelkedni fog az ilyen filmekben.

A streaming lassan felülkerekedik a mozikon

Az utóbbi hetekben több kasszasiker-sorozat is bemutatkozott a streamingplatformokon. Az Amazon Prime kínálatában A Gyűrűk Ura: A hatalom gyűrűi (The Rings of Power) és az HBO Max repertoárjába tartozó Sárkányok háza (House of the Dragon) elképesztő nézettségi csúcsokat dönt. A szériák több százmilliós büdzséből forogtak, és több millió nézőt vonzanak hétről hétre. Eközben a filmszínházak kongnak az ürességtől.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.