
Melyik európai ágazat lesz Donald Trump vámháborújának legnagyobb vesztese?
Bizonyos európai termékkategóriákat különösen súlyosan érintik majd a Donald Trump amerikai elnök tervezet újabb vámjai, amelyeket kiterjesztenek az alumínium- és acélimporton túl széles körre. Elsősorban az európai gyógyszeripar van veszélyben, az exportál ugyanis legnagyobb értékben az Egyesült Államokba.

Az Európai Unió mintegy 600 milliárd dollár értékben exportált tavaly árucikkeket a világ gazdaságába, ezeket érinthetik a Donald Trump elnök aláírt rendelet a kölcsönös vámrendszerről. (Egy dollár 382,4 forint.)
Hivatalos amerikai adatok szerint az Egyesült Államokba irányuló uniós export legnagyobb tételei a gyógyszeripari és gyógyászati termékek, amelyeknek az értéke tavaly elérte a 127 milliárd dollárt.
A gyógyszeripar érzi meg leginkább a vámok hatását
A CNBC összeállítása szerint az európai cégek
15,6 milliárd dollár értékben szállítottak tavaly csak szemaglutidot az amerikai piacra;
ez a népszerű fogyasztó gyógyszerek, így az Ozempic, a Wegovy és a Mounjaro egyik összetevője, és a hatodik legnagyobb tétel a listán.
Emellett 37 milliárd dollárt tett ki az európai sebészeti és orvosi műszerek importja, 22 milliárd dollárt az orvosi eszközöké, például a CRT-ls lélegeztetőgépeké, ortopédiai eszközöké és sebészeti felszereléseké. Az élmezőnybe tartoznak még oltóanyagok és a hallókészülékek (1,3 milliárd dollár), valamint a műízületek (2,5 milliárd dollár).

A Fehér Ház szerint azonban senki és semmi nem ússza meg a vámokat, a kereskedelmi és adózási gyakorlat miatt tisztességtelennek minősített termékek között említették többek között
- az európai kagylót és az autókat,
- a brazil etanolt,
- az indiai motorkerékpárokat,
- a digitális szolgáltatások adóját is,
amelyet számos ország, például Magyarország is felszámít az amerikai technológiai vállalatoknak.
Nem lesznek mentességek Donald Trump új vámjai alól
Bár a Reuters korábbi tudósítása szerint Mike Johnson, a képviselőház elnöke úgy vélekedett, hogy Trump fontolgatja különböző iparágak, például a gyógyszeripar vagy az autógyártás esetében a mentességet, az elnök a döntés bejelentésekor határozottan kijelentette, hogy ilyesmiről szó sem lehet, sőt, autóipari importvámokat is kilátásba helyezett.
Kereskedelmi szakértők szerint azonban a kölcsönösségen alapuló vámrendszer kialakítása nem könnyű.
Logisztikai rémálom lesz megtalálni a vámok közötti eltéréseket sok ország esetében a termékek között. Több kutatást kell végezni ahhoz, hogy egy ilyen nagyságrendű feladatot végre lehessen hajtani
– figyelmeztetett Josh Teitelbaum, a Transz-csendes-óceáni Partnerség kereskedelmi megállapodás kidolgozásában segédkező Akin vezető jogtanácsosa.
Ehhez képest Howard Lutnicknak, Trump kereskedelmi miniszter-jelöltjének április 1-jéig be kell fejeznie a vizsgálatot.
Sokba kerülnek majd a cégeknek a vámok
„Országos szinten az összes uniós import mintegy negyede gyógyszeripari termék – hangsúlyozta Dan Anthony, a Trade Partnership Worldwide elnöke. – Csak a gyógyszerek esetében a vállalkozások naponta 100 millió dollár új potenciális vámot fognak fizetni” – tette hozzá.

Az új tarifa nem egyformán fogja majd érinteni a különböző szövetségi államokat. A legrosszabb helyzetben Indiana lesz, ahol az Eli Lilly székhelye van – és amelyet Trump a szavazatok 61,53 százalékával nyert meg novemberben. Az orvosi berendezések és a gyógyszerek teszik ki az indianai vállalatok által fizetett potenciális új vámok több mint 75 százalékát.
New Jersey államnak szintén jelentős a kitettsége, amely a személygépjárművek (15), a kőolajtermékek (11 százalék), a gyógyszerek (8 százalék), a testápolási termékek, például parfümök és sminkek (6 százalék), valamint az orvostechnikai eszközök (5 százalék) között oszlik meg.
A harmadik leginkább érintett állam a szintén Trump-szavazó Észak-Karolina lesz, mert az importjának több mint 44 százalékát a gyógyszerek teszik ki.
Nem a gyógyszeripar lesz az egyetlen vesztes
Ami az európai vállalatokat illeti,
az IKEA az uniós szállítmányok első számú amerikai címzettje,
a második pedig a szeszes italokra specializálódott logisztikai vállalat, a Hillebrand (a DHL része).
A gyógyszereken kívül a gépek és mechanikus alkatrészek (89,8 milliárd dollár), a járművek (60,3 milliárd dollár), valamint az elektromos gépek és alkatrészek (39,2 milliárd dollár) a vezető uniós importkategóriák, de vaskos számlára számíthatnak a luxuscikkek – nemesfémek, drágakövek és gyöngyök importőrei (9,4 milliárd dollár), valamint a műgyűjtők is (5,5 milliárd dollár).