Az orosz tranzitcég, a Transznyefty közleménye szerint a Barátság vezetéken a fehéroroszországi kőolaj-finomítókban feldolgozott olajat küldik tovább nyugatra: Lengyelországba, Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába. Ukrajna már áprilisban is emelte a díjat, a teljes évre kivetített drágulás 51 százalékos.

Százhalombatta, 2022. május 24.
A Barátság II. kőolajvezeték fogadópontja a Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítójában 2022. május 24-én.
Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

A hírt közlő Hvg.hu cikke szerint

18,3 százalékkal emeli Ukrajna a területén áthaladó Barátság kőolajvezetéken szállított nyersanyag tranzitdíját.

Kijevi indoklás szerint az áremelésre azért van szükség, mert az ország elleni orosz támadások következtében áram- és üzemanyaghiány keletkezett, ami ezen a téren is drágulást eredményezett. A Barátság vezetéken idén több alkalommal is szünetelt a szállítás, legutóbb azért, mert az egyik orosz rakéta megrongálta vezetéket ellátó áramelosztók egyikét.

A Barátság kőolajvezeték európai hálózata
 

November közepén a Lengyelországot ért rakétabecsapódásokat követően kiderült, hogy rakétatalálat érte a kőolajvezeték áramellátóját is a fehérorosz–ukrán határon, a azonban nem sérült meg. Herman Haluscsenko ukrán energetikai miniszter közölte, hogy az átfogó orosz rakétatámadás az Ukrajnával szomszédos több ország energiarendszerére is hatással volt.

Korábban a VG megírta, hogy a hazai, három hónapra elegendő stratégiai tartalékon felül általában a finomítóknak is van egy 30 napos tartalékuk, hogy a finomítás zökkenőmentes legyen, s ez így van Százhalombattán is. Vagyis a mostani pár napos fennakadás nem veszélyezteti az üzemanyagellátást.

A magyar kormány szerint a horvátok visszaélnek a monopolhelyzetükkel

Ha a Barátság kőolajvezetéket kiiktatják, akkor egy importútvonal marad, az Adria kőolajvezeték, amely Horvátországból érkezik Magyarországra.