A Friedrich Merz vezetésével májusban hivatalba lépő új német kormány dönt majd várhatóan arról, engedélyezi-e Törökország számára 40 darab Eurofighter Typhoon vadászgép beszerzését. Úgy tűnt, hogy az üzlet kútba esik az isztambuli polgármester letartóztatása miatt.
„A szövetségi kormány általában nem kommentálja a belső döntési folyamatokat” – nyilatkozta az Al-Monitor független közel-keleti hírportálnak egy névtelenséget kérő német kormányzati forrás, hozzátéve, hogy „az ügyvezető szövetségi kormány tartózkodni fog attól, hogy döntéseket hozzon a fegyverkivitel ellenőrzésével kapcsolatos, nagy horderejű kérdésekben”.
A portál emlékeztetett, hogy Ankara tavaly jelentette be a hivatalos ajánlatát a negyedik generációs vadászbombázó repülőgépre, amelyet négy európai ország – az Egyesült Királyság, Németország, Olaszország és Spanyolország hozott létre és gyárt közös összefogással. Berlin eleinte ellenezte az eladást a törökök szíriai katonai akciói miatt, de novemberben végül áldását adta rá.
A török védelmi minisztérium a múlt hónapban közölte, hogy megkapta a konzorcium árajánlatát. Bár az összeget nem hozták nyilvánosságra, az Aero Time szakportál szerint az Eurofighter Typhoon a 3. legdrágább vadászgép a világon
után: darabja 117 millió dollárba kerül. (Egy dollár 360 forint.)
Sajtóértesülések szerint azonban a törökök által beszerzendők fele használt, a másik fele a legújabb, Tranche 4 modell lenne.
Úgy tűnt azonban, hogy Ekrem Imamoglu isztambuli polgármester márciusi őrizetbe vétele, majd hivatalából való felfüggesztése miatt kútba esik az üzlet. Olaf Scholz ügyvivő kancellár szerint a lépés „nagyon, nagyon rossz jel” a török és uniós kapcsolatok számára, ezért blokkolta a gépek eladását.
A Defence Industry című szaklap szerint a német vétó súrlódásokat okozott az Eurofighter-konzorciumon belül is, növelte a feszültséget a NATO déli szárnyán és az instabilitást a Földközi-tenger keleti térségének amúgy is bonyolult geopolitikájában.
Az Eurofighter Typhoon ráadásul fontos szerepet játszik a török légierő tervezett diverzifikálásában.
Törökországé a második legnagyobb hadsereg a NATO-ban, és jelentős erőfeszítéseket tesz a légiereje modernizálására.
A török légierő jelenleg mintegy 250 F–16-ossal rendelkezik, ami a világ harmadik legnagyobb ilyen flottája, és a kormányzat szeretett volna ötödik generációs F–35-ös vadászbombázókat is rendelni, abból azonban még Donald Trump első elnöksége alatt kizárták az orosz S–400-as légvédelmi rakétarendszerek vásárlása miatt.
Scholz tavaly ősszel tárgyalt Isztambulban Recep Tayyip Erdogan török elnökkel, és egyeztettek a vadászgép-eladásokról is. Decemberben a brit légierő két Eurofightere egy katari hadgyakorlatról hazafelé leszállt egy Ankara közelében lévő repülőtéren, ahol közelről is megvizsgálhatták a vadászgépeket török illetékesek.
A Forbes összeállítása szerint Törökország próbál megszabadulni a túlzott amerikai függéstől, ezért akarja diverzifikálni a légierőt, de nem mond le a régi kapcsolatról sem: tárgyalnak Washingtonnal 40 új F–16 Block 70 típusú vadászbombázó vásárlásáról, és ismét megkísérelnek beszerezni 40 F-35 Lightning II-est is, hátha Trump most engedékenyebb lesz.
A közel-keleti térségben egyébként nem Ankara az egyelten, amelyik diverzifikál: Katar az elmúlt években vásárolt Eurofightert és Rafale-t, Szaúd-Arábia Eurofightert, az Egyesült Arab Emírségek Mirage 2000-est is az amerikai vadászgépek mellett.
Törökország a vadászbombázók mellett vásárolni akar az európai MBDA által gyártott, nagy hatótávolságú Meteor rakétákat, és Erdogan 2019-ben, még az ukrajnai invázió előtt felvetette orosz és kínai vadászgépek vásárlásának a lehetőségét is.
A portál szerint
Törökország számára politikailag elfogadhatóbb lehet, hogy inkább brit gyártású Eurofightereket vásároljon, mint francia Rafale-t vagy akár svéd Gripent.
Az ország emellett maga is fejleszt saját vadászgépet. Épít egy Hurjet nevű szuperszonikus sugárhajtású kiképző- és könnyű harci repülőgépet, valamint egy ötödik generációs vadászgépet, a TF Kaant, utóbbi esetében azonban szintén az Egyesült Államoktól függ.
A gépben ugyanis a General Electric F-110-GE-129-es turbóventilátoros hajtóműveit fogják használni, ugyanazt a hajtóművet, amelyet a negyedik generációs F–16-osok is használnak, amíg Törökország nem tudja kifejleszteni a saját TEI-TF10000-as turbóventilátoros hajtóművet. A jóval kevésbé fejlett Hurjet szintén helyben, de licenc alapján gyártott amerikai GE Aerospace F404-es turbóventilátoros hajtóművet kap.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.