BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Német bajok: csökkent az infláció, de nem annyit – semmi se jön össze Berlinben a kormányon kívül

Csökkent áprilisban az éves drágulás mértéke Németországban. A német infláció a várakozásokra rácáfolva mégsem süllyedt az EKB 2 százalékos céljának aszintjére: a felálló új kormánykoalíciót nem kényeztetik el a friss gazdasági adatok, szomorkásra sikeredett az első negyedéves GDP-statisztika is, ami a magyaroknak is rossz hír.

A német infláció 2,1 százalékra csökkent márciusban az áprilisi 2,2 százalékról az árak éves összemérésében. Az elemzők arra számítottak, hogy a drágulás üteme az Európai Központi Bank megcélozta 2 százalékra csökken. Ebben az értelemben tehát a friss adat csalódás, ahogy nem kényeztette el Friedrich Merz felálló kormánykoalícióját a szintén szerdán közölt GDP-statisztika sem.

Német infláció: csökkent, de a gazdaság jelen állapotában lehetne alacsonyabb is
Német infláció: nem cukrozta meg a keserű szerdai gazdasági adatmenüt / Fotó: NurPhoto via AFP

Német infláció: az energiaárak csökkenése besegített, mint a lengyeleknél is

A havi német áremelkedés mértéke, 0,4 százalék, még meg is haladta a márciusi 0,3 százalékot, miközben a szolgáltatásokban háromhavi csúcsra, 3,9 százalékra gyorsult az éves drágulás a márciusi 3,5-ről. Ami segítette az éves index csökkenését: 1 százalék helyett csak fél százalékkal drágultak az árucikkek, miközben 5,4 százalékkal csökkentek az energiaárak a márciusi 2,8 százalékos mérséklődés után, az élelmiszer-infláció pedig 3 százalékról 2,8-re esett.

Az energiaárak mérséklődése európai jelenség, amelynek hatása a szintén szerdán közölt lengyel adatokban is megmutatkozott, és feltételezhető, hogy a régiónk más országaiban is feltűnik majd, holott a felzárkózó Közép-Európában magasabbak szoktak lenni az inflációs ráták, mint nyugaton. A lengyel éves infláció 4,9-ről 4,2 százalékra esett: holott náluk még bőven van élelmiszer-infláció (áprilisban éves 5,3 százalék), az üzemanyagok ára 8,3 százalékkal zuhant.

Német gazdaság: záporoznak a negatív hírek

Ami a németeket illeti, az alacsonyabb inflációs rátának minden bizonnyal örülnek a fogyasztók, de a még nagyobb csökkenésnek még jobban örültek volna. A szerda biztosan nem a német gazdaság fényes napja, ha a friss statisztikákat nézzük:

  • A német GDP 0,2 százalékkal csökkent az első negyedévben az egy évvel korábbihoz képest, ami az egyetlen mínuszos szám lenne az euróövezetben, ha az osztrák GDP nem csökkent volna még többet, 0,7 százalékot. 
  • A német kiskereskedelmi forgalom 0,2 százalékkal kisebb volt márciusban, mint áprilisban, az éves növekedése pedig 2,2 százalékra feleződött 4,3 százalékról. 
  • A német munkanélküliségi ráta 6,3 százalék maradt áprilisban, a legmagasabb szinten 2020 szeptembere óta.

Mindezek a számok a kisebb inflációs nyomásra mutatnak elméletben.

Az euróövezeti infláció lemásolhatja a németet

Az euróövezet egészére pénteken közli az áprilisi inflációs adatokat az Eurostat, márciusban 2,2 százalékos éves drágulást mértek, ami meghaladja az Európai Központi Bank 2 százalékos célját. Az elemzők konszenzusa 2,1 százalék áprilisra.

Az EKB két hete negyed százalékponttal 2,25 százalékra csökkentette irányadó betéti kamatát, Christine Lagarde elnök akkor bizakodóan nyilatkozott az inflációs trendekről, ugyanakkor jelentős bizonytalanságokról számolt be.

Az ING elemzőinek kommentárja szerint a szerdai német adatcsokor utat nyithat az EKB számára, hogy nagyon fokozatosan és kimérten tovább csökkenthesse kamatait.

Ami a német inflációs kilátásokat illeti: a vámháború mellett az elkövetkező német költségvetési lazítás befolyásolhatja.

  • Miközben a kereskedelmi feszültség jelenlegi szakasza és a bizonytalanság inkább inflációmérséklő lehet az alacsonyabb energiaárak, az erősebb euró és a kínai áruk lehetséges beözönlése miatt, 
  • a költekezés hosszabb távra hozzátesz az inflációs nyomáshoz 

írták.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.