Ukrajna márciusi, tengeren zajló agrárexportja 20 százalékkal eshet vissza februárhoz képest – közölte a kijevi székhelyű mezőgazdasági nagykereskedő vállalat, a Spike Brokers. A cég szerint a vasúti kivitel napi átlagban 299 vagonra csökkent, szemben a februári 374 vagonos átlaggal, ami az orosz–ukrán háború kirobbanása óta a legalacsonyabb érték.

Odessa,,Ukraine,-,August,9,,2021:,Loading,Grain,Into,Holds
Fotó: Shutterstock

A közúti március 1–11. között 132 ezer tonnára zsugorodott az előző hónap azonos időszakában regisztrált 172 ezer tonnáról. A vállalat úgy véli, hogy az európai piac telített, ami megakadályozza, hogy a következő hónapokban ukrán termékek érkezzenek a kontinensre. A cég a tengeri kereskedelemről nem közölt pontos mennyiséget, de az ukrán kormány szerint ebben a hónapban eddig 2,2 millió tonna gabonát szállítottak összesen – írja a Reuters.

Az ukrán gabona útja

Az orosz–ukrán háború kirobbanása után az orosz flotta blokkolta a kikötőket, és az ukrán élelmiszerek nem jutottak ki a világpiacra. Azonban a felek 2022 júliusban megállapodást kötöttek az ENSZ és Törökország közvetítésével: Szergej Sojgu orosz védelmi miniszter és António Guterres ENSZ-főtitkár memorandumot írt alá az orosz mezőgazdasági termékek és műtrágyák világpiaci szállításának megkönnyítéséről. 

Ezzel egy időben a kijevi delegáció szerződést írt alá Törökországgal és az ENSZ-szel a gabonaexportról. A fekete-tengeri gabonaegyezmény lehetővé tette az ukrán gabonaexportot három ukrán kikötőből (Csornomorszk, Odessza, Juzsnij) egy védett tranzitfolyosón keresztül. A megállapodást novemberben, majd tavaly márciusban is meghosszabbították, és július 17-ig volt érvényes.

Moszkva azonban nyáron közölte: az alkut csak akkor hosszabbítják meg újra, ha az Orosz Mezőgazdasági Bank (Rosszelkozbank) ismét része lesz a SWIFT-rendszernek. Ez nem történt meg, így a megállapodás is megszűnt. A felek között Recep Tayyip Erdogan török elnök próbált közvetíteni, sikertelenül. Az Európai Tanács szerint 2023 májusáig 

több mint 30 millió tonna gabona jutott a világpiacra a szerződésnek köszönhetően. 

A fekete-tengeri gabonaegyezmény elhalása komoly aggodalmakat váltott ki globálisan, de végül Kijev sajátos megoldást eszelt ki. Majdnem ezer kilométeres utat megtéve az ukrán, román, bolgár, majd török nemzeti szuverenitás alatt álló tengerrészeken – a parttól számított mintegy 20 kilométeres, 12 tengeri mérföldes sávban – közlekednek a gabonával megrakott teherhajók a Boszporusz felé, hogy kiérjenek a Földközi tengerre.

Kijev szerint az ukrán mezőgazdasági export a fekete-tengeri gabonafolyosón már közelíti a háború előtti volument, de az árak esése miatt mégis csökkent a bevétel. Keleti szomszédunk a szárazföldi kivitelt is növelte, ez azonban feszültséget keltett a kelet-közép-európai országok és Ukrajna közt, mivel az olcsó gabona lenyomta a térség árait, ami nagy érvágás a térség gazdáinak, akik az ukrán gabona és más okok miatt tüntetnek.

Még csak február van, de már aggódnak az ukrán gazdák

Ukrajna arra számít, hogy a 2024-es tavaszi vetésterülete a tavalyival megegyező lesz, bár a legrosszabb forgatókönyv szerint némi csökkenés is előfordulhat. Ukrajna a világ egyik legnagyobb gabona- és olajosmag-termelője, de termésmennyisége csökkent, mióta Oroszország megtámadta, és jókora területeket foglalt el Kelet-Ukrajnában.