Folyik a vámháború. Számolgatnak az autógyártók – sőt egész országok is –, mibe kerülnek nekik Donald Trump új autóvámjai, és a következő napokban is várhatók újabb részletek, amelyek befolyásolhatják a számokat, és súlyos döntésekre kényszeríthetnek vállalatokat. Annyi már bizonyos, hogy az autókat és alkatrészeiket is megcélzó intézkedésekkel az amerikai elnök a helyi gyártás ösztönzését kívánja elérni a külföldivel szemben, így a sok várható kárvallott közül kiemelkedik egy valószínű nagy győztes: Elon Musk Teslája.
Az új 25 százalékos vám – a már érvényben lévő vámokon felül – a jövő héttől minden importált személyautóra és könnyű teherjárműre vonatkozik, ezenkívül a fontos alkatrészekre, mint a motorokra, sebességváltókra, elektronikai komponensekre. A Kanadából és Mexikóból szabadkereskedelmi egyezmény alapján behozott autók és alkatrészek nem amerikai hányadára szintén vonatkozik.
A Tesla versenytársai közül – írta a Bloomberg – várhatóan meredeken felszöknek a költségek például
estében. A Tesla hatalmas előnye másokkal szemben, hogy az USA-ban eladott járművei kaliforniai és texasi gyáraiból gördülnek ki. A kevés nyertes közé fogn tartozni, ami Sam Fiorani, az AutoForecast Solutions autóipari elemzőcég alelnöke szerint az amerikai autóvásárlók számára áremelkedésekben fog lecsapódni, hiszen a legtöbb eladónak nőnek a költségei, és szűkül a kínálat. (Természetesen az azonnali hatásokról van szó: az elnök szándéka az amerikai autóipar átformálása az ország számára előnyösebbé.)
Garrett Nelson, a CFRA Research elemzője a héten, még Donald Trump szerda esti bejelentései előtt azt írta: belföldi gyártásának köszönhetően a Tesla van legkevésbé kitéve az új vámok hatásainak. Maga a gyártó a Musk tulajdonában álló X közösségimédia-platformon előre azzal büszkélkedett, hogy „a Teslák a legamerikaibb autók”.
Teljesen a Tesla sem menekül meg: maga Musk ismerte el egy szerdai posztban az X-en, hogy a hatás jelentős lesz. Egy későbbi posztban „nem közönséges” hatást említ, a Tesla felhasználta külföldi eredetű alkatrészek miatt. Az amerikai piacra szánt Tesla autókat ugyan az Egyesült Államokban gyártják, de egy 2024-es hivatalos bejelentésük szerint modelltől függően a felhasznált alkatrészeknek csak 60–75 százaléka amerikai gyártmány. A maradék zöme Mexikóból származik. Mivel az importált alkatrészeik értéke nem ismert, a vámok pénzügyi hatásának mértéke sem ismert.
Viszonylag kevéssé üt oda a vámbunkó a Ford Motornak is: a vállalat 80 százalékban az USA-ban gyártja az ott eladott autóit.
A részvénypiaci reakciókban is megmutatkoztak a várakozások a hatásokat illetően: a Tesla árfolyama budapesti idő szerint délután három óra körül mintegy 2,5 százalékkal emelkedett, a Fordé már körülbelül ugyanennyit csökkent, a General Motors ezzel szemben már 6,4 százalékot veszített, a Stellantis NV 5,5 százalékot, a Hyundai pedig 4,3-et.
A legnagyobb vesztesek közé tartozik a Mercedes, a Porsche és a BMW is. A német autóiparnak Amerikába kell vinnie a termelést, ha jót akar.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.