A Lego, a világ egyik legismertebb játékgyártója, az egyre szélesebb játékkínálatával, filmjeivel és világszerte nyíló vidámparkjaival, valamint a növekvő bevételeivel nagy ambíciókkal tekint a jövőbe.
A Lego 1932-ben indult világhódító útjára, amikor egy dán asztalosmester, Ole Kirk Christiansen megalapította vállalkozását. Fából készült játékokat gyártottak, és csak az 50-es években váltottak műanyag építőelemekre. A játékokat többek között az teszi egyedivé, hogy az építőelemei kompatibilisek a későbbi évtizedekben gyártott elemekkel is. Így ha valakinek van például a 60-as évekből legója, azt a mai változatokkal is könnyűszerrel összeépítheti.
Innovációival és ötleteivel Európa egyik legnagyobb vállalati sikertörténetét mondhatja a magáénak az elmúlt évtizedben, olyan játékgyártókat megelőzve, mint a szintén népszerű Hasbro vagy a Mattel.
Kjeld Kirk Kristiansen, aki közel 50 évig volt a cég vezérigazgatója, nemrég továbbadta a stafétabotot a fiának, Thomas Kristiansennek, akinek célja, hogy a globális játékpiacaon is felzárkózzon a nagy játékosok közé.
Nem lesz könnyű dolga, hiszen
napjainkban a gyerekeket egyre inkább beszippantja a digitális világ,
a szórakozást is többnyire ott keresik. Ennek megfelelően a Lego is alkalmazkodik az új trendekhez, és termékeivel filmekben, televíziós műsorokban és különféle alkalmazásokban jelennek meg ma már.
Baklövések
A játékgyártó sikertörténete azonban nem volt töretlen. A vállalat a kétezres évek elején letért a legókockákkal kikövezett, simának tűnő útról. A túlzásba vitt innováció és ötletelés során elkövetett egy sor baklövést is, ami majdnem csődbe vitte a céget.
Nem volt éppen pozitív fogadtatása a városi témájú Jack Stone játékszériának, amelynek elemei meglehetősen egyszerűek és unalmasak voltak.
Még a legórajongók is inkább a boltok polcain hagyták a másik gyöngyszemet, a Lego Avatart, amely mindössze két készlet gyártását érte meg. A Lego Scala egy Barbie-utánzat volt. A játékbabákhoz legóruhákat, kiegészítőket kínáltak, de ezek nem voltak kompatibilisek más legó-építőelemekkel. Az évek során azonban sikerült a rossz döntéseket maguk mögött hagyniuk, amit a gyártó tavalyi 9,1 milliárd dolláros árbevétele is bizonyít. Ez majdnem duplája a Hasbro és a Mattel 2022-es bevételének.
A cég időben felismerte, hogy az innovációs kísérletek nem szabhatnak gátat a növekedésnek, a kudarcok szerves részei a fejlődésnek. Ahhoz, hogy hosszú távon is stabilizálni tudják nyereségüket, valamint piaci helyzetüket, a beruházásokat a
digitális játékokkal kell erősíteniük,
illetve a fenntarthatósági szempontokat kell szem előtt tartaniuk. Egyre inkább a megújuló energiaforrások, a „zöldebb műanyag” felé vették volna az irányt, közben azonban kiderült, hogy ezek gyártása magasabb szén-dioxid-kibocsátással jár, így felhagytak az olajmentes alkatrészek gyártásával.
Irány a Disney!
Az új tulajdonos, Thomas Christiansen már most az utánpótláson gondolkozik, ezért létrehozott egy Lego-iskolát, azzal a célzattal, hogy megismertesse a gyerekekkel a cég értékeit. Ezenkívül a Lego új gyárakat épít Vietnámban és az Egyesült Államokban, továbbá még ötletesebb, kreatívabb játékok gyártásába kezd, és a legóélményt a 21. századi elvárásoknak megfelelően a metaverzumba is továbbviszi.
Christiansen szerint a Lego meg sem áll a világ vezető szórakoztatóipari vállalata, a Disney sikeréig.
A Lego a világszerte kedvelt építőkockákon túl filmjeivel, vidámparkjaival, digitális játékaival igyekszik elkápráztatni a rajongókat. A Dániában lévő billbundi irodából induló játékgyártó ma már számos Legoland vidámparkkal rendelkezik a világ különböző pontjain. Többek között Floridában, New Yorkban, Japánban, Németországban és Dubaiban is vannak parkjai.
A dán multi 15 éve van jelen Magyarországon, szeptember végén jelentették be, hogy nyíregyházi üzemüket 30 ezer négyzetméterrel bővítik, gyártó-, csomagoló- és raktárterületeket, adminisztratív épületeket létesítenek. Az új csarnokok építése 2024-ben kezdődik, és a beruházással csaknem harmadával nő az itt gyártott legókészletek mennyisége.
Korábban a Világgazdaság megírta, hogy
a Lego a befektetési aranyhoz, a részvényekhez és a kötvényekhez képest is felülteljesítő.
A régi készletek mennyisége viszonylag korlátozott a másodlagos piacon, míg a múlt század hatvanas évei óta népszerű márka rajongótábora hatalmas, s a felnőttek is imádnak nosztalgiázni. Egyes ritka legószettek akár egymillió forintot is érnek.