Prominens iparvállalatok vezetőit fogadja még a héten Hszi Csin-ping kínai elnök, hogy felpezsdítse az országa iránti befektetői érdeklődést, válaszul a kibontakozó amerikai vámháborús hadüzenetekre. A Reuters több forrásból is úgy értesült, hogy pénteken az elnöknél vizitál többek között a BMW és a Mercedes globális főnöke, valamint a Qualcomm csipgyártó vezetője.
Az esemény a múlt hét végén zárult Kínai Fejlesztési Fórumot (CDF) követi, amely a helyi üzleti élet legnagyobb éves összejövetelének számít, s amelyen Li Csiang miniszterelnök felszólította a világ országait, hogy nyissák meg piacukat, és küzdjenek a növekvő instabilitás és bizonytalanság ellen. Li megígérte, hogy ebben a pekingi kormányzat makrogazdasági vonalon minden tőle telhető támogatást megad. A CDF-en a kereskedelmi tárca vezetői a többi között
ügyvezetőivel közvetlenül is tárgyaltak a kínai befektetési lehetőségekről. A pekingi kormányzat hirtelen támadt üzletszerző aktivitásának a hátterében egyetlen, a múlt hónapban publikált riasztó adat áll, éspedig az, hogy a Kínát megcélzó közvetlen külföldi tőkebefektetések (FDI) értéke tavaly – változatlan árfolyamon számítva – 27,1 százalékkal esett vissza 2023-hoz képest.
Ekkora zuhanást legutóbb 2008-ban, a gazdasági-pénzügyi világválság idején mértek. Az utóbbi években a nemzetközi piacon tevékenykedő nagyvállalatok oldani akarták a Kínától való függésüket, ezért gyártást vittek haza vagy máshová, el az országból.
A pandémiát követően a beszállítói láncok összeomlása világított rá igazán, hogy a globalizáció terén Kína olyan megkerülhetetlen tényezővé vált, hogy már túlzott kockázatot jelent a multik számára. A Biden-adminisztráció a külföldön gyártó amerikai vállalatok hazahívása és a gazdasági önellátás érdekében ösztönözte is a hazaköltözést, s ebben a Trump-kormányzat sem gondolkozik másképp. A globalizáció helyett a diverzifikáció lett a fő motivációs erő a vállalati szférában.
Peking maga is felelős volt az FDI visszaesésében,
egyrészt a gazdasági növekedés letért a 7 százalékos éves minimummal jellemzett pályáról, s tavaly és idén is csak 5 százalékos bővülést tud várhatóan produkálni, másrészt az ingatlanpiac összeomlása, a sokszor túlszabályozott üzleti környezet és a lakossági fogyasztás egyre enerváltabb dinamikája is megfontolásra késztette a beruházókat.
Arról nem is szólva, hogy a beruházások közvetlen és közvetett állami támogatása is hozzáidomult a gazdaság gyengébb teljesítményéhez.
Peking a világ üzleti vezetőivel való kapcsolatainak javítására is vágyik, hogy segítsen elhárítani a Donald Trump amerikai elnök által bevezetett vámok miatt fellépő zavarokat. A globális autóiparra április 3-tól kivetett 25 százalékos amerikai büntetővám fényében különösen aktuálissá vált például a német autóipar nagyjaival való közvetlen konzultáció.
Kína továbbra is az egyik legnagyobb piac a német autógyártók számára,
beleértve a BMW-t, a Mercedest és a Volkswagent, noha piaci részesedésük újabban látványosan csökken, épp feltörekvő kínai versenytársaik térnyerése miatt. A német autógyártók a közelmúltban erre válaszul kínai technológiai cégekkel alakítottak ki partneri kapcsolatokat, hogy a helyi igényeknek maximálisan megfelelő modellekkel térjenek vissza az élmezőnybe.
Kínai segítségre szorulnak a német autóipar nagyágyúi
A mesterséges intelligencia előretörését nem vették elég komolyan a német autógyártók, s keserves árat fizetnek ezért. A zuhanó kínai eladások megállításához hely és helyi ismeret egyaránt szükséges. A BMW számára az Alibaba kínálja ezt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.