Norvégia a kivétel, ami erősíti a szabályt: világszerte mindenhol egyre népszerűtlenebb a Tesla, a skandináv országban viszont kiugróan jól szerepel Elon Musk márkája. A legfrissebb adatok szerint májusban 213 százalékkal megugrottak a Tesla eladásai az egy évvel ezelőttihez képest.
A kiemelkedő teljesítmény a Model Y-nek köszönhető, amelyik harmadik egymást követő évben a legkelendőbb autó Norvégiában.
A Reuters a hírrel kapcsolatban emlékeztetett, hogy már tavaly minden tíz eladott új autóból kilenc elektromos (EV) volt az országban, ami nem is csoda, mert Norvégia az első európai állam, amely kitiltotta a belső égésű motorokat, idén már csak elektromos járművet lehet forgalomba helyezni.
A Tesla norvégiai sikerét nem magyarázzák a kedvező vásárlási feltételek, a márka ugyanis nem csupán ott, hanem több más országban is kamatmentes kölcsönt kínál azoknak a vásárlóknak, akik június végéig átveszik az új Model Y modellt.
Ennek ellenére Európában zuhannak az eladások Musk politikai szerepvállalása miatt, és jelentősen visszaesett a márka népszerűsége a Norvégiával szomszédos Svédországban is. A hétfőn nyilvánosságra hozott adatok szerint az országban mindössze 503 új Teslát regisztráltak,
ami 53,7 százalékkal kevesebb a tavaly májusinál.
Valamivel jobb a helyzet Spanyolországban, ahol éves összehasonlításban „csak” 29 százalékos visszaesésről számolt be az ANFAC. Ez májusban 794 darab újonnan regisztrál Teslát jelent, miközben jelentősen, az év első öt hónapjában 72 százalékkal megugrott az elektromos autók forgalma.
Az európai kudarc azonban semmi ahhoz képest, ami Kanada Québec tartományában történik. Ez az ország legnagyobb EV-piaca, ehhez képest a kanadai CBC tudósítása szerint az első negyedévben mindössze 524 darab Teslát regisztráltak, ami
90 százalékos zuhanás 2024 utolsó három hónapjához képest.
A visszaesés különösen ahhoz képest számottevő, hogy 2023-ban és 2024-ben 30 százalékkal nőttek a márka eladásai a tartományban.
Bár Musk és a Trump-kormányzatban való részvétele „abszolút” hatással volt az eladásokra, Daniel Breton, az Electric Mobility Canada elnöke szerint az okok túlmutatnak a milliárdossal szemben érzett általános ellenszenven, a visszaeséshez a vámok és a kedvezmények csökkentése is hozzájárult.
A szövetségi EV kedvezményprogram ugyan csak március 31-én járt le, a québeci azonban már február eleje óta szünetelt. A helyi EV-vásárlók korábban 12 000 dollár kedvezményt is kaphattak egy új jármű árából. (Egy kanadai dollár 257,5 forint.)
Emiatt nem a Tesla az egyetlen EV-gyártó, amelyik visszaesett a québeci piacon, összességében 65 százalékkal csökkent az új elektromos autók regisztrációja.
Kérdés, mi történik most, miután visszaállították a kedvezményeket, hatással lesz-e ez a Tesla eladásaira.
A Tesla megítélése azonban a világ minden többi fontosabb piacán is romlik, egyre kevesebben jelölik első számú vásárlási célpontnak az elektromos autók mezőnyében. Kínában a BYD mellett már a tavaly indult Xiaomi is a Tesla elé került a preferencialistán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.