BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A NASA végleg felmondhat a Boeingnak a rakétakudarcok miatt

Úgy tűnik, hogy az SLS-rakéta és a Starliner űrkapszula bukása túl sok pluszköltség a NASA-nak. A Boeing helyzetén az sem segít, hogy Elon Musk és a SpaceX költséghatékonyabb, praktikusabb megoldásokkal állt elő, a NASA pedig nem halogatná tovább a Holdra való visszatérést.

A Boeing arra készül, hogy mintegy 200 alkalmazottjának felmondjon. Olyanokról van szó, akik aktívan részt vettek a Boeing Space Launch System (SLS) fejlesztésében – ez a NASA zászlóshajójának számító Artemis-program központi rakétája. A Boeing szerződése a NASA-val márciusban hivatalosan is lejár, így elképzelhető, hogy az SLS és a Starliner űrkapszula bukásai után nem újítják meg az együttműködést.

A NASA végleg felmondhat a Boeingnek a rakétakudarcok miatt – elbocsátások várhatók a neves repülőgép-vállalatnál
A NASA végleg felmondhat a Boeingnak a rakétakudarcok miatt – elbocsátások várhatók a neves repülőgép-vállalatnál / Fotó: Joel Kowsky / NASA

A Boeing eredetileg nagyjából 400 pozíció megszüntetését fontolgatta áprilisig, hogy „összhangba hozza az Artemis-program módosításaival és a költségvárakozásokkal”, ám a NASA-val folytatott napi egyeztetések eredményeként a cégnek sikerült megőriznie az állások felét – mondta David Dutcher, a Boeing alelnöke és az SLS-rakétaprogram vezetője múlt héten az alkalmazottaknak.

Az SLS fejlesztése – melynek elsődleges kivitelezője a Boeing – 2011-es indulása óta 23,8 milliárd dollárba került az első Artemis-tesztrepülésig, amelyet 2022 végén hajtottak végre.

Az elbocsátások híre akkor érkezett, amikor az Donald Trump elnököt és Elon Muskot is arra biztatták, töröljék az SLS-programot, vagy legalábbis fokozatosan szüntessék meg az elkövetkező években. A Boeing rakétájának két igen aggasztó problémája van:

  • nem újrahasználható
  • és nem is olcsó.

Csak kétévente lehet indítani, és egyetlen kilövése becslések szerint 4,1 milliárd dollárba kerül, ami hosszú távon megfizethetetlenné teszi az Artemis-küldetések számára. A kritikusok gyakran érvelnek azzal, hogy Musk SpaceX vállalata képes lenne alacsonyabb költségek mellett eljuttatni embereket a Holdra a Starship nevű újrahasználható űrhajóval, amely jelenleg tesztrepülések sorozatán megy keresztül, hogy felkészüljön az Artemis III. 2027-es küldetésére, amikor is a tervek szerint újra embert küldenek a Holdra – írja a Space.com.

A NASA még nem jelentett be változásokat az Artemis-programban. A múlt hónapban a floridai SpaceCom-konferencián Kirk Shireman, a Lockheed Martin Orion-programjának vezetője azt mondta, hogy a NASA jelenlegi megközelítése továbbra is hatékony, a költségekre és késedelmekre vonatkozó kritikák ellenére is.

Amit tennünk kell, az az, hogy elmagyarázzuk az új adminisztráció tagjainak és mindenkinek, akivel beszélhetünk, hogy az az emberek leggyorsabb visszajuttatása a Holdra, ha kitartunk a jelenlegi terv mellett

– mondta Shireman. Szerinte az építkezések és a hitelesítések hosszú időt vesznek igénybe, és az a legdrágább, leglassabb megoldás, ha négyévente kidobnak minden tervet a kukába, és újrakezdik a munkálatokat.

Nemcsak a Boeing miatt van nehéz helyzetben a NASA

Kiadták a NASA éves biztonsági jelentését, amelyet az Aerospace Safety Advisory Panel készített, a dokumentum pedig egyszerre dicséri az amerikai űrügynökséget, és fel is sorol számos aggasztó problémát, melyek többsége az Artemis-programot érinti – ezzel pedig jelentősen megnőtt az esélye annak is, hogy késleltetni kell az új holdra szállást. A jelentés továbbá különös figyelmet fordít a Holdról a Mars felé tartó program biztonsági vonatkozásaira, valamint a Nemzetközi Űrállomás alacsony Föld körüli pályán zajló műveleteire.

A jelentés különösen aggasztónak tartja az Artemis-program fejlesztésével, integrációjával és végrehajtásával kapcsolatos kockázatokat.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.