BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szó sincs arról, hogy megállt volna az elektromos autók térnyerése, ez csak az Egyesült Államokra igaz

Az idei évben már több mint 15 millió villanyautó állt forgalomba, és a növekedés üteme Észak-Amerikán kívül kimagasló. Az elektromos autók Kína és Európa után kezdik meghódítani a feltörekvő gazdaságok piacait is.

Nem lassul az elektromos autók terjedése az Egyesült Államok határain kívül, októberig világszerte már több mint 16,5 millió villanymotorral hajtott gépkocsi fogyott idén, ami 23 százalékkal több az egy évvel korábbinál.

Csinálhat bármit Trump, Amerikán kívül nem tudja leállítani az elektromos autók térnyerését / Fotó: Northfoto

A Benchmark Mineral Intelligence friss jelentése szerint októberben 1,9 millió elektromos autót helyeztek forgalomba világszerte, ami elmarad a szeptemberitől, de éves alapon továbbra is növekedést jelez. Az év kezdete óta pedig mindegyik jelentős piacon növekedés látható, köszönhetően a megfizethetőbb és közepes méretű elektromos járművek megjelenésének.

Kínában az elektromos autók már annyira elterjedtek, hogy a szektor nem szorul további támogatásra

Kínában az elektromos autók piaca havi alapon 2 százalékkal csökkent ugyan októberben, de az 1,3 millió eladott autó így is 6 százalékkal magasabb a tavalyinál, az év első tíz hónapjában együttesen pedig 22 százalékos volt a növekedés. 

Az év utolsó két hónapjában tovább folytatódhat az eladások szaporodása, ugyanis januártól már az autóvásárlási adót csak félig engedik el az elektromos autók után, míg december végéig a vásárlók még teljes mentességet élveznek. A támogatások csökkentése összhangban van a szektort már érettnek nyilvánító kínai elképzelésekkel.

Európában már beindult az átmenet

Európában éves szinten 36 százalékkal nőtt az elektromos autók eladásainak a száma októberben, miután a tisztán elektromos (BEV) és a plug-in hibrid (PHEV) járművek eladása 32 és 47 százalékkal nőtt. Ez azt is jelenti, hogy 

idén már 3,4 millió villanyautót helyeztek forgalomba a kontinensen, amivel Európa Kína után az elektromos autók második legnagyobb piaca

Az év kezdete óta eltelt időszakban a növekedés üteme 32 százalék volt. Havi alapon azonban 13 százalékos visszaesés tapasztalható, főként a szeptemberi erős brit adatok utáni csökkenés miatt.

Mindeközben az Európai Bizottság arról számolt be, hogy öt akkumulátorprojekttel kötöttek támogatási szerződést, és november 10-ig összesen 643 millió euró támogatást ítéltek meg.

Trump Amerikában gátat tudott vetni a villanyautók terjedésének, de máshol nem

Észak-Amerikában gyakorlatilag összeomlottak az elektromos autók eladásai októberben, miután szeptember 30-ig lehetett élni a vásárláshoz kapcsolódó adókedvezménnyel, ami rekordokat hozott augusztusban és szeptemberben. A jelentés kiemeli, hogy a BEV-eladások szeptemberhez képest a Fordnál 60 százalékkal, a Hyundainál 77 százalékkal, a Kiánál ugyancsak 77 százalékkal, a Hondánál pedig 83 százalékkal csökkentek. Az év első tíz hónapjában 1,6 millió elektromos autó fogyott a térségben, ami 4 százalékos növekedés az előző évhez képest, a trendet is figyelembe véve a vizsgált régiók közül egyedüliként Észak-Amerikában csökkenhetnek az elektromos autók eladásai.

A világ többi részén az év első tíz hónapjában ugyan mindegyik fentebb említett régiónál kevesebb, 1,3 millió elektromos autót adtak el, ám azt is érdemes megjegyezni, hogy 

a növekedés üteme itt volt a leggyorsabb, 48 százalékkal több villanyautó állt ugyanis forgalomba. 

Könnyen lehet tehát, hogy a három nagy autópiacon kívüli eladások az év végére megelőzik az észak-amerikaiakat. Mindez arra is utal, hogy az elektromos járművek terjedése csak az Egyesült Államokban akadhat el, a világ többi része folytatja az átmenetet.

A friss adatok a Nemzetközi Energiaügynökség jóslatát is más megvilágításba helyezik, hiszen az olajfogyasztás további növekedését jelző forgatókönyvében a szervezet egyebek mellett azzal a feltételezéssel élt, hogy az elektromos autók terjedése csak Kínában és Európában folytatódik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.