BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Trump ezt jól kieszelte: a vámon mindenki fizet, de a réven lesz, aki nyer – például a Tesla

Sebeiket nyalogatják a glóbusz autógyártói. A vámháború újabb körének, Donald Trump autóvámjainak azonban lesz nyertese is, köztük egy amerikai óriás: Elon Musk Teslája. De még ők is fizetnek: Amerikában csak amerikai alkatrészt használó nagy autógyár nincs.

Folyik a vámháború. Számolgatnak az autógyártók – sőt egész országok is –, mibe kerülnek nekik Donald Trump új autóvámjai, és a következő napokban is várhatók újabb részletek, amelyek befolyásolhatják a számokat, és súlyos döntésekre kényszeríthetnek vállalatokat. Annyi már bizonyos, hogy az autókat és alkatrészeiket is megcélzó intézkedésekkel az amerikai elnök a helyi gyártás ösztönzését kívánja elérni a külföldivel szemben, így a sok várható kárvallott közül kiemelkedik egy valószínű nagy győztes: Elon Musk Teslája.  

Vámháború: az autóiparban szinte mindenki fizet Donald Trumpban, még a Tesla is, de ők kevesebbet – rövid távon ez várható
Vámháború: az autóiparban szinte mindenki fizet, még a Tesla is, de kevesebbet – rövid távon ez várható / Fotó: AFP

Az új 25 százalékos vám – a már érvényben lévő vámokon felül – a jövő héttől minden importált személyautóra és könnyű teherjárműre vonatkozik, ezenkívül a fontos alkatrészekre, mint a motorokra, sebességváltókra, elektronikai komponensekre. A Kanadából és Mexikóból szabadkereskedelmi egyezmény alapján behozott autók és alkatrészek nem amerikai hányadára szintén vonatkozik.

A vízválasztó: hol gyárt az autógyár, és honnan szerzi be az alkatrészeit – Trump Amerikát szereti 

A Tesla versenytársai közül – írta a Bloomberg – várhatóan meredeken felszöknek a költségek például

  • a dél-koreai Hyundai Motor Co. 
  • a német Volkswagen AG
  • sőt, hiába amerikai, a General Motors Co.

estében. A Tesla hatalmas előnye másokkal szemben, hogy az USA-ban eladott járművei kaliforniai és texasi gyáraiból gördülnek ki. A kevés nyertes közé fogn tartozni, ami Sam Fiorani, az AutoForecast Solutions autóipari elemzőcég alelnöke szerint az amerikai autóvásárlók számára áremelkedésekben fog lecsapódni, hiszen a legtöbb eladónak nőnek a költségei, és szűkül a kínálat. (Természetesen az azonnali hatásokról van szó: az elnök szándéka az amerikai autóipar átformálása az ország számára előnyösebbé.)

Az amerikai autóimport 2024-ben eredet szerint
Forrás: US Census Bureau, Bloomberg

A világon, ahol csak autóipar működik, most mindenütt költségeket számolgatják, és futószalagon érkeznek a reakciók, amelyek értelemszerűen fájdalmasak, hiszen szinte mindenki fizet és visszaeséssel számol.

  • Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint az amerikai autóvámok egyszerre sértik a globális autógyártókat és az amerikai gyártást.
  • Az Európai Unió a megtorló intézkedések egész arzenáljával készül Trump ellen.
  • A Japan Research Institute számításai szerint visszaeshet a japán autógyártás.

Tesla: a legamerikaibb, a Ford Motors kicsit kevésbé, és mégis veszítenek a vámháborún

Garrett Nelson, a CFRA Research elemzője a héten, még Donald Trump szerda esti bejelentései előtt azt írta: belföldi gyártásának köszönhetően a Tesla van legkevésbé kitéve az új vámok hatásainak. Maga a gyártó a Musk tulajdonában álló X közösségimédia-platformon előre azzal büszkélkedett, hogy „a Teslák a legamerikaibb autók”.

 

Teljesen a Tesla sem menekül meg: maga Musk ismerte el egy szerdai posztban az X-en, hogy a hatás jelentős lesz. Egy későbbi posztban „nem közönséges” hatást említ, a Tesla felhasználta külföldi eredetű alkatrészek miatt. Az amerikai piacra szánt Tesla autókat ugyan az Egyesült Államokban gyártják, de egy 2024-es hivatalos bejelentésük szerint modelltől függően a felhasznált alkatrészeknek csak 60–75 százaléka amerikai gyártmány. A maradék zöme Mexikóból származik. Mivel az importált alkatrészeik értéke nem ismert, a vámok pénzügyi hatásának mértéke sem ismert.

Viszonylag kevéssé üt oda a vámbunkó a Ford Motornak is: a vállalat 80 százalékban az USA-ban gyártja az ott eladott autóit. 

A részvénypiaci reakciókban is megmutatkoztak a várakozások a hatásokat illetően: a Tesla árfolyama budapesti idő szerint délután három óra körül mintegy 2,5 százalékkal emelkedett, a Fordé már körülbelül ugyanennyit csökkent, a General Motors ezzel szemben már 6,4 százalékot veszített, a Stellantis NV 5,5 százalékot, a Hyundai pedig 4,3-et.

Donald Trump kiütötte a német autóipart, zuhannak a részvények, két szomszédunk is nagyot kapott

A legnagyobb vesztesek közé tartozik a Mercedes, a Porsche és a BMW is. A német autóiparnak Amerikába kell vinnie a termelést, ha jót akar.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.