
A leendő amerikai elnök vámjai fájni fognak a luxusiparnak is
Visszaesnek jövőre a globális luxusipari eladások egy friss előrejelzés szerint, amire nem volt példa a 2008-as nagy pénzügyi válság óta. A kilátásokat azonban még tovább ronthatja, ha Donald Trump megválasztott amerikai elnök beváltja a vámfenyegetéseit.

„Kész rémálom lehet. Az európai márkák szuperdrágává válhatnak egy egyébként is drága környezetben” – panaszkodott az AP amerikai hírügynökségnek Claudia D’Arpizio, a bostoni székhelyű Bain tanácsadó cég milánói irodájának partnere, az előrejelzés társszerzője.
Trump a kampányban azt ígérte, hogy akár 20 százalékot is elérő vámot vet ki minden importárura, hogy az Egyesült Államokba csábítson feldolgozóipari munkahelyeket, csökkentse a költségvetési deficitet és az élelmiszerárakat.
Bár a tanulmány nem foglalkozik a vámok hatásával, D’Arpizio szerint az attól függ majd, milyen mértékben érinti a büntetőintézkedés az ágazatot – ha egyáltalán. Mentesítheti őket ugyanis, hogy nincs elég olyan amerikai luxusipari termék, amelyekkel pótolni lehetne az európaiakat.
A luxusipari termelést átvihetik az Egyesült Államokba
A negatív hatásokat semlegesíthetik a termelés áthelyezésével is az Egyesült Államokba, illetve az eladások növelésével az Európába látogató amerikai turisták körében – tette hozzá.
Az Egyesült Államok a luxusipar második legnagyobb piaca Európa után
mintegy 106 milliárd dolláros forgalommal, ami a globális eladások majdnem egyharmadát teszi ki. (Egy dollár 387,5 forint.)

A forgalom azonban világszinten 2 százalékkal, 363 milliárd euróra (385 milliárd dollárra) esik vissza jövőre a Bain előrejelzése szerint az idén várható 369 milliárd euróról a jelentős áremelkedések és a globális zavarok miatt. (Egy euró 408,6 forint.)
A koronavírus-válságot kiheverték
A szektor gyorsan talpra állt a koronavírus-válságból, 2022-re meghaladták az eladások a 2019-est, nagyrészt a zárlatok miatt elhalasztott vásárlásoknak köszönhetően. Még a jövő évi szerény visszaesés után is 28 százalékkal nagyobb lesz a piac, mint 2019-ben, és két és félszer akkora, mint a 2008-as nagy recessziós mélyponton.
D’Arpizio szerint a társadalmi és politikai felfordulások, például
a háborúk és a választások aláásták a fogyasztói bizalmat.
Negatív hatással járt még a leggazdagabb vásárlók körében is, hogy a márkák úgy emelik az árakat, hogy közben gyakran nem újítanak. Ez elidegeníti a Z generációt is, amely pedig azok közé tartozik, amelyek vásárlással vezetik le a szorongásaikat; ezt hívják „doom spendingnek”, ami egyfajta fájdalomcsillapításként működő vásárlás vagy élményfogyasztás, és gyakorlatilag ész nélküli költekezést jelent, mert ki tudja, mit hoz a holnap.
Zsugorodik a vásárlói kör, Donald Trump vámjai csak rontanak a helyzeten
Az 1995 és 2009 között született Z generáció azonban pénzügyileg tudatosabb is a többinél, korábban kezdenek befektetni, és ezt részben a luxusipar sínyli meg.

Az eredmény az, hogy a luxuspiac 50 millió vásárlóval zsugorodott, a becslések szerint 250–360 milliósra, és az Egyesült Államokban folytatódik majd a csökkenés, akár érintik a vámok a luxusipari termékeket, akár nem.
A kiskereskedelmi szövetség (National Retail Federation – NRF) frissen közzétett tanulmánya szerint ugyanis az amerikaiak 46–78 milliárd dollárt is veszíthetnek évente a vásárlóerejükből csak hat kiskereskedelmi kategóriában Trump vámjai következtében – ezek a ruházat, a játék, a bútor, a háztartási felszerelések, a bőröndök és táskák, valamint a lábbelik.
Az Emarketer szerint ez azt jelenti, hogy a luxuscikkek egyre több, különösen új fogyasztó számára lesznek elérhetetlenek. A Kering és a Zegna Group már érzi a kereslet csökkenését, és a helyzet a többieké is romlani fog.



