
Megtalálják a kiskaput Európába a kínai autógyártók
Terjeszkednek Európában az elektromos autók (EV) kínai gyártói, hogy megkerüljék az uniós büntetővámokat. Helyi cégekkel állnak össze, hogy a kontinensen gyártsanak piacképes autókat.

Miután az Európai Unió jelentősen, akár 37,6 százalékra emelte – egyelőre ideiglenesen – a kínai EV-kre kivetett vámot, azok akár több ezer euróval is drágulhatnak, így elveszítik az árelőnyüket, az exportjuk tehát nem lenne nyereséges.
Van azonban megoldás: az európai gyártókapacitás fejlesztése,
és egyre több a bizonyíték arra, hogy a kínaiak nem hagyják ki az esélyt.
Lengyelországtól Spanyolországig épülnek a gyárak
Barcelonában a tervek szerint az év végén gyártani kezdik az Omoda E5-öt a kínai Chery Automobile és a spanyol Ebro-EV Motors együttműködésében. Lengyelországban a Leapmotor T03-asa gördül le a gyártószalagról a Stellantis üzemében.
A BYD Magyarországon terjeszkedik, és egybehangzó kínai sajtóhírek szerint versenyben vagyunk a kínai e-autó-gyártó SAIC-hez tartozó MG első európai üzemének a felépítéséért folytatott küzdelemben is.

A BYD már aláírta a szerződést egy törökországi gyár megépítéséről is és a Chery is keresi egy második európai üzem helyszínét.
„Eltökéltek vagyunk, hogy továbblépjünk, folytassuk az európai működést rövid, közép- és hosszú távon is” –hangsúlyozta Charlie Zhang, a Chery Europe elnöke.
Alexandre Marian, az AlixPartners ügyvezető igazgatója is arra számít, hogy a kínai cégek folytatják a terjeszkedést Európában, esetleg olyan üzemek felvásárlásával, amelyeket a helyi gyártók be akarnak zárni vagy el akarnak adni.
A kínai gyártók rendkívül eltökéltek. Mindig megtalálják a megoldást a problémára, és ha egyszer kitűztek egy célt, akkor meglelik a módját, hogy elérjék azt
– nyilatkozta a Bloombergnek.
Az európaiak tehetetlenek
A kínaiak érkezése kockázatot jelent az európai gyártóknak, amelyeknek a portál szerint nincsen más választásuk, mint partnerségre lépni velük és helyet adni nekik, miközben a saját gyáraik egy részét be kell zárniuk a globális kereslet lassulása miatt.

A Chery és az Ebro 2029-re évi 150 ezer autót akar gyártani a spanyolországi üzemben, de a kínai cég céljai közé tartozik helyi kutatási-fejlesztési, gyártási és elosztási bázis létrehozása is, „hogy igazi európai vállalattá” váljon.
A Chery megússza a kész autókra kivetett vámot, mert azokat a barcelonai üzemben szerelik majd össze.
Az Európai Bizottság azonban már gondolkodik rajta, miképpen vonatkozzanak az új vámok azokra a vegyesvállalatokra, amelyek nem részei a szubvencióellenes vizsgálatnak. A tarifákról novemberben születik végleges döntés, és egyelőre több uniós tagállam, elsősorban Németország ellenzi, a franciák támogatják.
Kína visszavág
Peking azonban addig is készül a visszavágásra, a csapás-ellencsapás jegyében zajlik a kereskedelmi adok-kapok. Azon a napon, amikor hatályba léptek a kínai elektromos autókra vonatkozó ideiglenes büntetővámok, Kínában kipostázták az európai brandyimport ügyében indított vizsgálat első meghallgatásának meghívóit.
De Pekingben indítottak dömpingvizsgálatot az európai sertéshúsimport ellen, bevetheti a csirkelábfegyvert is, és a helyi autógyártók sürgetik a kormányt, hogy emelje meg az európai robbanómotoros autók importját sújtó vámokat.





