
Az USA-ban az illegális bevándorlók már boltba se mernek menni – ez belemart a gyorséttermek és az alkoholgyártók profitjába
A latin-amerikai migránsok eddig a növekedés zálogai voltak a Coca-Cola és más világmárkák számára. A Trump-kormány új, szigorúbb bevándorlásellenes fellépése azonban gyökeresen átalakította a vásárlási szokásaikat. Sokan félnek elhagyni otthonukat, mások pedig az infláció vagy munkahelyvesztés miatt kénytelenek visszafogni kiadásaikat, ez pedig a bevételeknek is ártott.

Az ICE (Bevándorlási és Vámhatóság) razziái, különösen a dél-amerikai származású lakosság körében, országszerte tiltakozásokat váltottak ki. Los Angelesben a nemzeti gárdát és tengerészgyalogosokat is bevetettek. A félelem légköre nemcsak a papírok nélküli bevándorlókat sújtja: sok jogszerűen itt élő is úgy érzi, jobb elkerülni a nyilvános helyeket.
Ennek a visszahúzódásnak pedig kézzelfogható gazdasági következményei vannak, és nemcsak az illegális dolgozók, hanem a vásárlók eltűnésével is.
A gyorséttermek, az alkoholgyártók és más „junk food” márkák is jelentős bevétel-visszaesésről jelentettek a Trump-kormány szigorának kezdete óta:
- a Coca-Cola észak-amerikai eladásai 3 százalékkal csökkentek az év első negyedévében, amit részben a latin-amerikai vásárlók elmaradásával magyaráz a cég;
- hasonló visszaesésről számolt be a Modelo sört gyártó Constellation Brands;
- a Wingstop és az El Pollo Loco étteremlánc;
- valamint olyan cégek, mint a JD Sports sportszergyártó és a Colgate-Palmolive tisztítószer-márkái is is.
A jelenség túlmutat a bevándorlási intézkedéseken: az építőipari leépítések, az infláció és a közösségi médiában terjedő bojkottfelhívások (például a Coca-Cola állítólagos ICE-együttműködéséről szóló hamis videók) is súlyosbítják a helyzetet.
A határközeli texasi kisvárosokban a helyi boltok tulajdonosai a The Wall Street Journal értesülései szerint napi szinten tapasztalják az ICE jelenlétének hatásait. Sok vásárló már a gyerekét küldi boltba, mások teljesen elkerülik a forgalmas helyeket. A Let’s Go Marketben a forgalom egyharmaddal esett vissza, a Coca-Cola termékek eladása különösen megcsappant. Hasonló tendenciákról számolt be a Kantar piackutató: az év elején a latino fogyasztók 10 százalékponttal kevesebbszer jártak fizikai üzletekbe, mint korábban.
Fájdalmas a latin-amerikai migránsok elvesztése
A vállalatok igyekeznek reagálni: árkedvezményekkel, célzott reklámkampányokkal és kétnyelvű hirdetésekkel próbálják visszacsábítani a latin közönséget. A Coca-Cola például új kampányt indított For Everyone címmel, amely a kétezres évekbeli Para Todos hirdetés újragondolása. De a bizalom helyreállítása nem megy egyik napról a másikra.
A latino közösség ma már az USA lakosságának közel egyötödét, a Z generáció negyedét teszi ki, gazdasági erejük egy olasz GDP-vel ér fel. Az illegális bevándorlás győztesei azonban nem lepődhetnek meg, hogy Washington hangnemváltásának gazdasági következményei is lesznek számukra.
Razziák, tüntetések, könnygáz: fokozódik a belpolitikai feszültség az USA-ban – Los Angeles után egyre több város lobban lángra
Több városban békés demonstrációk mellett erőszakos összecsapások, tömeges letartóztatások voltak, és könnygázt is bevetettek. A Trump-kormányzat bevándorlás elleni szigorú fellépése, valamint a nemzeti gárda és a tengerészgyalogság mozgósítása Los Angelesben országos tiltakozáshullámot indított el, amely a hét végére tovább fokozódhat.






