BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Bejött a St. Pauli rendhagyó akciója: közel 30 millió eurót gyűjtött szövetkezetével a német kiscsapat

Március utolsó napján lezárult a jelentkezési időszak, öt hónap alatt összesen 21 ezren jelentkeztek a labdarúgó Bundesligában szereplő FC St. Pauli vezetősége által alapított szövetkezetbe. Az akció nyomán a klub összesen 27 millió euró bevételre tett szert, ezt az összeget a csapat működtetésére és különböző fejlesztésekre fordítják majd, a Millerntor stadion többségi tulajdonjoga pedig a szövetkezeti tagságot vásárló szurkolók kezébe kerül, ami pénzügyi stabilitást és új lehetőségeket hozhat a St. Pauli számára.

Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, a profi futballban egyedülálló kezdeményezéssel rukkolt ki tavaly novemberben a német élvonalban szereplő St. Pauli futballcsapatának vezetősége. Szövetkezetet alapítottak, amelybe 850 euróért lehetett belépni. Ezért az összegért cserébe az újdonsült szövetkezeti tagok résztulajdont szereztek a csapat otthonául szolgáló Millerntor Stadionból.

St. Pauli
A St. Pauli drukkerei a Millerntor Stadion lelátóján. A szövetkezeti taggá vált drukkerek mostantól tulajdonosai is lettek az arénának / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A hamburgi klub kedden jelentette be hivatalos honlapján, hogy az akció közel öt hónap után véget ért. A csatlakozási időszak március 31-én zárult le, az utolsó órákban több száz jelentkezés érkezett, ezek kiértékelése várhatóan még néhány napig eltart majd, szóval a végső szám tovább nőhet, de már így is 21 ezer tagot számlál a szövetkezet.

A kezdeményezés révén összesen 27 millió euró bevételre tett szert a St. Pauli, ezt a tervek szerint adósságrendezésre, infrastrukturális fejlesztésekre és úgy általában a csapat működtetésére fordítják majd.

Ennek az összegnek köszönhetően a szövetkezet és rajta keresztül a szurkolók többségi tulajdonosává válnak a csapat stadionjának, ami további lehetőségeket nyit meg a klub előtt.

A mérkőzésnapi bevételeket továbbra is teljes egészében a futballklub kapja meg, de azt például a szövetkezet fogja meghatározni, mennyi bérleti díjat kér el az anyaegyesülettől a létesítmény használatáért.

FC St. Pauli - FSV Mainz 05
A szövetkezeti tagság által a St. Pauli-szurkolók még szorosabban kapcsolódhatnak szeretett klubjukhoz / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A szövetkezetben taggá vált drukkerek döntéseikkel nagyban segíthetik a futballklubot, ha mondjuk a csapat kiesne a Bundesligából, csökkenthetik a bérleti díjat, ha pedig jobban fut a szekér, akkor meg is lehet emelni azt.

Amennyiben az egyesületnek extratőkére lenne szüksége, a stadion bérbe adható különböző rendezvényekre, lehet tartani akár koncertet, bokszgálát vagy állásbörzét, a befolyó bevételeket aztán megkaphatja a csapat, amiből megerősíthetik a játékoskeretet, felújíthatják az edzőpályákat, vagy amit éppen jónak látnak.

A szövetkezet vezetése májusban ismerteti az akció pontos eredményeit és a további tervekre is akkor derül fény. Az első szövetkezeti taggyűlés időpontját júniusra tűzték ki.

Oke Göttlich, az FC St. Pauli elnöke köszönetet mondott a csatlakozóknak a lelkesedésükért és a klub iránti elkötelezettségükért. A sportvezető szerint a projekt sikere egyértelműen bizonyítja, hogy a szövetkezeti modell életképes, és új megvilágításba helyezi mindazt, amit eddig a profi labdarúgás gazdasági működéséről gondoltunk.

Wilken Engelbracht kereskedelmi igazgató úgy véli, a szövetkezet révén új utak nyílnak majd meg a St. Pauli előtt. A stadion többségi tulajdonjogának megszerzése az eredetileg tervezettnél hamarabb segíthet stabilizálni az egyesület pénzügyi helyzetét, és lehetőséget teremt arra, hogy új fejlesztési projekteket indítsanak el.

A Schalke követi a St. Pauli példáját

A példa mindenesetre ragadós: ahogy arról szintén írtunk korábban, a St. Pauli után az egykor szebb napokat látott, jelenleg másodosztályú Schalke is szövetkezetet alapított, hogy bevonja a szurkolókat az egyesület finanszírozásába. 

Ezeknek a projekteknek a hosszú távú hatása még kérdéses, és a szövetkezeti modell révén szerzett bevételek aligha teszik versenyképessé a hasonló csapatokat az olyan külső befektetők által óriási összegekkel kitömött szuperklubokkal, mint a PSG vagy a Manchester City, arra azonban jó opció lehet, hogy ezek a kisebb egyesületek is új bevételekhez juthassanak, és egyúttal a szurkolókat is bevonhassák a napi működésbe, így a drukkerek még inkább magukénak érezhetik kedvenc klubjukat.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.