A NASA végleg felmondhat a Boeingnak a rakétakudarcok miatt
A Boeing arra készül, hogy mintegy 200 alkalmazottjának felmondjon. Olyanokról van szó, akik aktívan részt vettek a Boeing Space Launch System (SLS) fejlesztésében – ez a NASA zászlóshajójának számító Artemis-program központi rakétája. A Boeing szerződése a NASA-val márciusban hivatalosan is lejár, így elképzelhető, hogy az SLS és a Starliner űrkapszula bukásai után nem újítják meg az együttműködést.

A Boeing eredetileg nagyjából 400 pozíció megszüntetését fontolgatta áprilisig, hogy „összhangba hozza az Artemis-program módosításaival és a költségvárakozásokkal”, ám a NASA-val folytatott napi egyeztetések eredményeként a cégnek sikerült megőriznie az állások felét – mondta David Dutcher, a Boeing alelnöke és az SLS-rakétaprogram vezetője múlt héten az alkalmazottaknak.
Az SLS fejlesztése – melynek elsődleges kivitelezője a Boeing – 2011-es indulása óta 23,8 milliárd dollárba került az első Artemis-tesztrepülésig, amelyet 2022 végén hajtottak végre.
Az elbocsátások híre akkor érkezett, amikor az Donald Trump elnököt és Elon Muskot is arra biztatták, töröljék az SLS-programot, vagy legalábbis fokozatosan szüntessék meg az elkövetkező években. A Boeing rakétájának két igen aggasztó problémája van:
- nem újrahasználható
- és nem is olcsó.
Csak kétévente lehet indítani, és egyetlen kilövése becslések szerint 4,1 milliárd dollárba kerül, ami hosszú távon megfizethetetlenné teszi az Artemis-küldetések számára. A kritikusok gyakran érvelnek azzal, hogy Musk SpaceX vállalata képes lenne alacsonyabb költségek mellett eljuttatni embereket a Holdra a Starship nevű újrahasználható űrhajóval, amely jelenleg tesztrepülések sorozatán megy keresztül, hogy felkészüljön az Artemis III. 2027-es küldetésére, amikor is a tervek szerint újra embert küldenek a Holdra – írja a Space.com.
A NASA még nem jelentett be változásokat az Artemis-programban. A múlt hónapban a floridai SpaceCom-konferencián Kirk Shireman, a Lockheed Martin Orion-programjának vezetője azt mondta, hogy a NASA jelenlegi megközelítése továbbra is hatékony, a költségekre és késedelmekre vonatkozó kritikák ellenére is.
Amit tennünk kell, az az, hogy elmagyarázzuk az új adminisztráció tagjainak és mindenkinek, akivel beszélhetünk, hogy az az emberek leggyorsabb visszajuttatása a Holdra, ha kitartunk a jelenlegi terv mellett
– mondta Shireman. Szerinte az építkezések és a hitelesítések hosszú időt vesznek igénybe, és az a legdrágább, leglassabb megoldás, ha négyévente kidobnak minden tervet a kukába, és újrakezdik a munkálatokat.
Nemcsak a Boeing miatt van nehéz helyzetben a NASA
Kiadták a NASA éves biztonsági jelentését, amelyet az Aerospace Safety Advisory Panel készített, a dokumentum pedig egyszerre dicséri az amerikai űrügynökséget, és fel is sorol számos aggasztó problémát, melyek többsége az Artemis-programot érinti – ezzel pedig jelentősen megnőtt az esélye annak is, hogy késleltetni kell az új holdra szállást. A jelentés továbbá különös figyelmet fordít a Holdról a Mars felé tartó program biztonsági vonatkozásaira, valamint a Nemzetközi Űrállomás alacsony Föld körüli pályán zajló műveleteire.
A jelentés különösen aggasztónak tartja az Artemis-program fejlesztésével, integrációjával és végrehajtásával kapcsolatos kockázatokat.


