Egy több évtizedes törvény nyújtotta kiskaput használnak az amerikai cégek arra, hogy a lehető legalacsonyabb vámokat kelljen fizetniük. Ez az úgynevezett „első eladás szabálya”, amely lehetővé teszi az importőröknek, hogy egy több tranzakcióból álló üzlet során az első fizetett vételárár alapján kalkulálják a bevallandó tarifát.
Nem kis összeget lehet ezzel megspórolni. Vegyünk egy egyszerű példát: egy kínai gyártó öt dollárért szállít egy pólót egy hongkongi viszonteladónak, amely már tízért adja tovább egy amerikai kereskedőnek, az pedig majd negyvenért árulja a boltban, akkor a törvény alapján az utóbbi az eredeti, öt dollár után fizeti ki majd a vámot. A kínai tarifa ideiglenesen 30 százalék, de eredetileg 145 százalék volt.
A szabályok tehát lehetővé teszik, hogy a gyár és az eladó közötti első eladási árat használjuk a végső vám meghatározásához
– mondta a CNBC-nek Brian Gleicher, a Miller & Chevalier Chartered vezető ügyvédje.
A törvényt 1988-ban fogadták el, de ismét sok cég figyelmét felkeltette, amikor Donald Trump elnök elkezdte első terminusát és vámháborúját, és most is egyre többen használják ki az adódó lehetőséget.
A szabály azonban csak meghatározott esetekben alkalmazható:
Az utóbbi egyébként nem mindig könnyű, mert a viszonteladók egy része nem szívesen vallja be, hogy eredetileg mennyiért jutott az adott termékhez. Bizonyos fokú bizalomra van szükség ehhez a két fél között, de megéri kialakítani, tekintve a potenciálisan megspórolható összeget.
Végeredményben ugyanis mindkét fél jól jár. Az eredeti ár felfedésével a beszállítók megtartják a vevőiket, mert bizonyítják, hogy igyekeznek minden eszközt megadni nekik a költségcsökkentés érdekében – magyarázta a portálnak Rich Taylor, a kínai Ningpóban működő vállalati üzletfejlesztési tanácsadó, aki Trump első ciklusa óta ad tanácsokat a Fortune 500 vállalatnak erről a szabályról.
„Ha nem használják, akkor a emelkedni fog a végső költség. Ha pedig ráadásul a versenytársak alkalmazzák a szabályt, akkor elveszíti velük szemben az előnyt, aki nem teszi” – fogalmazott.
Bár a lehetőség széles körben alkalmazható,
különösen hasznosnak tartják a nagyobb értékű fogyasztási cikkek és a luxustermékek esetében, ahol nagyobb az árrés.
A múlt hónapban például a Moncler olasz luxus divatmárka jelezte, hogy a szabály alkalmazása „jelentős előny” a költségszerkezetére nézve.
„Az első, az ipari költség természetesen sokkal alacsonyabb, mint a kiskereskedelmi ár, az előbbi az utóbbinak körülbelül a felét teszi ki” – ismerte el Luciano Santel ügyvezető igazgató az április 16-i eredménybeszámolóban.
A svájci központú Kuros Biosciences biotechnológiai vállalat május elején közölte, hogy alkalmazni fogja a szabályt, és ezt teszi a költségek csökkentése érdekében a grillgyártó amerikai Traeger és a Fictiv alkatrészgyártó is.
Bár az első értékesítés szabályának alkalmazása teljesen jogszerű, alááshatja a Trump-kormányzatnak a vámbevételek növelésére és a gyártás Egyesült Államokba helyezésének ösztönzésére irányuló erőfeszítéseit.
A Fehér Ház nem válaszolt a portál megkeresésére, a vámhatóság pedig nem tudott adatokat szolgáltatni a szabály közelmúltbeli alkalmazásáról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.