Szokatlan elutasításban részesült a Warner Bros. Discovery vezérigazgatója, David Zaslav: a részvényesek többsége nem támogatta a 2024-es fizetési csomagját, noha az igazgatótanács korábban jóváhagyta azt. A döntés jól mutatja a növekvő feszültséget a vállalatvezetők fizetése és a cég teljesítménye között, különösen most, amikor a Warner nagy változások előtt áll – de Hollywood többi nagy stúdiója is nagy hullámvölgyeknek van kitéve.
A Warner Bros. Discovery vezére tavaly 4 százalékkal többet, összesen 51,9 millió dollárt keresett. Bár ez kevesebb, mint a 2021-es, sokkoló 246 milliós rekord, így is bőven elegendő volt ahhoz, hogy Zaslav továbbra is a legjobban fizetett amerikai cégvezetők között maradjon. A cég azonban közben épp a 2022-es egyesülés felbontására készül, miután a teljesítmény elmaradt a várttól: a bevételek 5 százalékkal, a korrigált eredmény pedig 11 százalékkal csökkent 2024-ben.
A részvényesek nem kötelező erejű szavazása ugyan nem akadályozta meg a csomag jóváhagyását, mégis figyelemre méltó: a tanácsadó ISS szerint
a teljesítmény és a javadalmazás köszönőviszonyban sincsenek egymással.
A vállalat ígérete szerint a jövőben Zaslav prémiumai is csökkennek: az éves bónusza például 22 millióról 6 millióra esik vissza, míg alapbére marad 3 millió dollár – számolt be róla a Los Angeles Times.
Nem Zaslav volt azonban az egyetlen, akinél vastagon fogott a ceruza: az Equilar adatai szerint a média- és szórakoztatóipari vezetők medián fizetése tavaly elérte a 33,9 millió dollárt, ami 7 százalékos növekedést jelent. Ez kétszerese az S&P 500 cégeinek vezetőinél mért 17,1 milliós középértéknek.
A legnagyobb nyertes 2024-ben a Paramounttól áprilisban távozó Bob Bakish lett: javadalmazása 178 százalékkal, 87 millió dollárra nőtt,
amihez nagyjából 69 milliós végkielégítés is hozzájárult. A Netflix társigazgatói, Ted Sarandos és Greg Peters szintén jól jártak: előbbi 62, utóbbi 60 millió dollárt vihetett haza. A Disney első embere, Bob Iger 30 százalékos növekedéssel 41,1 milliót keresett.
Voltak, akik visszaesést könyvelhettek el:
A fizetések növekedése több cégnél részben részvényjuttatásokkal történt, amelyek a vállalat teljesítményéhez kötődnek – legalábbis elméletben. A gyakorlatban viszont sokszor épp az ilyen ösztönzők eredményeznek aránytalan javadalmazást.
A kritika különösen érzékeny a jelenlegi helyzetben: a 2023-as hollywoodi sztrájkok óta dolgozók tömege hagyta el Dél-Kaliforniát, a stúdiók – köztük a Disney, a Paramount és a Warner is – folytatták az elbocsátásokat, sok produkció elköltözött az államból. A munkavállalók között szállóigévé vált a „Tarts ki 2026-ig!” mondás, utalva a remélt újraindulásra. „Nehéz inspirálni a csapatodat, miközben te magad milliókat keresel, ők pedig egyik napról a másikra élnek” – mondta Paul Verna, az Emarketer elemzője. A bizalom megingása nemcsak a dolgozókban, de a befektetőkben is megjelent:
egyes szakértők szerint akár részvényesi lázadás is kirobbanhat a jövőben, ha a cégvezetés nem veszi komolyan a jeleket.
A Warner Bros. Discovery mindenesetre máris megkezdte az átalakítást: a cég két részre szakad, különválasztva a stúdió- és streamingüzletágat a lineáris tévécsatornáktól. Ezzel párhuzamosan a vezetői bónuszrendszert is újratervezik – legalábbis papíron. Miközben Hollywood rég nem látott válságban van, a csúcson ülők látszólag érintetlenek maradtak. A fizetésük viszont továbbra is csillagászati. A kérdés már csak az, meddig.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.