Rendesen pörög a kínai autóexport, amely az első negyedévben 23 százalékos növekedést ért el és 1,32 millió darab volt a Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének (CPCA) hétvégén közzétett adatai alapján. Ezen belül markánsan megfigyelhető a hazai márkák részarányának bővülése, ez éves összevetésben ezúttal 40 százalékos volt és 470 ezer külföldre küldött személyautóban manifesztálódott. 

BYD Vehicles Export In TaicangTAICANG, CHINA - SEPTEMBER 11: Aerial view of BYD new energy vehicles waiting to be shipped aboard at an international container terminal of Taicang Port on September 11, 2023 in Taicang, Suzhou City, Jiangsu Province of China. (Photo by VCG/VCG via Getty Images)
A kínai autóexport 23 százalékkal nőtt az első három hónapban / Fotó: Getty Images

A világ legnagyobb autópiacán a tisztán kínai tulajdonú márkák részaránya az exportban 35,6 százalékosra nőtt. Cuj Tung-su, a CPCA főtitkára szerint mindez azt jelzi, hogy a kínai autóipar „sajátmárkás” termékei iránt egyre nagyobb a globális érdeklődés és reményei szerint ez így is marad. 

A kínai autóipar nagyágyúi között az terén a Magyarországon az MG márkájáról ismert állami tulajdonú SAIC és a Chery küzd az első helyért, ők ketten kiemelkednek a mezőnyből. A Szegeden gyárat építő BYD mindent egybevetve csak a negyedik, viszont az új generációs autók kategóriájában (tölthető hibrid, elektromos hajtású és üzemanyagcellás) messze riválisai előtt jár. A CPCA összesítése szerint

  • a SAIC 126 053 darab
  • a Chery 117 719 darab,
  • a Great Wall Motor 77 935 darab
  • és a BYD 51 138 darab

személyautót exportált. A SAIC-Chery párviadal 26,5-25-re áll százalékban kifejezve, a teljes exportot tekintetbe véve. Az új generációs autók exportjában az első három hónap teljesítménye alapján az alábbi sorrend alakult ki a dobogón:

  1. BYD 47 238 darab,
  2. SAIC 31 018 darab,
  3. Geely 13 384 darab.

A teljes autóexport összértéke 18 százalékos növekedéssel 25,2 milliárd dollárt tett ki, ezen belül az új generációs autóké 11,1 milliárd dollár volt, ami ugyancsak 18 százalékkal több az egy évvel korábbi időszak adatánál. 

 

Egy új generációs exportautó átlagos ára az egy évvel ezelőtti 27 995 dollárról 23 617 dollárra csökkent, ami markánsan jelzi, hogy a tengerentúlra elsősorban a magasabb árfekvésű és kedvezőbb profitkulccsal értékesíthető járműveket szállítják a kínaiak, ugyanakkor a tömeggyártással járó árcsökkenés is tetten érhető az alacsonyabb átlagárban. 

A legfontosabb exportpiac már Európa, ahová 216 ezer új generációs autót spedíroztak, a második helyen Ázsia áll 121 ezerrel, őt Dél-Amerika 56 ezerrel, Észak-Amerika 32 ezerrel követi.

Kínai elektromos autókba fulladnak Európa kikötői

Meredeken visszaesett az év elején a kereslet a kínai járművek iránt. Míg tavaly az EU meghódításával fenyegettek, a kínai elektromos autók újabban csak a helyet foglalják, de már itt vannak, vissza nem viszik őket.