BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
US-HOLIDAY-SHOPPING

Nem spóroltak az amerikaiak a karácsonyon – hitelből

Magasabb volt a kiskereskedelmi forgalom a tavalyinál. Az amerikaiak több mint harmada hitelből fedezte az idei karácsony ajándékkiadásait.

Gazdag volt a karácsony az amerikaiaknál, a Mastercard SpendingPulse adatai szerint megugrottak az idén az ünnepi kiadások, meghaladták a várakozásokat és a tavalyit is a bolti és online kiskereskedelmi eladások. Ez ismét bizonyítja, hogy rugalmas az amerikai vásárlóerő, továbbra is lendületben tartja a világ legnagyobb gazdaságát.

Heavy rain in San Francisco Karácsony
Gazdag volt a karácsony az amerikaiaknál / Fotó: Anadolu via AFP

A kiskereskedelmi forgalom 3,8 százalékkal volt magasabb a tavalyinál november 1. és december 24. között; a Mastercard SpendingPulse előzetesen 3,2 százalékos növekedést prognosztizált.

„Az ünnepi szezonban tapasztalt szilárd költekezés alátámasztja a fogyasztók egész évben megfigyelhető erejét” – nyilatkozta az adatokról az ABC Newsnak Michelle Meyer, a Mastercard Economics Institute vezető közgazdásza.

A karácsony különösen jó volt az ékszerforgalmazók számára

Az ékszereladások minden más termékkategóriánál nagyobb mértékben, 4 százalékkal nőttek a tavalyi évhez képest, derült ki az adatokból. A ruházati és elektronikai cikkekre fordított kiadások szintén erős ütemben, 3,6, illetve 3,7 százalékkal emelkedtek.

A vásárlási hullám leginkább az interneten volt tapasztalható, ahol a kiadások 6,7 százalékkal nőttek 2023 azonos időszakához képest,

a bolti forgalom 2,9 százalékkal emelkedett. Az internetes vásárlás megugrása elsősorban az akcióknak és kedvezményeknek, valamint az ingyenes szállításnak vagy a bolti átvételnek köszönhető. Ez utóbbiakat emelte ki a Reutersnek is Michael Schulman, a Running Point Capital Advisors kiskereskedelmi szakértője is.

US-HOLIDAY-SHOPPING
Kedvezményekkel csábították a boltok az amerikaiakat / Fotó: AFP

„A tavalyihoz képest megrövidült idei ünnepi szezon, a hálaadás és a karácsony közötti szűkebb időszak kevesebb időt hagyott a bolti vásárlásra, és valószínűleg több telefonos és számítógépes böngészésre és vásárlásra ösztönzött” – nyilatkozta a hírügynökségnek. Az idén csak 27 nap volt a két nagy ünnep között, öttel kevesebb, mint tavaly.

Óvatos az amerikai fogyasztó

Kiskereskedelmi szakértők szerint a tartósan magas infláció és áremelkedések miatt az amerikai vásárlóik szelektívek, óvatosak és konzervatívak, igyekeznek csak a szükséges dolgokra költeni a pénzt. A bolthálózatok ezért jelentős árengedményeket kínáltak, az olcsóbbak, például a Walmart és a Target a TikTokon és a streamingplatformokon, így a Hulun és a Peacockon is próbálta elérni a vásárlókat, és a stratégiájuk a jelek szerint működött.

Az viszont már nem az amerikai fogyasztók óvatosságát bizonyítja, hogy a LendingTree friss felmérésének eredménye szerint 

36 százalékuk hitelből fedezte az ajándékvásárlást,

átlagosan 1181 dollárral (466 ezer forinttal) terhelték a hitelkártyájukat. Ez több, mint a tavalyi 1028 dollár, de elmarad a 2022-es 1549 dollártól.

Az adósságot is vállalták

A LendingTree szerint a legnagyobb valószínűséggel a kisgyermekes szülők (48 százalék), a 28 és 43 év közötti millenniumi korosztály (42 százalék), valamint a 30 ezer és 49 999 dollár közötti jövedelemmel rendelkező magánszemélyek (39 százalék) vettek fel hitelt az ünnepi szezonban.

US-SHOPPING-HOLIDAY-CONSUMER SPENDING
Sokan hitelt vettek fel az ajándékokra / Fotó: AFP

Ezek az emberek csak egy kis örömöt akartak szerezni egy nehéz év végén, és vállaltak egy kis extra adósságot, hogy ezt megtehessék

– nyilatkozta a CNBC-nek Matt Schulz, a LendingTree vezető hitelelemzője.

Nagy rá egyébként az esély, hogy az érintettek még jövő karácsonykor is nyögni fogják ezeknek a hiteleknek a törlesztését, a WalletHub minapi felmérése szerint ugyanis az amerikaiak majdnem fele még mindig fizeti a tavalyi ünnepekre felvett adósságot.

Jó hír viszont, hogy a Bankrate november végi kutatása szerint az amerikaiak 89 százaléka megfogadta, hogy jövőre törleszti a hiteleit, és 21 százalékuk azt is, hogy több pénzt tesz félre nem várt kiadásokra.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.