BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Túlóradíj az űrben – mennyit fizet a NASA az űrben ragadt asztronautáknak?

A NASA kompenzációs rendszere elavult, így nem meglepő, hogy bicskanyitogató, milyen ellenszolgáltatásra számíthat Sunita Williams és Barry Wilmore. A két űrhajós nyolc hónapra ragadt a Nemzetközi Űrállomáson, hazatérésüket pedig a Boeing fiaskói késleltették. Két volt NASA-űrhajós is elárulta, mire számíthat a lassan hazaérkező Williams és Wilmore.

A NASA két űrhajósa, Sunita Williams és Barry Wilmore eredetileg egy mindössze nyolcnapos küldetésre indult a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) 2024 júniusában. Küldetésük azonban váratlanul több mint nyolc hónapra nyúlt, miután a Boeing Starliner űrhajó műszaki problémái miatt nem tudtak időben visszatérni a Földre. A NASA nemrég bejelentette, hogy a két űrhajós várhatóan 2025. március 12-én térhet vissza a Földre a SpaceX Crew Dragon űrhajójának fedélzetén. A kérdés viszont adott: milyen kompenzációt kap a két asztronauta a több hónapos csúszásért?

Túlóradíj az űrben – mennyit fizet a NASA az űrben ragadt asztronautáknak?
Túlóradíj az űrben – mennyit fizet a NASA az űrben ragadt asztronautáknak? / Fotó: AFP

A NASA mérnökei úgy döntöttek, hogy a biztonsági kockázatok miatt nem kockáztatják az űrhajósok visszaszállítását a problémás Starlinerrel, hanem inkább a bevált és megbízhatóbb SpaceX Crew Dragon űrhajót használják majd. A döntés nemcsak a NASA és a Boeing számára okozott fejtörést, hanem az űrhajósok számára is komoly kihívást jelentett, mivel az ISS-en töltött hosszabb időszak fizikai és mentális megpróbáltatásokkal jár.

Az űrhajósok hosszabb ideig tartózkodása a mikrogravitációs környezetben komoly hatással van a szervezetükre. Williams egy interjúban elmondta, hogy az ISS-en eltöltött idő alatt nem volt lehetősége olyan mindennapi tevékenységekre, mint

  • a séta,
  • az ülés,
  • vagy a fekvés.

Ezek a körülmények hosszú távon izom- és csontvesztést okozhatnak, így a visszatérés után intenzív rehabilitációra lesz szükségük, hogy alkalmazkodjanak a Föld gravitációjához.

Egy dolláros túlóradíj az űrben

A hosszabbított küldetéssel kapcsolatban felmerült a kérdés, hogy a NASA hogyan kompenzálja az űrhajósokat az extra szolgálati idejükért. Cady Coleman, a NASA egykori űrhajósa elmagyarázta, hogy az űrhajósok fizetése nem a küldetés időtartamától függ, hanem fix fizetésük van, melyet a katonai vagy civil besorolásuk alapján kapnak. Emellett napi juttatásban részesülnek, mely fedezi az extra költségeiket.

Az összeg azonban rendkívül alacsony, néhány dollár naponta.

Egy korábbi NASA-űrhajós, aki névtelenül nyilatkozott, azt is elárulta, hogy Sunita Williams mindössze 1 dollárt fog kapni a túlórájáért, amit a hosszabbított küldetés alatt teljesített. Bár ez szimbolikus összeg, jól mutatja, hogy az űrhajósok munkáját nem anyagi szempontok alapján értékelik, hanem az emberiség szolgálatában végzett tevékenységként tekintenek rá – írja az Economic Times.

A Boeing Starliner kudarcai komoly csapást mértek a vállalat hírnevére és a NASA velük való együttműködésére. Az űrhajót eredetileg a SpaceX Crew Dragon alternatívájaként tervezték, hogy biztosítsa az amerikai űrhajósok rendszeres szállítását az ISS-re és vissza. Azonban a folyamatos technikai problémák miatt a NASA egyre inkább a SpaceX-re támaszkodik a küldetései során. Mivel a Starliner nem tudja biztonságosan visszahozni az űrhajósokat, a NASA úgy döntött, hogy az űrhajó személyzet nélküli visszatérését tesztelik először. Ez azt jelenti, hogy a Starliner földi irányítással fog landolni a következő hónapokban, miközben Williams és Wilmore a SpaceX Crew Dragon fedélzetén térnek vissza.

A NASA búcsút inthet Boeingnek

Sunita Williams és Barry Wilmore visszatérése után hosszú hónapokba telhet, mire teljesen felépülnek a földi élethez való alkalmazkodás során. A NASA mérnökei és szakértői eközben tovább elemzik a Starliner problémáit, hogy megállapítsák, hogyan lehetne javítani az űrhajót a jövőbeli küldetésekre.

A küldetés meghosszabbítása ugyanakkor arra is rávilágított, hogy az űrhajósok munkájának kompenzációs rendszere elavult,

és a jövőben szükség lehet annak újragondolására. A NASA továbbra is elkötelezett az űrkutatás iránt, de a Starliner fiaskója azt mutatja, hogy még mindig számos technológiai és szervezeti kihívást kell leküzdeni ahhoz, hogy a jövő űrmissziói gördülékenyen és biztonságosan történjenek.

A Boeing ezen a ponton nem sok jóra számíthat a NASA-tól. A Starliner és a Space Launch System (SLS) rakéta kudarcai és késlekedése jelentősen megnehezítették a NASA Artemis-programjának kivitelezését. Az Artemis III. lesz az a küldetés, amikor is újra embert küld a NASA a Holdra. Ez eredetileg 2026-ban valósult volna meg, most viszont már 2027-es időpontról van szó, azt pedig még nem tudni, hogy mennyivel fogja hátráltatni a NASA-t, ha teljesen átáll a SpaceX rendszereire. A Boeing szerződése a NASA-val márciusban hivatalosan is lejár és elképzelhető, hogy már nem újítják meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.