Donald Trump elnök bejelentette az Egyesült Királysággal kötött kereskedelmi megállapodást, amelyet áttörésnek nevezett. Az egyezség értelmében London gyorsított eljárásban fogja vámkezelni az amerikai árucikkeket, és 10 százalékra mérsékli az autóipari vámokat, míg a fémekre vonatkozó sápot nullára csökkentik.
A brit gazdák 13 ezer tonna marhahúsra vonatkozó vámmentes kvótát kapnak, míg a brit cégek 27,5 százalék helyett 10 százalékos vámtarifával exportálhatnak 100 ezer autót az Egyesült Államokba. Sőt, Howard Lutnick amerikai kereskedelmi miniszter újságíróknak elmondta, hogy a Rolls-Royce motorjai és repülőgép-alkatrészei vámok nélkül léphetnek be az amerikai piacra.
Azt is elárulta, hogy egy meg nem nevezett brit légitársaság 10 milliárd dollár értékben vásárol majd Boeing repülőgépeket. A Bloomberg emlékeztet: a most bejelentett szerződés az első azóta, hogy Donald Trump magas vámokat vetett ki több tucat amerikai kereskedelmi partnerre. Mint ismert, az amerikai politikus április másodikán bejelentette, hogy 10 százalékos alapvámot vet ki az Egyesült Államokba irányuló összes importra.
Ezután Trump kölcsönös vámrendszert vezetett be a világ szinte összes országa és területe ellen, majd további 25 százalékos vámtarifával súlytotta az acél- és alumíniumtermékeket, valamint az autókat. Donald Trump később 90 napra felfüggesztette a kölcsönös vámokat Kína kivételével, sőt a távol-keleti ország esetében 145 százalékra emelte a sápot.
Az általános 10 százalékos, valamint az alumínium-, acél- és autóimportra vonatkozó 25 százalékos tarifák viszont változatlanul érvényesek az országokra, illetve a szerződésnek köszönhetően az Egyesült Kiályság részben mentesül az illetékek alól.
A vám az importált árukra kivetett adó. Amikor egy amerikai cég terméket importál, akkor a vállalat vámot fizet az illetéket beszedő amerikai hivatalnak. Sokan úgy gondolják, hogy a megemelt vámok csak a külföldi országokat terhelik. Ez azonban nem igaz, ugyanis a sápot mindig az importáló vállalatoknak kell kiegyenlíteniük, akik ezt a költséget részben vagy teljesen hozzáadják a behozatott termék árához.
A vámok mellett érvelő politikusok és elemzők szerint a vámok védik a helyi munkahelyeket, és fellendítik a hazai termelést: a magasabb illeték ugyanis arra kényszeríti a vállalatokat, hogy többet termeljenek az Egyesült Államokban. Sőt, a sápok megvédhetik a nemzetbiztonsági szempontból fontos iparágakat.
A kritikusok ellenben a drágulásra hívják fel a figyelmet. Azt is hangsúlyozzák, hogy a védett cégek verseny nélkül elkényelmesednek, és nem hajtanak végre fejlesztéseket. Egy másik fontos szempont, hogy a célba vett ország sem tétlenkedik, és szintén vámokat vet ki az amerikai exportra, amit Kanada, Mexikó és Kína is megtett.
A Donald Trump által reméltnél sokkal kevesebb folyik majd be a vámokból
Donald Trump szerint a vámok gazdaggá teszik majd az Egyesült Államokat, közgazdászok szerint azonban sokkal kevesebb pénz folyik majd be belőlük az államkasszába, mint a Fehér Ház várja. Márpedig az elnök nagyot vár: állítása szerint a vámháború egy év alatt akár ezermilliárd dollárt hoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.