BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
London,,England,-,Circa,2019,:,Virgin,Atlantic,Boeing,787

Ilyen még nem volt: biokerozinnal repüli át az óceánt a Virgin Atlantic

Csak szerves anyagok hasznosításából nyert, fenntartható üzemanyag (SAF) van a Virgin Atlantic kedd déli New York-i különjáratának tankjában. A próbarepülésre ingyenjegyeket osztott ki a légitársaság vezére, Sir Richard Branson.

Ma dél körül száll(t) fel a londoni Heathrow-ról a Virgin Atlantic légitársaság New York-i járata. Ezúttal különleges lesz a járat, mivel első alkalommal szeli át az Atlanti-óceánt csak fenntartható üzemanyaggal hajtott repülőgép. A Boeing 787-es Dreamliner száz utast szállít, tőlük nem kérte el a jegy árát Richard Branson innovátor-nagybefektető, a légitársaság alapító-tulajdonosa, aki egyébként maga is a fedélzeten lesz. 

Barcelona airportBoeing 787-9 Dreamliner, from Virgin Atlantic company, at Barcelona airport, in Barcelona, on 09th March 2023. Photo: Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto (Photo by Urbanandsport / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
A Virgin Atlanic egyik Dreamlinere a barcelonai repülőtéren. 
Fotó: AFP

A fenntartható üzemanyaggal (SAF) való kísérletezésbe a brit kormány is beszállt, a cél ugyanis a klímavédelem, az egyik legnagyobb levegőszennyező, a légi közlekedés környezetbarátabb hajtóanyagra történő fokozatos átállítása. Korábban már voltak kerozint és SAF-ot fele-fele vagy kisebb arányban keverékként felhasználó próbarepülések, de most 

a Dreamliner szárnyaiban lévő üzemanyagtartályokat száz százalékban faggyúból és más szerves hulladékokból kinyert SAF-fal töltötték fel. 

A fedélzeten a brit kormányt ezúttal Mark Harper közlekedési miniszter képviseli, aki a légi közlekedés dekarbonizációjának fontosságát ecsetelte. A százszázalékos SAF-használattal legalább 70 százalékban csökkenteni lehet a nettó károsanyag-kibocsátást, ami a következő nemzedékek számára élhetőbb Földet jelent egyben. 

A fejlődés gátját egyelőre a szűk keresztmetszet képezi, a biokerozin-előállító kapacitások ugyanis jelenleg legfeljebb egyben az ezer arányú bekeverést tehetnének lehetővé globális méretekben.

Shai Weiss, a Virgin Atlantic vezérigazgatója az egyetlen életképes megoldásnak nevezte az SAF-re való átállást a transzkontinentális repülésben, s büszkeséggel tölti el, hogy ebben a folyamatban a Virgin Atlantic élen jár.

Nem állhatunk meg itt, szorosabb összefogásra lesz szükség a célok eléréséhez, ebbe a beruházások állami támogatása éppúgy beletartozik, mint a felhasználás elősegítése és a szabályozás kidolgozása

– idézi Weisst a The Guardian. Az SAF külön előnye, hogy használatához a hagyományos repülőgép-hajtóműveken nincs szükség drasztikus átalakításokra, úgyhogy a fókusz az SAF gyártására irányul. Mark Harper biztosította Bransont és Weisst, hogy a brit kormány minden támogatást megad a háttéripar megteremtéséhez, s erre konkrét cselekvési programot is kidolgoztak már. 

Sir Richard Branson holds up photos that he brought with him into space, as he speaks after flying into space aboard a Virgin Galactic vessel, a voyage he described as the "experience of a lifetime" -- and one he hopes will usher in an era of lucrative space tourism at Spaceport America, near Truth and Consequences, New Mexico on July 11, 2021. "Congratulations to all our wonderful team at Virgin Galactic for 17 years of hard, hard work to get us this far," he said during a live feed as the VSS Unity spaceship glided back to Spaceport America in New Mexico.It reached a peak altitude of around 53 miles (85 kilometers) -- beyond the boundary of space, according to the United States -- allowing the passengers to experience weightlessness and admire the Earth's curvature.The trip proceeded without drama, and touchdown occurred at around 9:40 am Mountain Time (1540 GMT), about an hour after take-off. (Photo by Patrick T. FALLON / AFP)
Sir Richard Branson, a Virgin Atlantic alapítója ismét úttörő vállalkozásba kezdett.
Fotó: Patrick T. Fallon / AFP

Részben állami támogatással öt SAF-feldolgozó építésébe kezdenek 2025-ig Nagy-Britanniában, hogy önellátásra térhessenek át, ugyanis a próbaúthoz az unióból és az Egyesült Államokból importált SAF-et használtak fel.

Nemzetközi téren nem ennyire elszántak az ágazat szereplői, 

ezt jelzi, hogy az ENSZ repülésügyi szervezete, az ICAO múlt heti, Dubajban tartott ülésén annyit foglaltak írásba, hogy a nemzetek „törekedni fognak arra”, hogy 2030-ig 5 százalékkal csökkentsék a repülőgép-üzemanyag elégetésekor felszabaduló szén-dioxid mennyiségét.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.