
Indul a vámháború – Peking bizonyosan válaszol a kínai autók európai büntetővámjára
Peking már napokkal az európai uniós védővámok valószínűsíthető bevezetése előtt figyelmeztette Európát, hogy szerinte Brüsszel „elnyomja” a kínai cégeket, ezért lépéseket tesz érdekei védelme érdekében, ha a közösség kiveti a vámot a kínai elektromos autókra.

Azt azonban még nem lehet tudni, hogy milyen mértékű vámmal sújtanák a kínai autókat – ez napokon belül derülhet csak ki.
A számok eddig tág határok között szóródnak, 15 százalékról is volt szó, szakmai szervezetek azonban akár a 70-80 százalék körüli vámtól sem riadnának vissza.
Elemzések szerint szinte mindegy, hogy  mekkora lesz a vám, drasztikus intézkedések nélkül csak idő kérdése, de felfalják a kínai autók az európai gyártókat. 
Eközben tény, hogy az Egyesült Államokban gyakorlatilag száz százalékkal drágítják meg a behozott kínai autókat.
Vám helyett egyeztetés
Peking vám helyett párbeszéddel kezelné a kereskedelmi súrlódásokat, és midenképpen elkerülné a vámok széles körű elterjedését – mondta Wang Wenato kereskedelmi miniszter Spanyolországban. Hozzátette, Franciaország, Németország és az EU vezetői kijelentették korábban, mindenképpen el akarják kerülni a kereskedelmi háborút – írja a Bloomberg.
Kína optimizmusát némileg csökkenthette, hogy az EU már meg is indította a kereskedelmi vizsgálatokat Peking ellen dömping és tisztességtelen támogatások miatt az európai ipar védelmében.
Brüsszelnek június elején kell tájékoztatnia a kínai elektromosautó-exportőröket arról, hogy valóban kiveti-e a vámokat, és ha igen, akkor mekkorát. A tájékoztatás után leghamarabb egy hónappal léphet életbe a fizetési kötelezettség.
Persze Kína sem volt rest, már a terv hallatán dömpingellenes vizsgálatot indított az európai szeszes italokkal kapcsolatban, a lépés egyértelműen a francia konyak ellen irányul. Emellett az állami média egyenesen a „megtorlás” kifejezéssel számolt be az európai tervre való válaszlépés lehetőségéről.

Hamis narratíva
Wang szerint az európai kommunikáció félrevezető. A blokk kapacitásfelesleget, tisztességtelen versenyelőnyt, tiltott támogatásokat emlegetett a kínai elektromos járművek, a vasút, a napenergia, az orvosi berendezések és más ágazatok vizsgálatakor. Kínában úgy vélik, hogy ez a hozzáállás növeli a súrlódás kockázatát.
A miniszter egyúttal felszólította az Európai Uniót, hogy hagyjon fel a protekcionizmussal, törekedjen a párbeszédre és az együttműködésre – áll a spanyolországi kínai autógyárban tett látogatása utáni nyilatkozatában.
Ajánlott videók




