A McDonald’s megvásárolja izraeli éttermeit az azokat franchise rendszerben üzemeltető Alonyal-tól. A gyorséttermek a zsidó állam és a Hamász konfliktusában is szerepet játszottak, így az amerikai vállalat belekeveredett a háború globális politikai ketrecharcába.   

Daily Life in Jerusalem
McDonald’s gyorsétterem Jeruzsálem központjában / Fotó: NurPhoto via AFP

Az Alonyal több mint 30 évvel ezelőtt indította el a McDonald’s márkát Izraelben, 225 étterme van, és több mint 5 ezer embernek ad munkát.  

A McDonald’s továbbra is elkötelezett az izraeli piac mellett, és a jövőben is biztosítani kívánja a pozitív munkavállalói és vásárlói élményt a piacon – mondta a Bloombergnek Jo Sempels, a McDonald–s nemzetközi franchise hálózatokért felelős vezetője. A multi nem kívánta indokolni az akvizíciót. Az üzlet az október 7-i Hamász-támadást követően vált viták tárgyává, miután az Instagramon közzétett fotók és videók azt mutatták, hogy az izraeli franchise-üzletek katonáknak adnak ételt. A szaúd-arábiai, malajziai és pakisztáni üzemeltetők elítélték az akciókat, a Gázai-övezetben történt megtorlásokat követően világszerte bojkottot hirdettek a gyorsétteremlánc ellen. 

DEMONSTRATION FOR A CEASEFIRE IN GAZA AND THE WEST BANK
Tiltakozás egy toulouse-i McDonald’s előtt / Fotó: Hans Lucas via AFP

Napokkal később Chris Kempczinski, a McDonald’s vezérigazgatója egy belső üzenetben közölte, hogy a vállalat „határozottan elítéli az erőszakot és a gyűlöletbeszédet”, és „mélységesen felháborodott az antiszemita és iszlamofób cselekedetek miatt”. Az üzenet nem foglalkozott közvetlenül a franchise-tulajdonosok közötti feszültségekkel. 

A McDonald's árfolyama 2023-tól
 

A McDonald’s negyedik negyedéves eladásai elmaradtak a várakozásoktól, mivel a növekedés lassult, részben a közel-keleti konfliktus miatt. 

A régiót magában foglaló szegmens teljesítménye – amely a McDonald’s bevételének mintegy 10 százalékát adja – jóval elmaradt a várakozásoktól. 

Kempczinski korábban már figyelmeztetett a térség „jelentős üzleti hatásaira”. 

Az üzletlánc azt tervezi, hogy néhány hónapon belül, az akvizíció lezárása után, új franchise-vevőt keres az izraeli üzletágának – írja a Calcalist izraeli gazdasági hírportál, amely az adásvételben érintett, meg nem nevezett személyekre hivatkozott. A McDonald’s közölte, hogy az Alonyallal kötött megállapodás „bizonyos feltételekhez” kötött, a zárás a következő hónapokban várható. 

A McDonald’s is gyárt szuperkóser hamburgert

A McDonald’s Izraelben szuperkóser hamburgerekkel látja el a katonákat. Az amerikai étteremlánc mellett két legnagyobb izraeli versenytársa, a Burgeranch és a Burgerim már áttért a legmagasabb igényeknek is megfelelő, szigorú szabályokat előíró glatt kóser húskészítmények használatára. 

A döntés hátterében az áll, hogy a fronton harcoló katonák közül sokan kizárólag csak szuperkóser élelmiszert fogyasztanak, a hamburger pedig az egyik legnépszerűbb fogás a menün. 

A vállalatot a tábori rabbinátus kérte fel a változtatásra, 

miután sok katona jelezte, hogy a frontra juttatott hamburgerek egy része nem felel meg az általuk elvárt kóserségi szintnek – írja a zsido.com.