A légitársaságok érdekképviseleti szervezete, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezetője vasárnap felszólította a repülőgépgyártókat az új gépek és alkatrészek gyártásának felgyorsítására. Willie Walsh főigazgató elmondta, hogy a szállítások késése miatt csökken a légitársaságok kapacitása, ráadásul a légi közlekedés iránti kereslet csaknem elérte a világjárvány előtti szintet.

Boeing 787-est szerelnek össze a cég dél-karolinai gyárában. A légitársaságok szerint a gyártók nem szállítanak elég repülőt és alkatrészt sem nekik.
Fotó: AFP

A problémát több légitársaság vezérigazgatója is felvetette Walshnak az ágazat éves, háromnapos isztambuli találkozója előtt.

Nem a makrogazdasági környezet miatt aggódnak, hanem a meglévő repülőgépjeik pótalkatrészek és az új repülőgépek hiánya miatt. 

"Ez tehát mindenképpen visszafogja a kapacitásnövekedést, ami azért frusztráló, mert a légitársaságok látják az erős keresletet, de sok piacon a kínálatot nem tudják a kereslethez igazítani" – magyarázta Walsh a Reutersnek.

A két meghatározó repülőgépgyártó, az Airbus és a Boeing, az ellátási láncokat hibáztatja a szállítási késedelmekért. Mindkét gyártó már hónapokkal ezelőtt ígéretet tett a gyártás felpörgetésére. 

Eközben a hajtóműjavító műhelyekből sincs elég, ami miatt több tucat utasszállítógép vesztegel a földön szervizelésre várva. A piac alakulása jól jött Kínának, amely pár hete állította forgalomba az első kínai repülőgépet

Benyújtják a számlát az Airbusnak és a Boeingnek

India összeszerelő üzemek építését kéri az Airbustól és a Boeingtől a helyi légitársaságok gigantikus megrendeléseinek fejében. A gyártók most üveggyöngyökkel próbálják elhomályosítani az újdelhi politikusok éleslátását.