Az orosz Arctic LNG 2. projekt látványosan döcög: az első termelési egység csak fél kapacitáson működik, a második pedig technikai hibák miatt teljesen leállt. Ennek ellenére Moszkva kitart, idén akár harminc szállítmányt is útnak indítana – Kína már az első végfelhasználói szállítmányt megkapta.
A projekt az orosz energiapolitika egyik zászlóshajója, de a valóság eddig inkább kompromisszumokról szól. A Reuters értesülései szerint
Mindez annak ellenére történik, hogy a projekt hivatalosan már több rakományt is útnak indított. Az évben eddig hat szállítmány hagyta el az üzemet, amelyek közül öt kelet felé tart: tartályhajók bukkantak fel a távol-keleti vizeken és Japán közelében is.
Az első valódi végfelhasználói szállítmány Kínába érkezett, ezzel Moszkva fontos üzenetet küldött: a nyugati szankciók ellenére van piac az orosz cseppfolyósított földgáznak.
Moszkva célja továbbra is ambiciózus: az év végéig harminc szállítmányt indítanának, teljes egészében az első blokk termelésére alapozva. Ez papíron reálisnak tűnhet, de a háttérben komoly akadályok tornyosulnak. Az amerikai szankciók nemcsak a finanszírozást, hanem a technológiai ellátást is sújtják, ami a működésben már most látszólagos zavarokat okoz.
Az Arctic LNG 2. azért is kulcskérdés, mert az orosz energiastratégia a következő években erősen épít az LNG-export bővülésére. Ám Európa fokozatosan levált az orosz gázról, így Moszkva kénytelen új vevőket keresni, Kína és más ázsiai partnerek nélkül pedig aligha tudják életben tartani a projektet.
Meglepő dolgot észleltek a Jeges-tengeren: több hónap után először haladt át tartályhajó az orosz sarkvidéki LNG 2. közelében
Oroszország terveit meghiúsították az amerikai és európai korlátozások, azonban Moszkva az LNG-szállítóit továbbra is használja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.