A Lufthansa csoport légitársaságai tavaly átlépték a bűvös százmilliós álomhatárt, az előző évi 46,95 milliós utasszámot 101,77 millióra növelték, beállva az iparági trendbe, ami az utasforgalom megduplázását illeti. Születhetett volna ennél sokkal jobb eredmény is, ám a járatkihasználtságot a bázisidőszak 61,6 százalékáról csak 79,8 százalékra tudták felsrófolni. Érdekesség, hogy a duplázást a belső tartalékok feltárásával érték el, az átlagos alkalmazotti létszám ugyanis a a 2021-es 107,6 ezerről 106,9 ezerre mérséklődött a legnagyobb európai légitársaságnál.

Munich,,Germany,-,September,9,,2021:,Lufthansa,Airbus,A319,Airplane
Munich, Germany - September 9, 2021: Lufthansa Airbus A319 airplane at Munich airport (MUC) in Germany.
A Lufthansa 2023 végén a pandémiát megelőző év 85-90 százalékán „pörög” majd.
Fotó: Markus Mainka

A járatok száma 460 ezerről 826 ezerre nőtt. Befektetői szempontból a költségcsökkentésre való németes törekvés pozitívumként értékelhető, a cégre jellemző racionális gazdálkodás ugyanakkor az eredményen is megmutatkozik: a Lufthansa csoport a 2021-es 2,32 milliárd eurós üzemi veszteségét a megnövekedett forgalomnak hála 1,23 milliárdos pluszba sikerült fordítani. Adózás után 791 millió euró marad, 

ebből lehet majd meghálálni a részvényesek kitartását. Ám a németek nem ezt teszik, 

a péntek reggel publikált gyorsjelentésükben az soron üres rubrikákat látunk. Az üzemi marzs is pozitívba fordult, 13,8-ről 3,8 százalékosra javult. A cég gőzerővel építi le adósságállományát, a 2021 végi kerek 9 milliárd eurós hosszú távú tartozásból 2022 végére 6,87 milliárd euró maradt. 

A pandémiát követően tetőfokára hágott utazási kedv keresletbővítő hatásait jegyáremelésekkel igyekezett kordában tartani a Lufthansa, amely 2021-es, 16,81 milliárd eurós bevételét 32,77 milliárd eurósra javította, azaz itt sem sok hiányzott a duplázáshoz. A sikerben a rekordforgalmat lebonyolító cargoüzletág és a Lufthansa Technik, azaz a karbantartási divízió is kivette a részét. 

 

Cartsen Spohr vezérigazgató közleményében azzal büszkélkedett, hogy még a saját várakozásaikat is messze felül tudták múlni tavaly, készpénztermelésük pedig történelmi csúcsra futott. Az idei évben sem lesz ez másképp, a foglalások alapján repetázni fog a Lufthansa, miközben költségeit továbbra is feszesen tartja, s több milliárd euróért 22 korszerű, üzemanyag-takarékos géppel bővíti a flottáját. 

Bőven van még hová fejlődniük, hiszen a pandémia kitörését megelőző békeév teljesítményének csupán 72 százalékánál járnak, miközben fapados riválisaik már elérték ezt a szintet, vagy közel járnak hozzá. Igaz, hozzájuk képest a Lufthansa jóval nehezebben mozdul, kevésbé rugalmas. Az igazsághoz tartozik, hogy a Lufthansa keleti irányban is meglehetősen aktív volt, az orosz–ukrán háború kitörése miatt elrendelt szankciók érzékenyebben érintették, mint a riválisait. Spohr felfedte, hogy 

első légitársaságként szeretnék bevezetni a zöldtarifarendszert, azaz a zöldjegy tartalmazni fogja a szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatos valamennyi költséget, 

beleértve a fenntartható üzemanyag (SAF) 20 százalékos bekeverésének pluszköltségét is. Aki ilyen jegyet vesz, az zéró karbonlábnyomot hagy maga után a repülés végeztével. 

A 2024 végéig évi 3,5 milliárd eurós lefaragást megcélzó költségcsökkenési programjuk fő elemeivel már végeztek, működésüket a megváltozott piaci körülményekhez igazították. A fő profilhoz szorosan nem kapcsolódó tevékenységek közül a cateringüzletág eladása folyamatban van, míg 

a Lufthansa Technik részleges eladásának előkészítése a terveknek megfelelően halad, 

a kiválasztott befektetőkkel már megkezdődtek a tárgyalások. Az olasz állami tulajdonban lévő ITA Airways megvételére kizárólagos ajánlattevőként jelenleg is tárgyalnak a római kormánnyal.

Katowice,,Poland,-,March,11,,2022:,Lufthansa,Check-in,At,The
Katowice, Poland - March 11, 2022: Lufthansa check-in at the airport terminal
A repülőtéri kiszolgáló személyzet, a munkaerő hiánya az egyik gyenge pont, amely veszélyeztetheti a célok elérését.
  Fotó: Olekszandr Lucsenko 

A kilátásokról szólva Spohr erős húsvéti és kiemelkedő nyári szezont lát, különösen a görög, a spanyol és az olasz úti célok iránti kereslet felfutásának köszönhetően, de a transzatlanti járatok forgalmában is fellendülés következhet be. Az idei évben a 2019-es járatszám 85-90 százalékát szeretnék elérni, ennek azonban objektív akadályai lehetnek, itt a repülőtéri infrastruktúra túlterheltsége és a kiszolgáló személyzet hiánya szerepel az első helyen. 

A Lufthansa Techniktől a tavalyi eredmény megismétlését várják, míg a Lufthansa Cargónál erősebb visszaeséssel számolnak a felé hajló világgazdaság kisebb légi szállítási igényeit figyelembe véve. Utasszám- és eredménycélt ezúttal nem fogalmaztak meg.