Gazdag volt a karácsony az amerikaiaknál, a Mastercard SpendingPulse adatai szerint megugrottak az idén az ünnepi kiadások, meghaladták a várakozásokat és a tavalyit is a bolti és online kiskereskedelmi eladások. Ez ismét bizonyítja, hogy rugalmas az amerikai vásárlóerő, továbbra is lendületben tartja a világ legnagyobb gazdaságát.
A kiskereskedelmi forgalom 3,8 százalékkal volt magasabb a tavalyinál november 1. és december 24. között; a Mastercard SpendingPulse előzetesen 3,2 százalékos növekedést prognosztizált.
„Az ünnepi szezonban tapasztalt szilárd költekezés alátámasztja a fogyasztók egész évben megfigyelhető erejét” – nyilatkozta az adatokról az ABC Newsnak Michelle Meyer, a Mastercard Economics Institute vezető közgazdásza.
Az ékszereladások minden más termékkategóriánál nagyobb mértékben, 4 százalékkal nőttek a tavalyi évhez képest, derült ki az adatokból. A ruházati és elektronikai cikkekre fordított kiadások szintén erős ütemben, 3,6, illetve 3,7 százalékkal emelkedtek.
A vásárlási hullám leginkább az interneten volt tapasztalható, ahol a kiadások 6,7 százalékkal nőttek 2023 azonos időszakához képest,
a bolti forgalom 2,9 százalékkal emelkedett. Az internetes vásárlás megugrása elsősorban az akcióknak és kedvezményeknek, valamint az ingyenes szállításnak vagy a bolti átvételnek köszönhető. Ez utóbbiakat emelte ki a Reutersnek is Michael Schulman, a Running Point Capital Advisors kiskereskedelmi szakértője is.
„A tavalyihoz képest megrövidült idei ünnepi szezon, a hálaadás és a karácsony közötti szűkebb időszak kevesebb időt hagyott a bolti vásárlásra, és valószínűleg több telefonos és számítógépes böngészésre és vásárlásra ösztönzött” – nyilatkozta a hírügynökségnek. Az idén csak 27 nap volt a két nagy ünnep között, öttel kevesebb, mint tavaly.
Kiskereskedelmi szakértők szerint a tartósan magas infláció és áremelkedések miatt az amerikai vásárlóik szelektívek, óvatosak és konzervatívak, igyekeznek csak a szükséges dolgokra költeni a pénzt. A bolthálózatok ezért jelentős árengedményeket kínáltak, az olcsóbbak, például a Walmart és a Target a TikTokon és a streamingplatformokon, így a Hulun és a Peacockon is próbálta elérni a vásárlókat, és a stratégiájuk a jelek szerint működött.
Az viszont már nem az amerikai fogyasztók óvatosságát bizonyítja, hogy a LendingTree friss felmérésének eredménye szerint
36 százalékuk hitelből fedezte az ajándékvásárlást,
átlagosan 1181 dollárral (466 ezer forinttal) terhelték a hitelkártyájukat. Ez több, mint a tavalyi 1028 dollár, de elmarad a 2022-es 1549 dollártól.
A LendingTree szerint a legnagyobb valószínűséggel a kisgyermekes szülők (48 százalék), a 28 és 43 év közötti millenniumi korosztály (42 százalék), valamint a 30 ezer és 49 999 dollár közötti jövedelemmel rendelkező magánszemélyek (39 százalék) vettek fel hitelt az ünnepi szezonban.
Ezek az emberek csak egy kis örömöt akartak szerezni egy nehéz év végén, és vállaltak egy kis extra adósságot, hogy ezt megtehessék
– nyilatkozta a CNBC-nek Matt Schulz, a LendingTree vezető hitelelemzője.
Nagy rá egyébként az esély, hogy az érintettek még jövő karácsonykor is nyögni fogják ezeknek a hiteleknek a törlesztését, a WalletHub minapi felmérése szerint ugyanis az amerikaiak majdnem fele még mindig fizeti a tavalyi ünnepekre felvett adósságot.
Jó hír viszont, hogy a Bankrate november végi kutatása szerint az amerikaiak 89 százaléka megfogadta, hogy jövőre törleszti a hiteleit, és 21 százalékuk azt is, hogy több pénzt tesz félre nem várt kiadásokra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.