A várakozásoknak megfelelően több mint kétmilliárd ember nézte világszerte a vasárnap befejeződött, Spanyolország győzelmével végződött női labdarúgó-világbajnokságot. A stadionokban összesen nagyjából kétmillióan szurkolták végig a meccseket – mindkét adat rekord. A szervezők 570 millió dollár bevételt kasszíroztak.
Gianni Infantino, a FIFA elnöke szerint
a nőknek megvan az erejük ahhoz, hogy meggyőzzenek minket, férfiakat arról, hogy mit kell tennünk és mit nem kell tennünk a béregyenlőség elérése érdekében.
A kritikusok szerint a FIFA-vezér a régi, elcsépelt üzenetet ismételte: a nőknek kell bizonyítaniuk. Az viszont kétségtelen, hogy a számok szerint elkezdődött egyfajta felzárkózás.
Az idei vébén 150 millió dollár pénzdíjat osztottak szét a résztvevők között, 2019-ben ez még csak 30 millió volt,
viszont így is messze elmarad a férfiak tavalyi katari világviadalán kiosztott 440 milliótól. Akkor a FIFA bevételei 7,5 milliárd dollárt tettek ki, ez jelzi, hogy mekkora növekedési lehetőség előtt áll a női foci.
A Deloitte felmérése szerint a legnagyobb bevételt generáló női csapatok a 2021–22-es szezonban a globális klubbevételek legfeljebb 1 százalékát érték el. Olga Carmona, aki a győztes spanyol gólt szerezte az angolok elleni döntőben, a Real Madrid játékosa.
A királyi gárda férficsapatának bevétele 713,8 millió dollár volt.
Infantino nyomásgyakorlásban is erős: megfenyegette a brit, a spanyol, a francia, a német és az olasz tévétársaságokat, hogy egyáltalán nem kapják meg a közvetítési jogokat, hiszen mindössze 1–10 millió dollárt kínáltak, míg ez a jog a férfiak viadalán 100–200 millió dollár volt. Az angolok 2022-es sikerét a női Eb-n 17,4 millióan szurkolták végig – a mostani vesztesek akkor hosszabbításban győzték le a németeket.
Felzárkózás
A marketinglehetőség adott – talán még szélesebb körben, mint a férfiaknál. A nagy márkák a nagy sporteseményeken azért reklámoznak, mert pontosan tudják (és mérik), hogy a célközönség (a férfiak) milliói nézik a meccseket, s így bíznak befektetésük megtérülésében. Most a női foci népszerűségének növekedésével a nők is csatlakozhatnak a férfiak táborához.
Más területeken már jobban tetten érhető a felzárkózás. Taylor Swift The Eras című turnéján a bevétel valószínűleg eléri az egymilliárd dolláros álomhatárt. Az énekesnő hatása akkora, hogy még az amerikai jegybank, a Federal Reserve gazdasági hangulatjelentésébe (bézs könyv) is bekerült. A Barbie film globálisan egymilliárd dollár bevételt hozott, rendezője, Greta Gerwig az első nő, aki ilyen kasszasikert készített.
Itt a multiklubmodell
A női foci már a magánbefektetők fantáziáját is megmozgatta. Egyikük, Victoire Cogevina Reynal például azt tervezi, hogy több női csapatban is vásárol részesedést – értesült a Bloomberg. Az erre a célra alapított Mercury 13 nevű cége 100 millió dollárt gyűjtött össze első körben. A cég onnan kapta nevét, hogy
a Mercury–13 volt az első amerikai űrhajó, amelyet nők vezettek küldetésére.
A cég a hírügynökség forrásai szerint egy angol, egy spanyol és egy olasz csapattal is előrehaladott tárgyalásokat folytat. A Mercury 13 egy jelentős növekedési potenciálú piacra igyekszik betörni.
Az angliai Super League bevétele a 2021–2022-es szezonban 60 százalékkal, 32 millió fontra emelkedett
a Deloitte jelentése szerint. Kétségtelen, hogy ez a töredéke a férfiak Premier League-bajnokságának, amely 5,8 milliárd fontot kasszírozott, viszont a növekedési ütem így is szédítőnek tűnik. Hasonló folyamatok játszódnak le a tengerentúlon is, ahol Laura Ricketts, a Chicago Cubs baseballcsapat társtulajdonosa
a Chicago Red Stars nevű női fociklubot venné meg 35 millió dollárért.
Az amerikai klubok azonban az európaiakkal összehasonlítva drágák, így a Mercury 13 deklaráltan távol maradna az Egyesült Államoktól – nagyobb növekedési lehetőségeket lát az európai (például a görög) piacban, de tervez befektetéseket Argentínában és Uruguayban is.