A nagy gazdasági világválság és a második világháború idején igazi balzsam volt a női ajkaknak és léleknek. A női erő és hatalom szimbóluma lett. Azoké az amerikai nőké, akik a hátországot biztosították, amíg a férfiak mesze otthonuktól, egy távoli országban háborúztak.
A világégés jelentősen átalakította a női szerepeket, olyan munkákat végeztek, amelyek hagyományos férfimunkák voltak. A korabeli propaganda reklámokban a füstölgő gyárkémények előtt álló nők, teljes harci díszben várták az újabb kihívásokat. A közhangulatot az ikonikus Victory Red rúzs árnyalattal az ajkukon erősítették, annak ellenére, hogy a fegyverkezéshez használt alapanyag miatt a kozmetikum hiánycikknek számított.
A munkakedv fokozását egy erős, maszkulin női figura( Rosie the Riveter) „Szegecses Rózsi” kitalálása jelentette, aki a korabeli ideális nőt szimbolizálta. A Saturday Evening Post címlapján jelent meg Rosie, a fiktív alak képe először 1943-ban, aki robosztus megjelenése mellett pirosra festett ajkaival a nőiességnek sem fordított hátat.
A nők szerepének és helyének megtalálása társadalomban, a női öntudat felépítése számos feminista mozgalmat indított el később. Egy kis rúzs, és többé már semmi nem lehetett ugyanolyan, mint azelőtt, a függetlenség és a szabadság szimbólumává vált.
A rúzsindexjelenségről először egy amerikai közgazdász, és szociológus Juliet Schor írt 1998-ban.
Elsősorban lelki munícióként betöltött szerepe miatt, a rúzsok eladása megnő a gazdasági visszaesés idején. Így történt 2008-as világválság alatt is, amikor a L’Oreal is növekedést könyvelhetett el.
Az amerikai piackutató cég, az NPD Group elemzése szerint a koronavírus-járvány hatása viszont fordítva sült el a rúzsok keresletét és eladását illetően. A maszkviselésnek és a home office-nak köszönhetően összességében csökkent a rúzsok eladása szerte a világon. Az igazi presztízsmárkák azonban, mint például a Revlon vagy az Estée Lauder eladásai több mint 25 százalékkal nőttek a járvány előtti időszakhoz képest.
A szépségipar válságálló árucikke mindig képes utat törni magának. A kereslet arra ösztönzi a tervezőket, hogy újabb és újabb kollekciókat dobjanak piacra. A rúzskirálynő, Poppy King „tudatmódosító” fantázianevű rúzsa lesz az idei nyár várhatóan egyik legsikeresebb darabja.