Maximum 15 százalékos részesedést vásárol a Nissan a Renault elektromos járműveket készítő, Ampere nevű cégében – jelentette be a két társaság hétfő reggel. Az újabb részmegállapodással tovább enyhülhet a japán és a francia autógyártó között régóta fennálló feszültség, amelynek csúcspontja a Renault–Nissan–Mitsubishi-szövetséget vezető Carlos Ghosn 2018-as tokiói letartóztatása volt, ami egy emlékezetes szökéssel zárult.

A szövetségben részt vevő másik japán vállalat, a Mitsubishi Motors szintén fontolóra veszi az Ampere-be való befektetést – tették hozzá.
A vállalatok korábban bejelentették, hogy a mintegy 24 éves szövetségük újjáélesztése érdekében a francia autógyártó a jelenlegi mintegy 43-ról 15 százalékra csökkenti részesedését a Nissanban, hogy megszűnjön a Renault privilegizált helyzete a partnerségen belül.
Piaci pletykák szerint az új felállással a felek legalább 15 évre terveznek, ami alatt nagyobb mozgásszabadságra is törekednek, illetve szeretnék kiegyensúlyozottabbá tenni a viszonyukat.
Ezek a projektek idővel több száz millió eurós nyereséget termelhetnek a vállalatoknak, ami ha nagyon-nagyon jól mennek a dolgok, milliárdos nagyságrendű is lehet
– kommentálta a megegyezést Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója.
Célul tűzték ki egyebek között a dél-amerikai, indiai és európai gyártóbázisokon több új modell kifejlesztését közös alvázplatformokon, ezek közé tartozik egy FlexEVan névre keresztelt elektromos furgon is.
Európában a partnerek az EV-töltés és -újrahasznosítás terén is kooperálnak majd.
Az együttműködés új formája azonban még feltételekhez kötött – beleértve a hatósági jóváhagyások megszerzését is –, ezeket várhatóan március végéig tisztázzák. A végleges megállapodásra év végéig kerülhet sor.
Hosszú évek óta ez az első alkalom, hogy a Renault és a Nissan nem az egymás ellen folytatott harcról számol be
– mondta Pierre-Olivier Essig, az AIR Capital elemzője a megállapodás kapcsán.
Az idő majd megmutatja, mit hoz az átalakított szövetség, de ez egy igazán jó hír – tette hozzá.
Egy új korszak felé haladunk, a Renault visszatér a helyes útra, a szövetség pedig végre nyugodt körülmények között működhet
– előlegezte meg az alkut már januárban Jean-Dominique Senard, a Renault elnöke.
Korábban a fő feszültséget a partnerség aszimmetrikus jellege okozta, hiszen erősen a franciák felé lejtett a pálya.
A tavaly 2 millió autót értékesítő Renault 43,4 százalékos Nissan-részvénycsomagjával szemben a 3,3 millió eladással büszkélkedő Nissannak csupán 15 százaléka van a francia cégben.
Ráadásul a Renault Nissan-részvényei szavazati jogot is biztosítanak a számára, míg a Nissan Renault-pakettje nem.
Öt évvel ezelőtt a fenti felemás helyzet miatt szárba szökő japán félelem, miszerint Ghosn, aki akkoriban a szövetség mellett mindkét vállalat elnöke is volt, még szorosabb – a Nissant potenciálisan alárendeltebb helyzetbe hozó – integrációra törekszik, beleértve a fúziót is, a Bloomberg szerint közrejátszhatott a letartóztatásában.

A friss megállapodás szerint a Renault a Nissan-részvények 28,4 százalékát egy tőle független francia konszernnek értékesíti, ám a Nissan számára elővásárlási jogot biztosítanak.
A Renault továbbra is részesül a Nissan osztalékaiból, amíg a részesedést el nem adják, ám szavazati jogával nem él. A részvények eladását nem kötötték határidőhöz, akkor viszik őket piacra, amikor az üzletileg észszerű lesz.
A Renault részvényei dél körül nagyjából 1 százalékos mínuszban, valamivel 39 dollár alatt jártak Párizsban, míg a Nissan-papírok Tokióban több mint 2 százalékos emelkedéssel, 472 jenen zártak.