A Boeing arra készül, hogy mintegy 200 alkalmazottjának felmondjon. Olyanokról van szó, akik aktívan részt vettek a Boeing Space Launch System (SLS) fejlesztésében – ez a NASA zászlóshajójának számító Artemis-program központi rakétája. A Boeing szerződése a NASA-val márciusban hivatalosan is lejár, így elképzelhető, hogy az SLS és a Starliner űrkapszula bukásai után nem újítják meg az együttműködést.
A Boeing eredetileg nagyjából 400 pozíció megszüntetését fontolgatta áprilisig, hogy „összhangba hozza az Artemis-program módosításaival és a költségvárakozásokkal”, ám a NASA-val folytatott napi egyeztetések eredményeként a cégnek sikerült megőriznie az állások felét – mondta David Dutcher, a Boeing alelnöke és az SLS-rakétaprogram vezetője múlt héten az alkalmazottaknak.
Az SLS fejlesztése – melynek elsődleges kivitelezője a Boeing – 2011-es indulása óta 23,8 milliárd dollárba került az első Artemis-tesztrepülésig, amelyet 2022 végén hajtottak végre.
Az elbocsátások híre akkor érkezett, amikor az Donald Trump elnököt és Elon Muskot is arra biztatták, töröljék az SLS-programot, vagy legalábbis fokozatosan szüntessék meg az elkövetkező években. A Boeing rakétájának két igen aggasztó problémája van:
Csak kétévente lehet indítani, és egyetlen kilövése becslések szerint 4,1 milliárd dollárba kerül, ami hosszú távon megfizethetetlenné teszi az Artemis-küldetések számára. A kritikusok gyakran érvelnek azzal, hogy Musk SpaceX vállalata képes lenne alacsonyabb költségek mellett eljuttatni embereket a Holdra a Starship nevű újrahasználható űrhajóval, amely jelenleg tesztrepülések sorozatán megy keresztül, hogy felkészüljön az Artemis III. 2027-es küldetésére, amikor is a tervek szerint újra embert küldenek a Holdra – írja a Space.com.
A NASA még nem jelentett be változásokat az Artemis-programban. A múlt hónapban a floridai SpaceCom-konferencián Kirk Shireman, a Lockheed Martin Orion-programjának vezetője azt mondta, hogy a NASA jelenlegi megközelítése továbbra is hatékony, a költségekre és késedelmekre vonatkozó kritikák ellenére is.
Amit tennünk kell, az az, hogy elmagyarázzuk az új adminisztráció tagjainak és mindenkinek, akivel beszélhetünk, hogy az az emberek leggyorsabb visszajuttatása a Holdra, ha kitartunk a jelenlegi terv mellett
– mondta Shireman. Szerinte az építkezések és a hitelesítések hosszú időt vesznek igénybe, és az a legdrágább, leglassabb megoldás, ha négyévente kidobnak minden tervet a kukába, és újrakezdik a munkálatokat.
Kiadták a NASA éves biztonsági jelentését, amelyet az Aerospace Safety Advisory Panel készített, a dokumentum pedig egyszerre dicséri az amerikai űrügynökséget, és fel is sorol számos aggasztó problémát, melyek többsége az Artemis-programot érinti – ezzel pedig jelentősen megnőtt az esélye annak is, hogy késleltetni kell az új holdra szállást. A jelentés továbbá különös figyelmet fordít a Holdról a Mars felé tartó program biztonsági vonatkozásaira, valamint a Nemzetközi Űrállomás alacsony Föld körüli pályán zajló műveleteire.
A jelentés különösen aggasztónak tartja az Artemis-program fejlesztésével, integrációjával és végrehajtásával kapcsolatos kockázatokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.