A videójáték-iparban dolgozó szinkronszínészek és mozgásrögzítő (motion capture) művészek 2024. július 26-án kezdődött sztrájkja továbbra is tart, miután a SAG-AFTRA szakszervezet és a nagyobb játékkiadók közötti tárgyalások nem vezettek eredményre. A munkabeszüntetés középpontjában az áll, hogy a színészek megfelelő védelmet és kompenzációt kapjanak az általuk nyújtott teljesítmények mesterséges intelligencia (MI) általi felhasználása esetén. Most egy kis francia stúdió legújabb játékával bebizonyította, hogy az MI nem tudja pótolni az igényes munkát, és valószínűleg soha nem fogja tudni helyettesíteni a valódi tehetségeket; a Clair Obscur: Expedition 33 ugyanis olyan érveket sorakoztat fel, amelyekkel nehéz lenne vitába szállni.
A sztrájk fő oka az MI-technológia rohamos fejlődése, amely lehetővé teszi a színészek hangjának és mozgásának digitális másolatainak létrehozását. A színészek attól tartanak, hogy ezeket a másolatokat az ő beleegyezésük és megfelelő díjazás nélkül használják fel, ami hosszú távon veszélyeztetheti a megélhetésüket és a szakmai integritásukat. A SAG-AFTRA szerint a játékkiadók olyan szerződési feltételeket javasoltak, amelyek lehetővé tennék a korábbi felvételek MI általi újrafelhasználását a színészek tudta és beleegyezése nélkül. A sztrájk már majdnem egy éve tart, a szakszervezet és a játékkiadók közötti tárgyalások pedig nem vezettek eredményre. A sztrájkhoz mintegy 2600 színész csatlakozott, akik hang- és mozgásrögzítő munkát végeznek videójátékokban.
A szakszervezet fő követelései közé tartozik:
A szakszervezet szerint a jelenlegi javaslatok nem biztosítanak elegendő védelmet a színészek számára, és számos aggasztó kiskaput tartalmaznak, melyek lehetővé tennék a visszaéléseket. A sztrájk jelentős hatással van a videójáték-iparra. Számos nagy játék – mint például a Destiny 2 és a Genshin Impact – kénytelen volt módosítani vagy elhalasztani bizonyos tartalmakat a szinkronszínészek hiánya miatt.
A 2025 tavaszán megjelent Clair Obscur: Expedition 33 nemcsak a kritikusok és a játékosok elismerését vívta ki, hanem meggyőző példát is szolgáltatott arra, hogy a mesterséges intelligencia nem képes helyettesíteni az emberi tehetséget és érzelmi mélységet. A Sandfall Interactive első játéka a francia Belle Époque korszak inspirálta világával, mélyen emberi történetével és kiváló szinkronszínészi alakításaival tűnik ki a szerepjátékok mezőnyéből.
A játékban olyan neves színészek tűnnek fel, mint Charlie Cox (Daredevil), Jennifer English (Baldur’s Gate 3), Andy Serkis (A Gyűrűk Ura, A majmok bolygója filmek), valamint Ben Starr (Final Fantasy XVI).
Ezek a színészek nemcsak a hangjukat, hanem érzelmi mélységüket és karakterformáló képességüket is hozzáadták a játékhoz, ami különösen fontos a jelenlegi iparági viták fényében, ahol a mesterséges intelligencia által generált hangok és mozgások használata egyre gyakoribb. A kritikusok és a játékosok pedig egyetértettek abban, hogy az a történeti és előadói mélység, amelyet a Clair Obscur: Expedition 33 képvisel, akkora húzóerő, amelyet nem lehet hús-vér emberek nélkül létrehozni. Sőt, sokan csak azért rendelték elő a játékot, mert a Sandfall Interactive már a játék előzeteseiben megcsillogtatta, milyen minőségre számíthatnak a játékosok – ez pedig kivételesen nagy elismerés egy olyan piacon, amely már fullasztóan naggyá vált a fogyasztói számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.