Azonnal megnyomták az eladás gombot a frankfurti tőzsdén csütörtök reggel a német autóiparba befektetők, miután előző nap, de az európai tőzsdezárás után Donald Trump amerikai elnök bejelentette legújabb vámrendeletét.
Bár délelőtt 10 órára a nyitás utáni hatalmas mínuszokból valamelyest feljebb kúsztak az árfolyamok, azért még így is masszívan nyomás alatt maradtak az autógyártók. A legnagyobb vesztes Mercedes-Benz részvényei 4,9, a Porsche AG-é pedig 4,7 százalékkal zuhantak eddig az időpontig, de nem sokkal jobb a helyzet a BMW-nél és a Volkswagennél sem, ahol 4,2 százalékkal, illetve 3,2 százalékkal esett a kurzus.
Nagyjából 3 százalékkal gyengültek az autóipari beszállító Continental részvényei is, viszonylag enyhe, 1,4 százalékos süllyedéssel reagáltak ugyanakkor a hírre a teherautó-gyártó Daimler Truck papírjai.
A német autóipari részvények szereplését is alulmúlta a brit Aston Martin Lagonda Global Holdings, amelynek kurzusa 8,9 százalékkal zsugorodott.
Nem csoda, hogy a rengeteg autóipari, illetve autóiparhoz kapcsolódó céget tartalmazó DAX-index is 1,1 százalékkal esett vissza.
Az amerikai elnök új rendelete szerint ugyanis 25 százalékos vámot vetnek ki minden importált járműre – a kisautóktól, szedánoktól és terepjáróktól a könnyű haszongépjárművekig –, valamint az autóalkatrészekre is.
Elemzők úgy vélik, az új vám a Porschét és a Mercedest sújtja a leginkább.
A Bloomberg Intelligence szerint a Porsche és a Mercedes együttesen 3,7 milliárd dollárt bukhatnak el. Jövő évre tervezett működési eredményük mintegy negyede semmisülhet meg,
Henning Cosman, a Barclays elemzője viszont a BMW-t tartja a legnagyobb vesztesnek, és bár a bajor autógyártó részvényeinek célárát 68,50 euróról 73,50 euróra emelte, ám egyenlő súlyozásról alulsúlyozásra rontotta ajánlását.
A müncheni vállalat 2027-ig szóló működési eredménye akár 15 százalékkal is elmaradhat az új vám következményeként a konszenzustól
– indokolta a leminősítést.
A negatív hatás ellensúlyozására mindenesetre a külföldi gyártóknak árat kell emelniük, vagy még több termelést kell az Egyesült Államokba áthelyezniük
– írja a Bloomberg.
A német autógyártók vannak a legnagyobb veszélyben, mivel minden más országnál több járművet exportálnak az Egyesült Államokba, köztük számos olyan, magasabb árrésű, belsőégésű motorral hajtott modellt, mint
Az amerikai vámrendelet végzetes lehet a szabad és szabályokon alapuló kereskedelem számára
– közölte a német VDA autóipari szövetség, sürgetve Brüsszelt, hogy tárgyaljon Washingtonnal egy megállapodásról.
A legtöbb német autógyártónak az Egyesült Államokban is van üzeme, ahol a helyi vásárlóknak és exportra is termelnek. Mivel pedig az Európai Unió is válaszlépéseket fontolgat, az eszkalálódó kereskedelmi háború további károkat okozhat a már így is az emelkedő költségekkel és a visszafogott kereslettel küzdő iparágnak.
A Porsche – amelyet a kínai eladások csökkenése is sújt – lehet a legveszélyeztetettebb, mivel nincs gyára a tengerentúlon, így teljes mértékben importból értékesít. A luxusautó-gyártó az elmúlt 15 évben folyamatosan növekedett az Egyesült Államokban.
A vámok súlyos terhet rónak a vállalatokra és az iparág szorosan összefonódó globális ellátási láncaira. A lépés negatív következményekkel jár a fogyasztókra nézve is, különösen Amerikában
– mondta Hildegard Müller, a VDA elnöke.
Németország után a legnagyobb vesztes érdekes módon Szlovákia, hiszen 6,2 milliárd dollár értékben exportált tavaly több mint 93 ezer gépkocsit az Egyesült Államokba. Az öt, várhatóan legnagyobb kárt szenvedő uniós ország közé tartozik még Svédország, Olaszország, valamint – a makroelemzők szerint a zsinórban már harmadik recessziós évét nyögő – Ausztria is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.