BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy bajban a német akkumulátoripar – a lyukas költségvetésből aligha remélhet segítséget a szektor

Lemaradhat Németország, ha nem képes módot találni a jövő iparágainak támogatására. A költségvetési válság miatt azonban kulcsfontosságú területekre sem jut már pénz.

Kongatja a vészharangot a német akkumulátorgyártók lobbiszervezete, miután a megszorítások áldozata lett az iparágnak szánt 155 millió eurós támogatási csomag is.

A Kompetenciahálózat a lítiumion-akkumulátorokhoz (KliB) nevű szervezet levélben fordult a kormányhoz, melyben a németországi akkumulátorfejlesztések végére figyelmeztet, ami ahhoz vezethet, hogy 

Németország megszűnik high-tech gyártási központként létezni.

A Customcells nevű cég vezérigazgatója a helyzetet a német napelemgyártás sorsához hasonlította, és felhívta a figyelmet, hogy a szektornak kiszámíthatóságra és stabilitásra van szüksége a politika oldaláról a fejlődéshez. A KliB levelét Olaf Scholz kancellár, Robert Habeck gazdasági, Bettina Stark-Watzinger kutatási és Christian Lindner pénzügyminiszter kapták meg.

BMW Battery Cell Competence Center
26 October 2023, Bavaria, Vaterstetten: BMW round cells are seen during a press tour of BMW's Cell Manufacturing Competence Centre (CMCC) in Parsdorf, Germany, in a machine that seals the cells, in a factory hall in the "Battery Assembly" area. Photo: Matthias Balk/dpa (Photo by MATTHIAS BALK / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: AFP

A Volkswagen akkumulátoros leányvállalatát, a PowerCót vezető Frank Blome a támogatások elvesztését súlyos csapásként jellemezte. A német akkumulátorgyártás helyzetét az erős nemzetközi versenyi is nehezíti, miután az amerikai, kínai és dél-koreai cégek törtek az élre a szektorban. Ezek az országok pedig jelentős összegeket áldoznak a szektor támogatására. Az iparág piacvezető cége, a CATL 2022 óta mintegy 2 milliárd eurót költhetett az akkumulátortechnológiák fejlesztésére. A CATL lett egyébként az egyetlen olyan kínai vállalat, amely Industrie 4.0 díjban részesült nemrég Münchenben. A zsűri a cég ningtöi gyárában alkalmazott extrém gyártási technológiákat méltatta, ezen belül is az innovatív ipari megoldásait, amelyekkel Debrecenben is lehet találkozni majd.

A szektort így jelenleg az ázsiai cégek uralják, míg Kína a teljes lítiumértékláncot felölelő kapacitásokat épített ki a nyersanyag bányászatától a finomításáig – írja a Deutsche Wirtschafts Nachtrichten.

Az akkumulátoripar fejlesztésének szükségessége ugyanakkor politikai döntés eredménye: a jövőben betiltanák az új belső égésű motorral szerelt autók piacra dobását.

Ugyanakkor az elektromos autók vásárlását segítő támogatásokat is kénytelen volt megszüntetni a német kormány, ami egyébként a magyar exportadatokon is nyomot hagyott decemberben. 

A támogatások megszűnte után az eladások is nagyot estek, ami az egész iparágat lassulással fenyegeti.

Tőzsdei álmok

Mindeközben a Volkswagen is kitolta a határidejét annak, hogy társbefektetőket találjon az akkumulátorok gyártásával foglalkozó PowerCo leányvállalatához, igaz, ezeket az információkat a legnagyobb német autógyártó igyekezett cáfolni, hozzátéve, hogy továbbra is magas a befektetői érdeklődés, és a PowerCo tőzsdei bevezetésének (IPO) terve sem került le a napirendről.

Az IPO időpontját ugyanakkor a cég még nem kommunikálta. A Volkswagen elkezdett megjelenni mára az elektromos autók piacán is, egyre többet gyárt, ám a növekedés nem annyira gyors, mint várták. Ezért sokan aggódnak amiatt is, hogy az elektromos autók gyártásának fokozása érdekében eszközölt beruházások a vártnál lassabban térülnek majd meg. A Renault a közelmúltban halasztotta el saját elektromos autós leánya, az Ampere tőzsdei bevezetését.

A Volkswagen jelenleg három akkumulátorgyárat épít, Salzgritterben, Spanyolországban és Kanadában. A remények szerint ezek lehetővé teszik, hogy az autógyártó az elektromos járművek piacán is megjelenhessen a népautószegmensben. 

Kérdés, hogy ezek az üzemek képesek lesznek-e elég olcsón termelni.

A PowerCo ugyanakkor azt hangsúlyozza, hogy jó úton halad tervei elérésében, így az akkumulátorok gyártási költségének lefelezésében. A gyártás azonban a VW saját gyáraiban csak 2025 körül indulhat el.

Érkezik azért még kapacitás

Január közepén pedig a svéd gyártó, a Northvolt jelentette be, hogy Németországban épít új gyárat, Heidében. Az üzem szintén függ az állami és uniós támogatásoktól, azonban a termelés csak 2026-ban kezdődhet meg, és az üzem csak 2029-re éri el teljes kapacitását, akkor már évi 800 ezer-1 millió autóhoz készíthet akkumulátort.

A Northvolt gyára a tervek szerint szélenergiát használ majd, és ügyfelei között lesz a BMW, a VW és a Scania is. Az üzem összesen 902 millió euró támogatásra számíthat, azonban a német költségvetés problémái miatt újabb támogatások nyújtása nehézségekbe ütközhet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.