Maximum 15 százalékos részesedést vásárol a Nissan a Renault elektromos járműveket készítő, Ampere nevű cégében – jelentette be a két társaság hétfő reggel. Az újabb részmegállapodással tovább enyhülhet a japán és a francia autógyártó között régóta fennálló feszültség, amelynek csúcspontja a Renault–Nissan–Mitsubishi-szövetséget vezető Carlos Ghosn 2018-as tokiói letartóztatása volt, ami egy emlékezetes szökéssel zárult.

FRANCE - 21 OCTOBER 2022 - PARIS MOTOR SHOW 2022 2022, 21 October, Paris (75), FRANCE. New Renault MEGANE E-TECH, 100% electric. From 18 to 23 October 2022, the 89th Paris Motor Show will welcome car enthusiasts to the Porte de Versailles exhibition centre. The new season will focus on electric, hybrid and hydrogen vehicles. Photography by © Herve Chatel / Hans Lucas21 Octobre 2022, Paris (75), FRANCE. Nouvelle Renault MEGANE E-TECH, 100 pourcent electrique. Du 18 au 23 octobre 2022, la 89eme edition du Mondial de Paris accueille les passionnes d automobile au palais des expositions de la Porte de Versailles. Une rentree tournee vers les vehicules elec-triques, hybrides et a hydrogene. Photographie par © Herve Chatel / Hans Lucas (Photo by Herve Chatel / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Fotó: Herve Chatel / AFP

A szövetségben részt vevő másik japán vállalat, a Mitsubishi Motors szintén fontolóra veszi az Ampere-be való befektetést – tették hozzá.
 

A vállalatok korábban bejelentették, hogy a mintegy 24 éves szövetségük újjáélesztése érdekében a francia autógyártó a jelenlegi mintegy 43-ról 15 százalékra csökkenti részesedését a Nissanban, hogy megszűnjön a Renault privilegizált helyzete a partnerségen belül.

Piaci pletykák szerint az új felállással a felek legalább 15 évre terveznek, ami alatt nagyobb mozgásszabadságra is törekednek, illetve szeretnék kiegyensúlyozottabbá tenni a viszonyukat.

Ezek a projektek idővel több száz millió eurós nyereséget termelhetnek a vállalatoknak, ami ha nagyon-nagyon jól mennek a dolgok, milliárdos nagyságrendű is lehet

– kommentálta a megegyezést Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója.

Célul tűzték ki egyebek között a dél-amerikai, indiai és európai gyártóbázisokon több új modell kifejlesztését közös alvázplatformokon, ezek közé tartozik egy FlexEVan névre keresztelt elektromos furgon is.

 Európában a partnerek az EV-töltés és -újrahasznosítás terén is kooperálnak majd.

Az együttműködés új formája azonban még feltételekhez kötött – beleértve a hatósági jóváhagyások megszerzését is –, ezeket várhatóan március végéig tisztázzák. A végleges megállapodásra év végéig kerülhet sor.

Hosszú évek óta ez az első alkalom, hogy a Renault és a Nissan nem az egymás ellen folytatott harcról számol be

– mondta Pierre-Olivier Essig, az AIR Capital elemzője a megállapodás kapcsán.

Az idő majd megmutatja, mit hoz az átalakított szövetség, de ez egy igazán jó hír – tette hozzá.

Egy új korszak felé haladunk, a Renault visszatér a helyes útra, a szövetség pedig végre nyugodt körülmények között működhet

– előlegezte meg az alkut már januárban Jean-Dominique Senard, a Renault elnöke.

Korábban a fő feszültséget a partnerség aszimmetrikus jellege okozta, hiszen erősen a franciák felé lejtett a pálya.

A tavaly 2 millió autót értékesítő Renault 43,4 százalékos Nissan-részvénycsomagjával szemben a 3,3 millió eladással büszkélkedő Nissannak csupán 15 százaléka van a francia cégben.

 Ráadásul a Renault Nissan-részvényei szavazati jogot is biztosítanak a számára, míg a Nissan Renault-pakettje nem.

Öt évvel ezelőtt a fenti felemás helyzet miatt szárba szökő japán félelem, miszerint Ghosn, aki akkoriban a szövetség mellett mindkét vállalat elnöke is volt, még szorosabb – a Nissant potenciálisan alárendeltebb helyzetbe hozó – integrációra törekszik, beleértve a fúziót is, a Bloomberg szerint közrejátszhatott a letartóztatásában.

A Renault árfolyama 6 havi
 

A friss megállapodás szerint a Renault a Nissan-részvények 28,4 százalékát egy tőle független francia konszernnek értékesíti, ám a Nissan számára elővásárlási jogot biztosítanak.

A Renault továbbra is részesül a Nissan osztalékaiból, amíg a részesedést el nem adják, ám szavazati jogával nem él. A részvények eladását nem kötötték határidőhöz, akkor viszik őket piacra, amikor az üzletileg észszerű lesz.

A Renault részvényei dél körül nagyjából 1 százalékos mínuszban, valamivel 39 dollár alatt jártak Párizsban, míg a Nissan-papírok Tokióban több mint 2 százalékos emelkedéssel, 472 jenen zártak.