A nagy gazdasági világválság és a második világháború idején igazi balzsam volt a női ajkaknak és léleknek. A női erő és hatalom szimbóluma lett. Azoké az amerikai nőké, akik a hátországot biztosították, amíg a férfiak mesze otthonuktól, egy távoli országban háborúztak. 

Red,Lipstick,Bullet,Smudged,Isolated,On,White,With,Copy,Space
Fotó: Beautyimage

A világégés jelentősen átalakította a női szerepeket, olyan munkákat végeztek, amelyek hagyományos férfimunkák voltak. A korabeli propaganda reklámokban a füstölgő gyárkémények előtt álló nők, teljes harci díszben várták az újabb kihívásokat. A közhangulatot az ikonikus Victory Red rúzs árnyalattal az ajkukon erősítették, annak ellenére, hogy a fegyverkezéshez használt alapanyag miatt a kozmetikum hiánycikknek számított.  

A munkakedv fokozását egy erős, maszkulin női figura( Rosie the Riveter) „Szegecses Rózsi” kitalálása jelentette, aki a korabeli ideális nőt szimbolizálta. A Saturday Evening Post címlapján jelent meg Rosie, a fiktív alak képe először 1943-ban, aki robosztus megjelenése mellett pirosra festett ajkaival a nőiességnek sem fordított hátat.  

United,States,Circa,1999,:,Canceled,Usa.,Postage,Stamp,Showing
Rosie the Riveter egy amerikai bélyegen.
Fotó: Tina Images

A nők szerepének és helyének megtalálása társadalomban, a női öntudat felépítése számos feminista mozgalmat indított el később. Egy kis rúzs, és többé már semmi nem lehetett ugyanolyan, mint azelőtt, a függetlenség és a szabadság szimbólumává vált.

A rúzsindexjelenségről először egy amerikai közgazdász, és szociológus Juliet Schor írt 1998-ban.

Elsősorban lelki munícióként betöltött szerepe miatt, a rúzsok eladása megnő a gazdasági visszaesés idején. Így történt 2008-as világválság alatt is, amikor a L’Oreal is növekedést könyvelhetett el.  

A L’Oreal árfolyama a londoni tőzsdén (font)

Az amerikai piackutató cég, az NPD Group elemzése szerint a koronavírus-járvány hatása viszont fordítva sült el a rúzsok keresletét és eladását illetően. A maszkviselésnek és a home office-nak köszönhetően összességében csökkent a rúzsok eladása szerte a világon. Az igazi presztízsmárkák azonban, mint például a Revlon vagy az Estée Lauder eladásai több mint 25 százalékkal nőttek a járvány előtti időszakhoz képest.

A szépségipar válságálló árucikke mindig képes utat törni magának. A kereslet arra ösztönzi a tervezőket, hogy újabb és újabb kollekciókat dobjanak piacra. A rúzskirálynő, Poppy King  „tudatmódosító” fantázianevű rúzsa lesz az idei nyár várhatóan egyik legsikeresebb darabja.