A NASA két űrhajósa, Sunita Williams és Barry Wilmore eredetileg egy mindössze nyolcnapos küldetésre indult a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) 2024 júniusában. Küldetésük azonban váratlanul több mint nyolc hónapra nyúlt, miután a Boeing Starliner űrhajó műszaki problémái miatt nem tudtak időben visszatérni a Földre. A NASA nemrég bejelentette, hogy a két űrhajós várhatóan 2025. március 12-én térhet vissza a Földre a SpaceX Crew Dragon űrhajójának fedélzetén. A kérdés viszont adott: milyen kompenzációt kap a két asztronauta a több hónapos csúszásért?
A NASA mérnökei úgy döntöttek, hogy a biztonsági kockázatok miatt nem kockáztatják az űrhajósok visszaszállítását a problémás Starlinerrel, hanem inkább a bevált és megbízhatóbb SpaceX Crew Dragon űrhajót használják majd. A döntés nemcsak a NASA és a Boeing számára okozott fejtörést, hanem az űrhajósok számára is komoly kihívást jelentett, mivel az ISS-en töltött hosszabb időszak fizikai és mentális megpróbáltatásokkal jár.
Az űrhajósok hosszabb ideig tartózkodása a mikrogravitációs környezetben komoly hatással van a szervezetükre. Williams egy interjúban elmondta, hogy az ISS-en eltöltött idő alatt nem volt lehetősége olyan mindennapi tevékenységekre, mint
Ezek a körülmények hosszú távon izom- és csontvesztést okozhatnak, így a visszatérés után intenzív rehabilitációra lesz szükségük, hogy alkalmazkodjanak a Föld gravitációjához.
A hosszabbított küldetéssel kapcsolatban felmerült a kérdés, hogy a NASA hogyan kompenzálja az űrhajósokat az extra szolgálati idejükért. Cady Coleman, a NASA egykori űrhajósa elmagyarázta, hogy az űrhajósok fizetése nem a küldetés időtartamától függ, hanem fix fizetésük van, melyet a katonai vagy civil besorolásuk alapján kapnak. Emellett napi juttatásban részesülnek, mely fedezi az extra költségeiket.
Az összeg azonban rendkívül alacsony, néhány dollár naponta.
Egy korábbi NASA-űrhajós, aki névtelenül nyilatkozott, azt is elárulta, hogy Sunita Williams mindössze 1 dollárt fog kapni a túlórájáért, amit a hosszabbított küldetés alatt teljesített. Bár ez szimbolikus összeg, jól mutatja, hogy az űrhajósok munkáját nem anyagi szempontok alapján értékelik, hanem az emberiség szolgálatában végzett tevékenységként tekintenek rá – írja az Economic Times.
A Boeing Starliner kudarcai komoly csapást mértek a vállalat hírnevére és a NASA velük való együttműködésére. Az űrhajót eredetileg a SpaceX Crew Dragon alternatívájaként tervezték, hogy biztosítsa az amerikai űrhajósok rendszeres szállítását az ISS-re és vissza. Azonban a folyamatos technikai problémák miatt a NASA egyre inkább a SpaceX-re támaszkodik a küldetései során. Mivel a Starliner nem tudja biztonságosan visszahozni az űrhajósokat, a NASA úgy döntött, hogy az űrhajó személyzet nélküli visszatérését tesztelik először. Ez azt jelenti, hogy a Starliner földi irányítással fog landolni a következő hónapokban, miközben Williams és Wilmore a SpaceX Crew Dragon fedélzetén térnek vissza.
Sunita Williams és Barry Wilmore visszatérése után hosszú hónapokba telhet, mire teljesen felépülnek a földi élethez való alkalmazkodás során. A NASA mérnökei és szakértői eközben tovább elemzik a Starliner problémáit, hogy megállapítsák, hogyan lehetne javítani az űrhajót a jövőbeli küldetésekre.
A küldetés meghosszabbítása ugyanakkor arra is rávilágított, hogy az űrhajósok munkájának kompenzációs rendszere elavult,
és a jövőben szükség lehet annak újragondolására. A NASA továbbra is elkötelezett az űrkutatás iránt, de a Starliner fiaskója azt mutatja, hogy még mindig számos technológiai és szervezeti kihívást kell leküzdeni ahhoz, hogy a jövő űrmissziói gördülékenyen és biztonságosan történjenek.
A Boeing ezen a ponton nem sok jóra számíthat a NASA-tól. A Starliner és a Space Launch System (SLS) rakéta kudarcai és késlekedése jelentősen megnehezítették a NASA Artemis-programjának kivitelezését. Az Artemis III. lesz az a küldetés, amikor is újra embert küld a NASA a Holdra. Ez eredetileg 2026-ban valósult volna meg, most viszont már 2027-es időpontról van szó, azt pedig még nem tudni, hogy mennyivel fogja hátráltatni a NASA-t, ha teljesen átáll a SpaceX rendszereire. A Boeing szerződése a NASA-val márciusban hivatalosan is lejár és elképzelhető, hogy már nem újítják meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.